Ett nederlag för bomfria/bomlösa sadlar

Rimfaxe

Trådstartare
För er som inte känner till det så har SBS Flexion för en tid sedan blivit stämda av de som tillverkar sadeln Ansür. Nu är läget sådant att Ansür har lyckats att ta patent på att tillverka sadlar som är flexibla i alla riktningar.

Saxat från enlightenedequitations forum:

"This means that Ansur holds the trump card to either allow or prevent research and development of treeless saddles for the next twenty years, worldwide, if the rest of the world patent is granted."

Så det verkar som om de helt bomfria/bomlösa sadlarnas tid är förbi... Inom de närmsta 20 åren i vart fall. Frågan är vad detta betyder för sadelutvecklingen i framtiden. Jag tror att den kommer att bromsas upp avsevärt.

Jag för min del förstår inte hur ett sådant patent kan gå igenom. Bomlösa/bomfria sadlar har väl alltid funnits mer eller mindre?

Mvh Frida

Sv: Ett nederlag för bomfria/bomlösa sadlar

Det beror ju på exakt hur deras patent ser ut, alltså hur mycket man måste ta avsteg från deras sadel för att det inte längre ska hota patentet. T.ex. så funderar jag på hur ST:s sadlar påverkas - de har ju panelsystemet som är lite annorlunda en andra sadlar och behöver ingen extra pad. Men jag är osäker på hur Ansürs sadlar ser ut? Är Ansür och SBS väldigt lika?

Intressant diskussion! Meddela gärna om du hör något nytt i detta!

/Camilla

Det var nog det dummaste jag har hört tror jag, är väldigt tveksam till att Ansür var först med bomlösa sadlar...

Hoppas nu bara att det raskt sprids i hästvärlden hur osportsligt Ansür har agerat, och att folk svara genom att inte köpa deras sadel. Ansür var knappast först att göra en sadel som är flexibel i alla riktningar, såna sadlar har funnits i hela sadelhistorien. Däremot var de först och fräckast vad gällde att skaffa patent.

Personligen kan jag förstå att man behöver monopol genom patentskydd för att sälja den produkten till det priset. Den borde kosta max hälften så mycket. Men det är ju en annan sak...

Man behöver inte vara först för att få ett patent, men man måste vara först på att ansöka om det. (Om jag inte minns alldeles fel).

Men snälla... Tror dom verkligen átt dom kommer sälja fler sadlar bara för att dom tar patent på uppbyggnaden? Jag tycker det verkar vara ett ganska desperat försök att öka försäljningen, men det dom inte har tänkt på att folk inte köper deras sadlar pga att det finns sadlar som är hälften så dyra som är säkert lika bra.

Tror också att det kommer bli svårt för företag att komma med nya bomlösa modeller av engelsk typ. Jag känner endast till Ansur, SBS och den nya från Star Trekk som är av "engelsk" typ, och om SBS inte får tillverka sin sadel får nog inte Startrekk det heller.... Synd att utvecklingen kommer hindras så mycket, då det finns många dressyrryttare där ute som hade kunnat tänka sig en bnomlös sadel, men problemet är att man inte får tävla...

Senast ändrad:

Det känns lite som om de vill kunna fortsätta sälja sina sadlar till hutlösa pengar, och kunna vidhålla att det är den enda helt bomfria sadeln som säljs.

Jag förstår inte hur de kunde göra detta, men tydligen är det så att det inte finns någon som vill ta sig råd att försöka få deras patent ogiltigförklarat. Risken är ju att man förlorar.

Tydligen är det numera endast Ansür som har patent i USA och Storbritannien att tillverka sadlar som är flexibla i alla ledder.

Heather Moffet (enlightenedequitation) har visst en annan sadel nu, men den är väl som sagt inte helt bomlös, eftersom sådana inte får tillverkas utan Ansürs medgivande. Om det finns något som stabiliserar upp sadeln i någon ledd, så är den inte att betrakta som patentbrott.

Själv tror jag också att Ansür i längden förlorar mer än vad de vinner på detta patent. Det är många som visat avsmak för deras tilltag, så egentligen tror jag att de bara har köpt sig lite tid för tillfället. Det kanske får andra sadeltillverkare att stanna upp lite.

Det ska som sagt bli intressant att se fortsättningen på detta...

Senast ändrad:

Som jag fattat det av den här diskussionen gäller det bomlösa sadlar som ser ut som engelska 'bara'? (Illa nog, det är den kategorin JAG är intresserad av iom dressyrTR). Och inte de soms er ut som westernsadlar eller 'klassiska bomlösa' (t ex torsion). Eller gäller det ALLA bomlösa oavsett utseende, eller varför stämde de just SBS Flexion?

Illa är det, ur alla synvinklar dock =/

Nej, det gäller alla sadlar. I USA och Storbritannien är det Ansür som har patent på att tillverka sadlar som är flexibla i alla riktningar. Det kvittar visst hur de ser ut såvitt jag förstår.

Men visst är det illa, ett stort nederlag för utvecklingen.

nephthys skrev:
Om det finns något som stabiliserar upp sadeln i någon ledd, så är den inte att betrakta som patentbrott.
Hur funkar det då med bomlösa som har en trästruktur vid fram- och bakvalv? Som t.ex. SportsSaddle eller Torsion (får iaf för mig att de har trä i fram och bak)??

/JES

Eller den nya ST med koppjärn och tillverkas i Tyskland?
Vidrigt rent ut sagt.....
Då kan väl Kieffer, Jensen eller någon annan med bom ta patent också på en engelsk utseende sadel med vanlig bom?

Mvh T

Dette er jo helt sykt! :mad: Det blir jo som om ett eller annet hospital skulle få enerett på cancer-forskning! :mad:

Hva om vi får ryttere verden over til å gå sammen om å saksøke ansür?

Jeg blir med, jeg! :D

Jag citerar Heather vad hon själv säger:

"The patent is the equivalent of X motor company being given a patent for a car, made from metal, held together with welds, nuts and bolts, having seats, a steering wheel and four wheels, thereby preventing Y company, should X company choose to exercise it's patent, from ever being able to make a car, to any design.

I will be able to furnish greater details very shortly- but we will be lodging third party objections to the European patent application which is not yet granted, and also in other parts of the world."

Så det verkar som om det gäller alla typer av sadlar ja. Det verkar även som om de har Europa på fall också. :(

Jag förstår inte hur de kunde få igenom detta patent, för de kan som sagt inte ha varit först med bomlösa sadlar, eller?
Hur är det med Diddidynan och sådana sadlar, har inte islandssidan haft bomlösa/bomfria sadlar under ett bra tag?

Senast ändrad:

Patent på bomfria sadlar.
Jag för min del har bara en delexamen i juridik från Uppsala Universitet men enligt min mening borde det vara omöjligt att skaffa patent på en sådan sadel. Detta utslag kommer med all säkerhet att dras i flera instanser. Att godkänna en patent med så vid funktion är lika löjligt som hävda att man har patent på att allt som kan flyga eller på allt som kan rulla. Det verkar snarare som att den som gett patenten tillika de som fattat nämnda beslut inte har förstått vad de beslutat om.

Jag tror att det ofta är så - att patentverken inte riktigt har koll på vad de ger patent på. Det finns fler exempel än bomlösa sadlar - vi har ett företag här som tillverkar en viss typ av grävmaskinstillbehör och de blev stämda för några år sedan av en konkurrent som lyckats ta patent på tillbehöret (hela - inte en viss lösning) trots att det har funnits liknande tillbehör med liknande funktioner i evigheter. Som att ta patent på en bil precis som Moffet säger. Nu gick det bra iaf och det får man väl hoppas på med de bomlösa sadlarna - att de andra tillverkarna inte blir rädda och att de har uthållighet att fortsätta tillverka.

/Camilla

Vi har i dag halva sadelstommar. Juridiskt borde det enligt min mening räcka med att lägga in en mycket liten icke flexibel bit i övere delen av framvalvet på den #bomlösa sadeln" så är detta att beteckna som en bom. Biten behöver nödvändigtvis inte ligga så långt ner an mot hästen. Huvudsaken är att den inte flexar åt sidorna.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, om det där går igenom och Ansür får rätt så kanske man ska ge sig in i patentbranschen och ta patent på uppenbara saker istället för att jobba, med tanke på hur länge ett patent gäller så ska man väl klara sig rätt bra fram till pensionen liksom?

Och nu väntar jag ju bara på vem som ska ta patent på bomsadlar.. *ser hur man har exakt TVÅ sadlar att välja på och så var det med det*

Jo, bomfria islandssadlar har det funnits länge. Jag ska kolla hur tillverkaren av Diddidynan ser på detta. Man får väl förmoda att de hört talas om vad som håller på att (kanske) hända...
Återkommer med rapport!

Hm, jag fick precis höra att ST har patent på sin sadel också - inte på bomlösa sadlar öht utan just på sin lösning. Är ni säker på att det inte är det Ansür har också? Alltså på bomlösa dressyrsadlar med just den utformning som Ansür-sadeln har? Det är ju rätt vanligt att skydda just sin unika produkt med ett patent.

/Camilla

Tror inte att det bromsar utvecklingen så värst mycket snarare hjälper den kanske till att utveckla sadlar som kringår patentet.Med utveckling kommer forskning och det har än så länge inte framlagts några djupare forskningar kring bomlösa sadlars påverkan på hästens rygg. De studier som gjorts skrapar bara på ytan.

Mycket troligt blir det även licenstillgängligt, ungefär som att vissa svenska företag har/hade licens för att tillverka ex Coca Cola. Visserligen betalar konsumenterna för det i slutänden, men tror inte att det här innebär slutet för en viss typ av sadel.

Apo

Liknande trådar

J
Utrustning Kanske har ni läst att Ansurs tillverkare håller på att stämma Enlightened Equitation (Flexions tillverkare) för att de påstår att...
Svar
6
· Visningar
1 489
Senast: joneya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025