Ersätta Glukosamin med Gelatin?

95johsv

Trådstartare
Går det? Har precis fått höra om flera människor som själva äter glukosamin. De har via en massör fått tipset att ersätta glukosaminet med gelatin.

Kan det fungera?

Gelatinet innehåller Oligofruktos, livsmedelsgelatin, stabiliseringsmedel.

Oligofruktos är en fiber som är bra för magen. Gelatinet är en polypeptidkedja. Vad är det som kan ge samma effekt som glukosamin?

Några har gjort som hon tipsar och fått bra eller tom bättre resultat än med det glukosamin de åt innan. Därmed har fler provat och de tycker också att de får bra resultat.

Jag är förundrad och frågar Buke! :p

Sv: Ersätta Glukosamin med Gelatin?

Urk. Är inte gelatin nermalda senor och benrester?

I såfall vill inte jag äta eller mata någon med det.

men det kanske är bra..

Urk. Är inte gelatin nermalda senor och benrester?

I såfall vill inte jag äta eller mata någon med det.

men det kanske är bra..

Glukosamin kommer från nedmalda kräftdjur -skalet. Så det kan ju hända att det ändå handlar om samma sak.

Hälsning Maja

Jag minns att jag läste på ett paket Gelatin att det var gjort av gris.

På Wikipedia kan man läsa:
"Det vanligaste förekommande gelatinet, som oftast används inom livsmedelsindustrin, är
tillverkat av svinsvål, men även gelatin av nöt är vanligt förekommande.
Råvaran härstammar från slaktbiprodukter från djur som vid veterinärkontroll
godkänts som människoföda."
:d

Glukosamin kommer från nedmalda kräftdjur -skalet. Så det kan ju hända att det ändå handlar om samma sak.

Hälsning Maja

Nej Glucosamin utvinns från den sk grönläppade musslan, förr användes kräftdjur. Men här kom man senare fram till att det endast var en bråkdel som kunde tas upp i kroppen, till skillnad mot den grönläppade musslan.

Skulle inte ge gelatin till min häst, om det är det jag tror det är. Det är väl en animalisk produkt ? Det är ju inte direkt naturligt för hästar att äta det...

Skulle inte ge gelatin till min häst, om det är det jag tror det är. Det är väl en animalisk produkt ? Det är ju inte direkt naturligt för hästar att äta det...

Håller med!

fast om glucosaminet kommer från musslor så är väl det lika mycket animaliskt! varför tycker du det då är okej att ge? för att de ligger i en fin burk med en häst på som de står att det är till häst?

*kl*

Är MSM också animaliskt?

Iallafall, är glukosamin en polypeptidkedja? Är det därför det går att ersätta?

Eller är det den psykologiska effekten som spökar?

*kl* det var just det att man använde benmjöl och lite annat från döda djur som gav upphovet till BSE (galna ko sjukan). Så det är nu mera förbjudet att fodra djur i livsmedelsproduktion med animaliska foder. Vilket borde betyda att om det inte är inskrivet i hästens pass att den inte ska ska slaktas utan endast avlivas, så får man inte ge den gelatin.

Däremot kan vid vissa besvär som blir bättre av glukosamin också bli bättre av nypon.

Nej Glucosamin utvinns från den sk grönläppade musslan, förr användes kräftdjur. Men här kom man senare fram till att det endast var en bråkdel som kunde tas upp i kroppen, till skillnad mot den grönläppade musslan.

Öööööh ....:confused:

Preparat som utvinns ur den grönläppade musslan (Lyprinol, Equigonex (tror jag)) är ju svindyra.
Inte en chans att billig glucosamin kommer därifrån ....
Var har du läst det? (Nyfiken)

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10