Ersätta hösilage med halm - hur mycket?

C

cafu

Tänkte ersätta en del av hösilaget med halm till min minst sagt välgödda kallblodstravarvalack (20 år, går fn endast i hagen och skrotar men tanken är att komma igång med regelbundna promenader inom kort). Är dock lite osäker på hur stor del av dagsransonen jag kan ersätta. I dag får han ca 8-12 kg hösilage/dag med värdena ts 50, smrp 42 g/kg foder, energi 5,5 MJ/kg foder.

Bild: http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Vinterbilderallmnt017.jpg

Sv: Ersätta hösilage med halm - hur mycket?

Finns väl inte så mycket näring och proteiner i halm, dessutom blir iaf min pålle mer tjock av halm än av hösilage.

Havre- och Vetehalm innehåller inget protein alls och runt 5 MJ/kg foder.
Varför ska han få halm? Är det bara för att ha något att tugga på?
Annars skulle jag nog bara dra ner på hösilaget till 10 kg om dagen och sen börja motionera.
Mvh Mikaela

Att bara ge 10 kg silage med en ts-halt på 50 % är ju inte mkt, minimigiva för en häst på 500 kg.

Kan kanske inte vara en så dum idé att byta ut lite silage mot halm så att hästen får mer att tugga på. Det är ju ingen fara heller när silaget innehåller såpass bra proteinvärde. Att ge t ex 8 kg silage och 2 kg halm skulle ju göra att hästen får lika mkt energi som med 10 kg silage, men mer att tugga på. Proteinet blir antagligen tillräckligt ändå.

Tack för svar!

Jag hade tänkt ersätta en rätt stor del av hösilaget...typ i alla fall 40%. Är det för mycket?

Menar du då att du skulle ge typ 4 kg halm och 6 kg silage? Isf får hästen alldeles för lite protein. Du bör nog ge minst ca 8 kg silage.

Jag har också en nordis (bruks) som var VÄLDIGT rund när han kom till mig och bästa sättet att bli av med överhull är ju naturligtvis motion. (Är nordisen på min avatar)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, typ...

Kan jag inte ge proteintillskott i stället?

Coffeaclub skrev:
Menar du då att du skulle ge typ 4 kg halm och 6 kg silage? Isf får hästen alldeles för lite protein. Du bör nog ge minst ca 8 kg silage.

Jag har också en nordis (bruks) som var VÄLDIGT rund när han kom till mig och bästa sättet att bli av med överhull är ju naturligtvis motion. (Är nordisen på min avatar)

Även om du ger proteintillskott skulle jag ha gett silage hö blandning så man slipper alla tillägg. Det är det bästa och ger oftast minst extraenergi. Silaget du har och halmens genomsnittvärde ligger på c:a samma. Ska du dessutom blanda in krafffoder i from av proteintillskott får du ännu mer energi = minska på halmen pga det..

Om han idag får 8-12kg silage ge 8kg silage och 2-4 kg halm. Blanda ihop om du har möjlighet så tar halmen smak av silaget och hästarna äter glatt!

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama