Exem på kallblodstravare och nordsvensk?!

B

BusenPento

Är lite nyfiken på hur vanligt detta är? Kan inte ni som är berörda av detta beskriva lite hur det uttrycker sig på era hästar, vart ni bor, om era hästar går på kraftiga eller magra beten o.s.v..
Om ni avlar, har även avkommorna exem?

Sv: Exem på kallblodstravare och nordsvensk?!

Jag har en kompis vars kallblodstravare har eksem. (knottallergi)
Det yttrar sig genom att han får eksem på man och svans och ibland också på bringan och halsen. Han tappar all man under sommaren.

Det går bra med honom när han har eksemtäcke och så länge det håller sig HELT så att inga knott/andra kryp kommer innanför.
Dessutom märktes det förra sommaren hur mkt det hjälpte med SWITCH :idea: . Vi tog det INTE längs med mankammen där eksemet var (aj aj kanske skulle svidit och gjort det ännu värre) utan på sidorna av manen (På halsen) samt på rumpan.
Det fungerade jättebra på honom!

Kraftiga eller magra beten?! har det nån betydelse? :confused:
Denna häst gick på dygnet runt bete på ett mellan kraftigt bete, skulle jag säga. När han visade mkt besvär i dom värsta tiderna fick han stå inne en stund eller över natten och vila. (när det var mkt KNOTT alltså)
Men för det mesta mådde han bra så länge täcket var på! :)

Jag har en liknande tråd ute på forumet på Sleipner och fick en teori där ifrån. Vet inte hur mycket det har forskats i hur exemen uppkommer.

Är inte det en gammal tro att eksem beror på gräs? fast den kanske kan vara så att vissa slags växter/gräs förvärrar symtomen?
En del säger ju att socker gör det värre, att man t ex inte ska ge betfor till eksemhäst. Dock sägs det numera att det är en myt!
Har inget med det att göra.

Iaf, eksem yttrar sig väl lika på alla slags hästar så om du vill veta mer kan du ju söka på andra eksemtrådar! :idea:

Stoet som står i stallet (Kallblodig Travare) har exsem, det kommer helt och hållet från knotten på henne. För förra året bröt det ut medan hon var på betäckning och då stod hon i en grushage...
Hon får sår under manen, mellan frambenen, under magen, på insidan av låren. Dock klarar hon sig relativt bra med ett heltäckande exsemtäcke och mycket smorning.
Hon har haft 3 föl, 2 valacker och 1 sto. Valackerna har inte visat några tecken på exsem men det har stoet!?

min häst, som är ute på foder, har exem.
Hon får exem i manen, pannluggen och svansroten och några på korset.
Det börjar vid midsommar och är intensivt en månad sedan lägger det sig lite, hon fortsätter dock att få exem ända fram till slutet på aug, men utbrotten är mycket lugnare då.
det är olika från sommar till sommar hur mycket sår hon får, ofta så blir det liksom bara kalt utan att det behöver bli sår.
än fast hon får ganska mycket exem i bland är dom ändå lättskötta och läker fort ut.
det är knotten hon reagerar på.

hon har gått på både kraftiga och magra beten med samma resultat.
det viktiga för henne är att hålla ned insektstrycket runt henne då klarar hon sig som allra bäst.

hos tidigare ägare har hon fått två föl, ingen av dem har exem, och den äldsta är väl runt tio tror jag.

bor i umeå.

Normalt sett har man ansett att islandshästen är den som dras mest med detta probelm, en felaktig antagande. Det är väldigt vanligt med nordsvensk, russ shettis osv. Man börjar även se detta mer och mer ibland andra raser också, så ovanligt är det inte.

Eksem är i allra högsta grad ärftligt, finns fö med på defektlistan. Så varför avla på detta? Resultatet blir endast i slutändan flera eksemhästar, något som kan vara mycket plågsamt för drabbad individ och en fasa för ägaren.

New forest och connemara har även de eksem. Plus irish cob.

hofi skrev:
New forest och connemara har även de eksem. Plus irish cob.

Normalt sett har man ansett att islandshästen är den som dras mest med detta problem, en felaktig antagande. Det är väldigt vanligt med nordsvensk, russ shettis osv. Man börjar även se detta mer och mer ibland andra raser också, så ovanligt är det inte.

Notera tidigare text.;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 377
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?