svea
Trådstartare
Hej allihop, jag vill bara ge ett litet tips till er som har problem med att hästarnas vikt skenar iväg på sommaren. Börja mäta bröstomfånget en gång i veckan så fort gräset börjar växa (alltså så fort det över huvud taget börjar grönska). Mät sedan en gång i veckan och skriv upp resultatet, var noga med att mäta likadant varje gång. Då kan ni se när ni ska börja dra ner fodret på våren, och om ni behöver begränsa betesgången.
Jag använder ett viktmåttband. Jag vet att de inte är alldeles exakta, men man ser ju i alla fall på ett ungefär hur kilona tickar iväg. 5 cm är ganska många kilo, så det gäller att vara noga. Själv håller jag på och försöker bli av med mina egna tio kilo övererflödshull för att göra det lättare för hästen att bära mig och vara rädd om hans leder, men det blir ju lite meningslöst om han själv går upp 25 kilo...
Jag använder ett viktmåttband. Jag vet att de inte är alldeles exakta, men man ser ju i alla fall på ett ungefär hur kilona tickar iväg. 5 cm är ganska många kilo, så det gäller att vara noga. Själv håller jag på och försöker bli av med mina egna tio kilo övererflödshull för att göra det lättare för hästen att bära mig och vara rädd om hans leder, men det blir ju lite meningslöst om han själv går upp 25 kilo...