Erfarenheter av senskador på framben?

Cut3Leo

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet av just senskador. Känner till någon häst som blev fullt frisk/ej fullt frisk. Hur lång tid tog det för dom att bli friska? Synliga ärr? Annat? Berätta det ni vet!

Mvh Michaela
:)

Sv: Erfarenheter av senskador på framben?

Hade ett sto som fick en blödning på en sträcksena, fick låna en ultraljuds apparat i stallet och hon blev helt bra, men tog det lungt i ett år , alltså hon blev igångsatt efter veterinärenas rekomenderation men jag var väldigt rädd om henne. Även en kompis häst hade probem med med någon sena och den blev helt bra.
Dessa två var dressyrhästar och tävlade för fullt sedan

vet en häst som fick senskada (ovanlig skada men minns inte var den satt i benet) pga den blev jagade av en hund i hagen på sommarbetet.

Hästen behandlades och stod på box och liten sjukhage i drygt ett år. Sist kollen dömde veterinären på mälarkliniken ut hästen.
Ägaren ville dock ge hästen sommaren och gjorde detta. Den skadade dock knäet då och åkte in på klinik igen på sensommaren (?). Passade på att kolla senskadan då och den var helt läkt.
Knäet läkte också bra.

Idag rids hästen som den hobbyhäst den är :banana:

Tack för svar! Det känns alltså som om en senskada inte behöver betyda slutet på en karriär. :)

Fortsätt berätta om olika hästar!

Mvh Michaela

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 396
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka