Ersätta kornkross med havre - hur?

Sophia_

Trådstartare
Har hört att kornkross, havrekross och alla krossade foder förlorar sitt näringsinnehåll efter 20 dagar om det förvaras öppet.
Därför, och pga knappa förvaringsutrymmen så har jag funderat på att ersätta kornkrossen med havre i min hästs foderstat.
Undrar nu - vad ger kornkross som inte havre ger? Finns det anledning till att fortsätta med kornkross eller spelar det ingen större roll?

Mitt varmblodssto född -85 (163 cm), som rids varje dag, får:

10 kg hö (eller mer - i princip fri tillg.)
2,5 liter havre
3 dl (torr) pelleterad betfor
1,25 liter Krafft Grund
0,75 liter kornkross
0,5 dl Krafft Miner
1 tsk ACE-vitaminer och Biotin från Häst-Balans
0,5 tsk B1 från Häst-Balans
0,25 dl majsolja

Om jag nu ersätter kornet med havre - hur mycket mer havre ska jag ge? Motsvarande mängd som kornkrossen eller mer/mindre? Eller är det kanske bättre att ersätta med Krafft?

Tacksam för svar :confused:
 
Du kan söka på gamla trådar om detta då det kommer upp väldigt ofta.
Hur som helst så försvinner INTE näringen. Det är den hygieniska biten man ska se efter.
Sen säger det inte oss ett skvatt om din foderstat när du inte skrivit någon analys på ditt grovfoder.
 
Det jag fått reda på gnm att fråga runt är att havre innehåller energi och korn fett. Med andra ord förlorar havrekross sitt näringsinnehåll efter ett tag medan fettet i kornkross bevaras något så när. Men jag vet att jag hört uttryck som "ovanligt fet havre" osv osv. Finns inget fett alls i havre?

Självklart säger foderstaten NÅGOT om inte allt i detalj. Jag analyserar aldrig mitt hö - anser att jag genom att bedöma dess kvalité och verkan hos hästen kan ge en fullgod foderstat ändå.
 
Ehm, fett är energi. Havre är väldigt fettrikt, fetare än korn. Korn innehåller mer stärkelse. Krossad havre HÄRSKNAR fortare, just pga sitt högre fettinnehåll.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Tinda
·
Foder & Strö Mitt sto på 18 år får idag: 7,5 kg hö (går dessutom i gräshage) 0,5 kg Krafft Grund 1 kg havre 0,75 kg kornkross 2,5 dl pelleterad...
Svar
4
· Visningar
2 434
Senast: strumpan
·
Foder & Strö \"nytt\" foder (långt) hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport)...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp