Ett årig arab!

nice and happy

Trådstartare
Jag är inne på att köpa en ett årig arab valack.
Vill ha en häst som jag själv kan forma som jag vill ha den, skall användas inom dressyr & hoppning i framtiden.
Nu är det mycket som far runt i huvudet... :)
Har aldrig haft en åring, förstår att det är mycket jobb men det är det förhoppningsvis värt i slut ändan.

Hur pass mycket håller ni på med era åringar?
Hur skall man stegvis gå framåt?
Måste den iväg på bete med andra åringar? Betet där vi har våra andra hästar är det 4 hästar 5-16år gamla.
Vad har ni för erfarenhet av araber som åringar?
Tacksam för svar!

Sv: Ett årig arab!

Jag köpte min arab som föl. Fick hem honom när han var åtta månader. Jag hade erfarenhet utav föl och unghästar sedan tidigare.

Under första året fram tills han fyllde ett år umgicks jag mycket med honom, gick ut och gick i grimma och vande honom vid olika saker som att bli spolad om benen osv.

Sen har jag haft honom på bete med andra unghästar minst tre månader på sommaren både när han var ett och två. Då har han fått vila helt från allt.

När han kom hem som 1,5 åring vande jag honom vid att gå ifrån gården tillsammns med mig. Lite längre rundor i terräng och han fick även täcke på sig sin andra vinter.

På våren som tvååring provade jag träns och sadel och tömkörde honom lite innan betet. Det gick bra.

Efter betet när han kom hem som 2,5 åring tömkörde jag mycket och vande honom vid sadel och annan utrustning som exempelvis benskydd och lindor och så. Jag varierade tömkörningen med att leda ut honom i skog och mark med och utan utrustning.

På våren som treåring satt vi in honom och nu är han iväg på bete med en gammal valack som han går med annars här hemma också.

Detta är på ett ungefär hur jag har gjort med min lilla arab. Jag hade kvar honom som hingst tills i februari i år. Nu är han tre i år.

Jag har tagit det väldigt lugnt med min häst. Allting har fått gå i hans takt utan tvång. Jag känner att vi har lyckats bra med det mesta som vi har gått igenom tillsammans så här långt.

Eftersom jag inte ska vara med på några tester eller annat valde jag att ta det väldigt lugnt med allting och det tror jag just min häst uppskattar :).

Lycka till.

Sv: Ett årig arab!

Hur pass mycket håller ni på med era åringar?
Jag gör inte mer än vad jag behöver med åringarna. Ser mest till att de är friska och växer som de ska. Någon gång har jag löshoppat dem för att kolla hur de ser ut, men det är inga höjder och ingenting seriöst.

Det blir mest att man borstar dem och lär dem att uppföra sej som hästar.

Hur skall man stegvis gå framåt?

Först måste ju hästen leda ok. Sen blir det till att träna med bett så att hästen accepterar bettet. Sen sadel. Men jag hade inte börjat med något av det förrens hästen är nästan 3 år gamla.

Måste den iväg på bete med andra åringar? Betet där vi har våra andra hästar är det 4 hästar 5-16år gamla.

Nej, erat bete är bäst. Jag gillar flockbete med olika åldrar bäst av allt, då är det någon som håller koll och någon som uppfostrar.

Vad har ni för erfarenhet av araber som åringar?
Inte så mycket faktiskt. Men de araber jag hanterat som åringar har varit likadana som andra hästar när de är åringar.
Skillnaden är från travare som man oftast kör in som åringar så de är mer "utbildade".

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30