Ersätta häst som dött..

Lycanthrope

Trådstartare
Jakten pågår för fullt efter en ny shetlandsponny efter att vår älskade lilla Volvo dog för ett par månader sedan, väldigt plötsligt och oväntat.

Har hittat ett par intressanta, denna gång med stam och allt så vi kan ställa ut också.

Men jag känner mig så hemsk som "ersätter" Volvo. Får dåligt samvete och gråter när jag tänker på henne. Det är ju henne jag vill ha och ingen annan.

Hur ska jag kunna nöja mig med någon annan?
Alla tyckte hon var speciell, med en annorlunda personlighet.
Jag förstår ju att jag inte kan hitta någon som henne igen.

Samtidigt längtar jag efter att ha en liten på gården igen att pyssla med. Trickträna, köra in och allt sånt. Det är något speciellt med att ha en liten på gården, då är allt komplett.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Du ersätter inte henne. Du kan aldrig ersätta någon med någon annan. Börjar man med "ersättningstankar" så är det inte schysst mot varken dig själv, den nya hästen och den förra hästen. Varje individ är unik. Tänk istället att du kompletterar familjen med en ny liten familjemedlem.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Du kan aldrig ersätta en älskad familjemedlem. Och det vill man ju inte heller! :) Du håller lilla Volvo högre i minnet om du håller henne som just ett högt älskat minne istället för någon du ersätter! :)

Men däremot kan du skaffa en ny medlem till familjen som kommer att kunna bli lika högt älskad, för sin egen personlighet! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ersätta häst som dött..

Instämmer med bägge ovanstående inlägg.

Ingen häst kommer ersätta Volvo, men det kommer bli en ny familjemedlem som får en plats i ditt hjärta.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Det är inte menat att ersätta henne, men det känns som jag gör så mot henne.

Det är ett stort hål i hjärtat efter henne, även hon såklart finns kvar på sätt och vis.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Du kanske behöver vänta ett tag innan du hittar en ny vän?
Jag ersatte min första häst med en ny, det blev aldrig rätt. Hon kändes alltid som ersättaren.

Nästa häst var bara RÄTT!, vi fann varandra direkt, och hon finns här än. Ge det tid, stressa inte dit en ny häst bara för att. Titta dig omkring, läs annonser, den dagen du hittar rätt så kommer det inte känns som om du ersätter utan att du hittar en ny vän.

/B
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Jakten pågår för fullt efter en ny shetlandsponny efter att vår älskade lilla Volvo dog för ett par månader sedan, väldigt plötsligt och oväntat.

Har hittat ett par intressanta, denna gång med stam och allt så vi kan ställa ut också.

Men jag känner mig så hemsk som "ersätter" Volvo. Får dåligt samvete och gråter när jag tänker på henne. Det är ju henne jag vill ha och ingen annan.

Hur ska jag kunna nöja mig med någon annan?
Alla tyckte hon var speciell, med en annorlunda personlighet.
Jag förstår ju att jag inte kan hitta någon som henne igen.

Samtidigt längtar jag efter att ha en liten på gården igen att pyssla med. Trickträna, köra in och allt sånt. Det är något speciellt med att ha en liten på gården, då är allt komplett.

Jag satt på hästnet samma dag som beslutet togs att min häst ska få somna in. Än så länge går hon kvar i hagen och betar, men lever på lånad tid.

För mig är det viktigt att se framåt för att inte fastna i sorgen helt, och även om man börjar leta efter något nytt så vet ingen hur lång tid det kan ta tills det känns rätt igen. Tänk inte att du ersätter - snarare att du inte slösar bort eller håller inne all den kärlek som du har och som kan komma någon annan häst till glädje.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Tror du inte Volvo hade blivit glad av att få en liten kompis? Köp en valack med en annan färg så lär du känna en helt ny individ.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Jag letade efter nåt som var raka motsatsen till min första häst när han gick bort, också plötsligt och oväntat. Det tog ett halvår att hitta rätt häst och varenda gång jag gick med honom förbi platsen där min första häst dött var jag tvungen att be honom om ursäkt i många många månader. Så fort jag berömde och var stolt över min nya var jag tvungen att lägga till att min gamla ju också var fantastisk. Jag var nog inte färdig med min sorg och redo att köpa en ny häst, men det gick över med tiden.

Man kommer förbi det förr eller senare, skaffar man en häst för tidigt kan man riskera att den nya hamnar i skuggan av den gamla en tid. Men det kan också vara ett sätt att komma vidare. Det skadar ju inte att titta runt, man måste inte köpa om man inte känner att det är rätt.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Jag minns hur det var med din lilla Volvo, så sorgligt det var!:(

Det är stort att få ha varit så högt älskad som Volvo var.

Det är också stort att få lära känna en ny liten varelse, sakta låta sin egen rädsla för känslor släppa och så småningom våga släppa in den nya lilla i ditt hjärta.

Det blir aldrig en ny Volvo, men den nya är också unik!

Jag tror det löser sig automatiskt, var inte rädd! Lycka till, håller tummarna för att du hittar en ny liten knatte snart! Kram!

(Måste det vara en shettis? En mini eller miniatyr som inte konkurrerar med utseende och typ?)
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Vi var tvungna att ta bort vår älskade arab i februari i år efter lång tids sjukdom och jag kände precis som du. Jag ville verkligen inte ersätta honom och ingen kan någonsin ta hans plats i mitt hjärta. Jag kommer fortfarande på mig med att tänka att åh! En sådan ska jag köpa till honom innan jag inser att han inte finns mer och tårarna kommer istället :cry:
Jag var ju ändå tvungen att ordna sällskap till min andra häst och nu när jag har haft min nya häst i snart tre månader (jag lånade sällskap den första tiden innan jag hittade en lämplig kandidat) så börjar jag våga öppna mitt hjärta även för honom. Han kommer aldrig att ersätta våran arab på något sätt men han har fått en plats här ändå. Med sin personlighet och på sina villkor. Han och mitt sto tycker om varandra och står gärna och kliar på varandra och det är det viktigaste för mig.
Så tänk inte att du ersätter din Volvo utan tänk att du köper en vän som får en egen plats i ditt hjärta. Volvo kommer alltid finnas kvar i ditt minne iallafall och ingen kommer ta hennes plats.
 
Sv: Ersätta häst som dött..

KL

Hjärtat blir aldrig fullt så det finns alltid plats för en ny älskad häst
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Vi förlorade vårt ena sto, en nioårig kallblodstravare som vi ägt i sex år, en vecka innan jul. Hon fick tarmvred och allt var över på en förmiddag.
Jag saknar henne så fruktansvärt mycket, vår stora, majestätiska och mycket speciella Kallmencita.
Ganska snart började jag se mig om efter ett nytt sto, och hittade under våren flera intressanta. Så läste jag en annons i slutet av mars, och efter en enda kontakt med säljaren var jag ganska säker på att detta skulle bli min nästa häst.
Första maj hämtade vi hem henne. Hon är fyra, fullständigt grön och oförstörd, av samma ras som Kallmencita men en helt annan individ. Jag har faktiskt inte jämfört dem en enda gång, men jag gläds åt min lilla Aroma och jag tillåter mig att sörja och sakna Kallmencita.

Lycka till!
 
Sv: Ersätta häst som dött..

Tack alla !

Vi hämtade igår ett shetlandssto! En jättefin ettåring och det känns rätt.
När jag fått lite bra bilder så ska jag presentera henne :)

Det är kul med en ny liten att fokusera på (nåja, har ju 2 stora också) och ha mål och ambitioner med. Hon ska ju dessutom visas.

Men Volvo kommer alltid finnas med mig, oavsett kommer jag inte hitta någon som var så speciell var.
Men jag hoppas och tror att Felicia kan vara speciell på sitt eget vis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 783
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min pappa är 90 år och fyller 91 i januari, han har alltid varit ovanligt pigg och skarp för sin ålder. De senaste åren under 80...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: Asko
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 612
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp