EU kräver bättre slaktkontroll

(UNT)
EU-kommissionen kräver att Sverige inför regler som gör att man kan stoppa slakt av en häst som saknar hästpass. Detta för att undvika läkemedelsrester i hästkött. Svenska myndigheter kritiseras också för att provtagning sköts av slakterinäringen och inte av oberoende myndigheter. Detta anses försvåra upptäckten av otillåtna läkemedel.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=389293,00.html

Sv: EU kräver bättre slaktkontroll

Jag måste bara säga att detta medför tråkiga konsekvenser för både hästägare och gamla hästar. Jag blir tyvärr mer och mer irriterad över hur EU börjar påverkar privatpersoner (hästägare) i deras vardag. Jag har en gammal pensionerad häst, som jag hade tänkt skulle få leva tills hälsan blir sämre, som jag inte har löst hästpass till då jag tycker det är tämligen onödigt då hon är pensionerad, men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Dessutom är hästpass en kostsam historia för oss hästägare (speciellt om hästen ej är reg. ) och jag tror faktiskt att detta kommer att resultera i att äldre och välmående hästar som saknar hästpass kommer att skickas till slakt innan 1 maj (då många inte vill lösa hästpass för sin gamla häst). Tråkigt EU!!

Jag maste da bara saga att ar kostanden for ett hastpass det som avgor ifall du ska avliva din hast eller inte, behover du nog tanka om varfor du har hast och vad for varde du satter pa din hast.

Att det ska vara samma regler for alla hastar inom EU tycker jag ar jattebra. Tyvarr ar vi mitt i overgangen till detta, och darfor kommer kostanden forst och framst att drabba oss hastagare.
Dock ar det mycket bra att alla hastar kommer att vara registerarade, med riktiga papper och ett vaccinations-kort. Dessutom ska det sta i passet vilka foreningar hasten ar med i, sa det kommer inte finnas hastar med bakgrund som man inte vet nagonting om.

JA for pass!!

Svarar på föregående inlägg. Jag vet inte vilken värld du lever i, men jag lever i den realistiska. Jag har fler hästar och har precis skaffat hästpass för dem. Då några är korsningar var jag aldrig intresserad av att registrera dem vilket blev tvungen till att göra (inkl. DNA-analys) för att överhuvudtaget få ett hästpass. Det är ju tur att du verkar så rik; men för oss som älskar hästar men har en medelmåttig ekonomi är hästpasset en fråga som berör oss. Jag har inte för avsikt att sälja mina hästar och jag tävlar inte därför tycker jag passet är oehört onödigt för mina hästar. Men jag kan se en nödvändighet med hästpass för de som tävlar och har "värdefulla" hästar samt åker över gränserna. Innan du ger dig på någon annan, som du inte vet ett dugg om, kom ner från dina höga hästar och se den verkliga världen (dvs. undersök fakta och agera inte dömande - som bottnar tilll okunskap). NEJ till hästpass!!

Jag tycker bara att hästpass ska vara frivilligt för hästägare. Det är ju en "garanti" vid hästköp och jag kan se vissa fördelar med hästpasset. Det jag tycker är fel är att EU går in och tvingar människor att skaffa hästpass till sina hästar och jag tror forfarande en del äldre hästar utan pass riskerar slakt innan 1 maj. Otroligt många hästar i Sverige saknar forfarande pass.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) UNT skrev häromdagen om eventuell kvarkasmitta vid Ryttargården i Östervåla. Provtagning har nu bekräftat att en häst drabbats av...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Hästkliniken vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala måste förbättra arbetsmiljön. Det kravet ställer Arbetsmiljöverket...
Svar
0
· Visningar
855
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Lotta Schultz, Enköpingsnäs Ryttarna, var mycket nöjd med sin häst Calibra efter lördagens 1.50-hoppning under de internationella...
Svar
0
· Visningar
706
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) ... Berit Ruhne, Frösåkers hushållningssällskap. På fredagen ordnar ni tillsammans med Olands hushållningssällskap och Gimo...
Svar
0
· Visningar
777
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama