EU-medborgare, barn i Sverige

F

fragvis

Hej,

Jag har några frågor som jag hoppas att någon här skulle kunna hjälpa mig med !

En svensk medbogare, man, är bosatt och arbetar på Irland sen 5 månader tillbaka. Han bor tillsammans med sin irländska flickvän som också arbetar.
De väntar nu tvillingar.

Hur fungerar det om de vill flytta till Sverige innan barnen föds? Det jag funderar på är kostnad för förlossning? Föräldrapenning (för kvinnan)? Barnbidrag? Rätt till fler föräldradagar vid flerbarnsfödsel?
Tanken är att de vid flytt kommer att registrera sig som boende i Sverige på Skatteverket. De åker alltså inte till Sverige för att föda barn, utan för att bosätta sig här.

En annan fråga, hur skulle de fungera om de väljer att bo kvar på Irland? Finns det möjlighet till tilläggsbelopp för familjeförmåner?

Jag har mailat både Migrationsverket och Försäkringskassan, men otålig som man är så hoppas jag att ni har snabba svar/tankar om det hela.

Tillägg: Spelar det någon roll om de är sambos eller gifta?

Tacksam för tankar och svar! :bow:

Sv: EU-medborgare, barn i Sverige

Hej!

Det ar gratis att foda barn pa Irland, sa en vild gissning ar att det borde vara det for den irlandska kvinnan att foda barn i Sverige ocksa. Jag har i alla fall fott barn gratis har, tva ganger! A andra sidan jobbade jag ett par ar har innan. Men iom Schengen tror jag det funkar sa att man far bo och arbeta (och foda barn) var som helst.

Jag vet inte vad tillaggsbelopp for familjeformaner betyder? Om de bor pa Irland ska de ju anvanda det irlandska systemet for barnbidrag mm, och bor de i Sverige borde det bli det Svenska, eller?

Sa här har jag förstatt det.

Om dom flyttar till Sverige innan barnen föds, skriver in sig hos skatteverket sa omfattas dom direkt av den svenska socialförsäkringen (försäkringskassan). Man maste ga dit och anmäla sig. Därför borde förlossningen inte bli ngr problem kostnadsmässigt.

Mamman kommer ha rätt till föräldrapenningen, men bara den lägsta nivan (180kr/dag). Kanske kan hon tillgodoräkna sig vad hon jobbat pa Irland men där är jag inte säker pa hur det fungerar. Barnbidrag kommer dom fa utan problem. Har för mig att man far fler föräldradagar för tvillingar, men det kan nog ngn annan svara bättre pa.

Skulle hon föda i Sverige utan att vara inskriven hos försäkringskassan (och fortfarande pa irland) är det Irland som ska sta för kostnaden för förlossningen.

Tack för era svar båda två!

Vindvissla: är det den allmänna sjukvården som är gratis och privat som kostar? Vet du hur vanligt det är med privat sjukvård vid graviditet och förlossning?

Tilläggsbelopp är om familjeförmånerna i ena landet är högre så har man rätt till ersättning upp till det beloppet från det landet. Är inte riktigt 100 på hur det fungerar, men hoppas på exakt svar från fk.

Jag tror bara tilläggsförmanen gäller om man är tillfälligt i det "nya" landet.
Tex kan man fa tilläggsförmaner fran Sverige om man bor utomlands max 1 ar (och fortfarande är skriven i Sverige) om landet man bor i har sämre än Sverige.
Lite osäker exakt hur det är men jag är säker pa att dom inte far extra fran Sverige om föräldraförmanerna är högre pa Irland, isf är det fran Irland som tilläggsförmanen ska komma.

Ja den allmänna vården är gratis. De som har privat sjukvård får sina möten med obstretiker subventionerat och all in all tror jag det kostar runt 40 000 om man vill gå privat. Subventionerat då alltså. Då får man ett semiprivate room också, med 2 sängar istället för 6. Om det finns plats. De allra flesta går allmänt eftersom det inte är någon skillnad i typen av vård.

Om mamman är irländsk har hon noll chans att få några pengar från Sverige så länge de bor här. Och har pappan jobbat här så ingår han också i irländsk sjukvård, dvs han får tre pappadagar eller vad det är. Nu vet jag vad du menar med tilläggsförmånen och jag tror det är så som turbo skriver, max ett år och man fortfarande är skriven i Sverige.

Jag tror bara tilläggsförmanen gäller om man är tillfälligt i det "nya" landet.
Tex kan man fa tilläggsförmaner fran Sverige om man bor utomlands max 1 ar (och fortfarande är skriven i Sverige) om landet man bor i har sämre än Sverige.
Lite osäker exakt hur det är men jag är säker pa att dom inte far extra fran Sverige om föräldraförmanerna är högre pa Irland, isf är det fran Irland som tilläggsförmanen ska komma.

Skriver om sa det blir tydligare

Om dom bor kvar pa Irland: Om pappan bott pa Irland mindre än ett ar och fortfarande är skriven i Sverige (och alltsa fortfarande inskriven i föräkringskassan) kan han fa tilläggsförmaner fran Sverige, om han skulle fatt mer i Sverige än pa Irland.

Flyttar dom till Sverige: Da är det alltsa Irland som ska betala ut tilläggsförmaner om dom har den "tjänsten".

ah! tusen tack för era svar. det börjar klarna lite :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka