E
Einfari
Någon som såg tv-programmet Ett japanskt hundliv på SVT1 ikväll? Till att börja med visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta, men allteftersom programmet gick blev jag alltmer förstummad. Å ena sidan gläder det mig att japanerna har ett ökande hundintresse, å andra sidan går det mycket ut på jämlikhet mellan hunden och människan. Allt som vi människor har ska hunden ha, ungefär... Bara några exempel:
- Det var tex ett bröllop mellan två hundar i kimono och hela kitet.
- Före bröllopet fick hundarna bada bubbelpool med hussar och mattar. Hundarna såg inte ut att uppskatta varken värmen eller bubblorna
- En husse jobbade så mycket att han inte kunnat ha hund tidigare, men tack vare en "lunchmaskin" gick det så bra. Vid en signal serverades maten och samtidigt kunde husse titta på sina hundar via web-kamera. Hur rastningar genomfördes visades inte....
- Ett par som hyrde en hund på helgerna hade köpt en videofilm till hunden På filmen visades bla en studsande leksak och ett hoppande tuggben. Eh, hunden var inte ett dugg intresserad av filmen.... Men varför inte köpa en leksak och ett rikigt tuggben till hunden??