Eric Le Tixerant-gjord?

ghost

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av travvarianten av denna gjord?

Jag är nyfiken på den, men innehavaren till Travshoppen funderade på hur sjutton man fäster säkerhetsremmen?

Någon som provat? Om - hur verkar den? Jag tycker de verkar himla smarta när man tittar på ridvarianten! :idea: Ett bra framsteg vill ju alla ha!

Sv: Eric Le Tixerant-gjord?

Är det någon som har erfarenhet av travvarianten av denna gjord?

Jag är nyfiken på den, men innehavaren till Travshoppen funderade på hur sjutton man fäster säkerhetsremmen?

Någon som provat? Om - hur verkar den? Jag tycker de verkar himla smarta när man tittar på ridvarianten! :idea: Ett bra framsteg vill ju alla ha!
Här står det lite om den.
http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=519&Itemid=82

Har både sele och gjord (och sadelgjord för den delen).

Om jag kommer ihåg ska jag försöka ta lite bilder nästa gång just den selen ska ut på promenad.

Jag har inte gjorden, men däckeln. Helt suverän! Vi köpte den på mässan på Vincennes och fick släpa med den på flyget hem, men det var det helt klart värt.

Men alltså - Bilden på Bredbyns sida är ju på en dressyrgjord och inte på travgjorden. Åtminstone om man ska tro innehavaren till Travshopen så ser travgjorden annorlunda ut. Attans att han inte hittade den.

Annars står den ju bara att den är bra och så dyr att den inte bör slitas på till vardags? Vilket jag kan tycka är ett märkligt resonemang om man köper den för att en häst har ett specifikt problem.

Min kuse har väldigt "rund" bröstkorg (blir rabiat på ordvalet böjd bröstbenskurva, är det nån som sett krokiga bröstben?) vilket gör att ALLT jag haft på honom kasar fram i armbågarna. :mad: Kan den här gjorden hjälpa honom är den ju värd varenda öre.

Får man ha den utan extraremmen i löp? :idea:

Men alltså - Bilden på Bredbyns sida är ju på en dressyrgjord och inte på travgjorden. Åtminstone om man ska tro innehavaren till Travshopen så ser travgjorden annorlunda ut. Attans att han inte hittade den.
Det är en travgjord och finns hos JN Sweden.

Det är en travgjord och finns hos JN Sweden.

Enligt min travshop ser travgjorden annorlunda ut - dressyrgjorden däremot höll jag i och den ser ut så där? Jag tror på hans ord att det skiljer på dem, eller gör han så för att sälja 2 st gjordar till mig? Det tror jag inte eftersom han rotade runt överallt.

Har blivit förvirrad jag också nu, men på ridgjordarna finns inte kardborregrejorna i alla fall.

Som sagt, jag ska ta en bild på hur det ser ut, men jag tror faktiskt vår ser ut som den i den länkade bilden.

Har hittills inte hittat en häst selarna (eller gjorden) flyttar sig på, och man behöver inte dra hårt på nåt vis. Det enda besvärliga med dem är att de är jobbiga att hålla rena, torra och pälslösa. Vid fällningstider har man en halv häst i de stansade hålen på insidan gjorden. Men det är den värd!

Precis som via är jag väldigt förtjust i däckeln också.

Vi hade ELT-gjorden till remselen på banan idag. Remmen till bukgjorden från selen sätts i den främre delen av ELT-gjorden och skakelremmen iden bakre. Med qh så sätter vi fortfarande remmen till bukgjorden i den främre medan den andra remmen sätts i den bakre. Det är nog faktiskt allt i remväg jag kan svara på. :confused:

Mobilbilder så tämligen värdelösa:

DSC00200.jpg

DSC00201.jpg

DSC00202.jpg

DSC00203.jpg

Sista bilden visar gjorden lite underifrån. Vänster är framåt.

Åh tack!

Så de dubbla spännena tar över funktionen på en extra-rem på traditionella gjordar? :idea:

Funderar på om inte travgjorden borde funka som dressyrgjord också? :idea: Men det kanske ställer till sig med längderna.

Det brukar vara bredare stroppar på sadlar, så spännena på travgjorden är gissningsvis för smala. Men prova, det kan ju gå! :)

Nu så... :idea::love:

Hur det blev? Jo den där travgjorden han påstods ha liggande någonstans i affären, den hittades inte - men däremot fanns det massor av fina dressyrgjordar så jag beslutade mig för att köpa en sån - det var kardborreskydd på samtliga dressyrgjordar också! :idea:

Men då ringde affärsinnehavaren återförsäljaren och kollade vad det var för skillnad. Och den var ju slående... :rofl:
Det är konstläder i skyddet för spännena på travgjordarna och läder på dressyrgjordarna!

Så nu har jag en gjord till både sadel och sele - MEN risken finns att jag behöver fler gjordar... Jäklar vilket fritt framsteg han fick! :D Så nu har Nisse fått sin kvalpresent i förskott! På måndag smäller det! 5 år och tre månader av blod svett och tårar och massor av små framsteg!

Uscha varför hittade jag det här för :crazy:
Inte för att jag kör trav, men råkade köpa dressyrgjorden och oj vad hästen älskade den :love:
Men satt och gogglade lite och hittade den här tråden,
när jag insåg att dom hade travgrejjer av Tixerant blev jag ju nyfiken på om det fanns maratonselar också och jepp :angel: :D

Men jag antar att det inte finns i Sverige va?
Tänkte om travdäckeln inte finns att köpa i Sverige?

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: Oknytt
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 041
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 337
Senast: Mkb
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka