Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

misscocos

Trådstartare
Hejsan!

Jag och min sambo hyr en gård. När vi flyttade hit fanns en gammal ladugård, där jag nu byggt 3 boxar, gjutit golv, dragit i vatten och el och lite annat småfix.
Tanken var att vi skulle köpa gården när den blir till salu om något år, men som det ser ut nu kommer vi inte att ha råd.

Min fråga är då: Kan vi kräva någon ersättning för det arbete vi gjort? Gården kan nu säljas som hästgård, vilket utan tvekan höjer värdet på gården avsevärt.
Då våra hyresvärdar inte ligger på listan över favoritpersoner vill inte vi att de ska tjäna något på ett arbete som vi bekostat och utfört. Jag kan tycka att det skulle vara rimligt att vi får ersättning för de utgifter vi haft och det arbete vi lagt ner, men det kanske inte funkar så om inget speciellt är skrivet?
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Det kan tvärtom vara så att ni tvingas återställa om ni inte har en överenskommelse.
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Jag tänkte precis skriva samma som LovisaLeonora_ .

Jag hade absolut inte börjat bråka om att få ersättning för risken är att ni själva står där och får ersätta/återställa. Jag hade försökt flytta (det lät som att ni var på gång att flytta, men jag kan ha misstolkat) tyst och stilla och varit glad om de inte sagt något om stallbygget.

Surt? Ja. Hädanefter bygg bara på tomt/byggnader som tillhör er själva. Det är nog det enklaste tyvärr.
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Förlåt för att jag nu kanske är hård, men vad ovanligt... korkat?

Att bygga ett stall (med alla de utgifterna) på en gård man hyr, utan att skriva något kontrakt om hur det ska återbetalas till er vid ev. försäljning.

Självklart får ni inga pengar?!
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Enkelt löst,riv boxarna,ta bort ev lysrör mm och som sagt hoppas att dom inte kräver att det ska återställas,vilket är dumt av hyresvärden som troligen tjänar på att det nu finns el,vatten o cementgolv.
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Enkelt löst,riv boxarna,ta bort ev lysrör mm och som sagt hoppas att dom inte kräver att det ska återställas,vilket är dumt av hyresvärden som troligen tjänar på att det nu finns el,vatten o cementgolv.

Precis vad jag tänkte skriva, men det gjorde du så bra! :laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Tyvärr funkar det inte riktigt så som ni vill. Jag skulle råda er att ej bråka eller ens ta upp saken, då ni riskerar att få återställa allt / alternativt betala för återställning. Tråkigt men sant!
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Precis, utan avtal kan hyresvärden tvinga er att återställa. Dvs, om ni börjar bråka med att plocka bort de "bra sakerna" för att sänka värdet så kan ni åka på att bila bort hela betongen också. Inte för att det skulle höja värdet för hyresvärden men det är jävla dyrt för er och vill värden bråka så...

Å andra sidan bör ni kolla besittningsskydd, om det inte är så att ni _vill_ flytta. En gård där det bor folk med besittningsskydd kan ju inte vara värd så mycket...

/C
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Nja, så funkar inte besittningsskyddet.

Ska nya ägaren ha det som privatbostad är det bara att flytta. Ska nya ägaren hyra ut kan besittningsskydd vara aktuellt.
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

En aspekt till är också framtida referenser. I dagens rörliga samhälle blir det allt viktigare att kunna lämna goda referenser i olika sammanhang, allt från köp av häst till hyra lägenhet eller byta jobb. Därför gör ni klokt i att följa ovanstående råd och flytta tyst och smidigt och inte väcka den björn som sover, för som sagt vill fastighetsägaren vara på det humöret har han/hon all rätt i världen att kräva att ni återställer allt som det en gång var, och bara deponi på soptippen för betong och byggmaterial är kostsamt.
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Tyvärr tror jag chansen är mikroskopisk att få någon som helst ersättning för vad ni lagt ut.

Jag känner till ett äldre par som bott i ett hus de hyrt i 25 år (de var lovade att få stanna mer eller mindre livet ut), så de byggde upp en underbar anläggning anpassad för sin hundavel. Ingen trodde att de någonsin skulle behöva flytta, men så ville husägarens barn plötsligt ha huset och då var det bara att packa ihop allt och hitta ett nytt hem. Minns jag rätt var det 3 månaders uppsägning som brukligt är och de tog med sig en del av det som gick att flytta på, men uthuset med hundboxar/trimstuga mm blev ju kvar. De har lagt enormt mycket pengar och tid på att få detta ställe som de ville ha det och på ett kick var det bara borta.
De har det ganska bra nu med, men inte i närheten av så bra som de hade det i detta hus.

Så jag skulle verkligen varna folk för att bygga upp, till eller om på en gård eller ett hus man inte äger. Det kan bara leda till tråkigheter...
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Hej och tack för svar:)

För att reda ut det- jag visste inte hur det låg till och frågade, alltså jag förväntar mig ingen ersättning eller liknande, jag ville bara veta hur "reglerna" är;)

Lite otydligt skrivet av mig- det här är inget vi gjort i "smyg" utan vi har haft hyresvärderns gillade hela tiden, de har bara tyckt det varit bra att vi använt och rustat upp utrymmena och är glada för det!

Vi är heller inte påväg att flytta, vi kommer att bo kvar så länge vi får, den här gällde frågan om vi inte har råd att köpa OM det ska säljas (vilket vi inte har nu när jag pluggar). De har inte pratat något om att sälja, men sånt kan ju ändra sig fort;) intentionen är alltså att bo kvar och köpa om det blir till salu när jag fått jobb- annars skulle vi självklart inte ha kostat på och byggt stall!

Jag blir ledsen över att folk i såna här forum måste ta till så hårda uttryck och kalla saker för korkade, det är så otroligt onödigt!! Jag ställde en fråga- och har fått flera bra svar utan att mitt görande kallas korkat för det. Så tack till er andra som bara enkelt svarade på min fråga utan att lägga några värderingar i det!

Angående någon som tipsat om att riva- det är precis vad jag tänker göra om vi blir tvungna att flytta inom det snaraste. Dels för att de inte ska få ut någon eventuell vinst om det säljs, dels för att ta vara på material (nån gång ska vi väl bygga igen!) och dels för att vara på den säkra sidan ifall det skulle krävas (som någon nämnde) att allt återställs.
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Jag kan nog inte hålla med om att du fått hårda svar. Det stod inget alls om någon överenskommelse i ursprungsinlägget (och då hade ju inte frågan kommit upp alls) utan det står att era hyresvärdar inte är era favoritpersoner.

Jag tycker att du fått högst relevanta svar på din fråga. Förhoppningsvis får ni bo kvar länge så att problemet kanske inte uppkommer.
 
Sv: Ersättning för byggt stall på hyrd gård?

Hejsan!


Min fråga är då: Kan vi kräva någon ersättning för det arbete vi gjort? Gården kan nu säljas som hästgård, vilket utan tvekan höjer värdet på gården avsevärt.

Risken finns att ni kommer få betala dubbelt för det ni har byggt om ni köper gården- dvs betala extra för stallet ni har själva byggt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp