Ett litet sommartips...

svea

Trådstartare
Hej allihop, jag vill bara ge ett litet tips till er som har problem med att hästarnas vikt skenar iväg på sommaren. Börja mäta bröstomfånget en gång i veckan så fort gräset börjar växa (alltså så fort det över huvud taget börjar grönska). Mät sedan en gång i veckan och skriv upp resultatet, var noga med att mäta likadant varje gång. Då kan ni se när ni ska börja dra ner fodret på våren, och om ni behöver begränsa betesgången.

Jag använder ett viktmåttband. Jag vet att de inte är alldeles exakta, men man ser ju i alla fall på ett ungefär hur kilona tickar iväg. 5 cm är ganska många kilo, så det gäller att vara noga. Själv håller jag på och försöker bli av med mina egna tio kilo övererflödshull för att göra det lättare för hästen att bära mig och vara rädd om hans leder, men det blir ju lite meningslöst om han själv går upp 25 kilo...

Sv: Ett litet sommartips...

Hej!

Min förra häst mättes ca 1 gång/vecka eftersom hon var ganska så rund (ca 100 kg övervikt enligt våg). Enligt snöre runt magen gick hon inte ner alls, men vågen sa -25 kg (tror jag det var).

Tror dom där snörena visar mer fel än rätt och bara passar vissa typer av hästar.

/ lavinia, vars nya häst på två veckor börjat se högdräktig ut.. (Jag funderar febrilt över närmsta hingst och om han kan ha varit lös..)..

Mätte du runt magen eller runt bröstkorgen? Och hur var skillnaderna i maginnehåll mellan vägningarna? Både vikt och bukomfång kan ju ändra sig på bara ett par timmar, så även de är ganska osäkra mått.

När man mäter ofta helst 3-4 ggr per vecka, så ser man ju trenderna även om det skiftar lite ibland. Jag tittar inte öht på viktangivelsen på måttbandet, jag mäter bara omfånget. Det skiljer minst 10 cm mellan smällfet och hyggligt fin på min häst (och då har jag en häst som är mycket lättfödd och som inte har varit SMAL någonsin i min ägo trots idog bantning).

hm men när man mäter bröstomfånget så får man ju inte med magen? jag mätte min stora här om dagen, och enligt måttbandet väger han knappa 600 kg- han är 178 och i gott hull (ej fet men borde gå ner litegran). men det är ju främst längre bak som han blir tjock. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 758
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 633
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar