Erfarenheter av selenförgiftning

E

Elan01

Har en häst med trolig selenförgiftning.
Kala fläckar, taskig päls, avmagrad, påverkad lever enligt prover.
(Och ja jag har givetvis varit i kontakt med veterinär ;))
Är det någon som har några erfarenheter av detta, tips på behandling vad gäller höga bilirubinvärden?
Har en son som är född prematur och de barnen får ofta höga bilirubinvärden, detta är ju då gulsot med andra ord ,och botas genom solning, i min värld så borde det vara likadant med hästar, borde botas med solning, någon med erfarenhet.
Vet. hade ingen erfarenhet av vare sig prematurvård (lustigt :D) eller behandlingav gulsot hos häst.
Sen ska tilläggas att han har en normal foderstat idag, detta är sviter från tidigare ägares överutfodring och jag har inte ägt hästen speciellt länge. Han överutfodras följaktligen inte med selen idag.
Några tips?

Sv: Erfarenheter av selenförgiftning

Hästar funkar annorlunda än människor i vissa avseenden, så jag skulle inte rakt av överföra prematurbehandling av människa på häst. Din vet tycker jag borde kunna ta reda på hur hästen ska behandlas, om det går att behandla, om h*n inte vill/kan så kan du ju själv försöka. Jag skulle nog försökt med de större djursjukhusen först, och fick jag inget napp där försökt med SLUs forskare (se http://hippocampus.slu.se/kompetens/index.cfm?Call=kompetens)

Sv: Erfarenheter av selenförgiftning

Vet. gav mig rådet att låta honom vara, levern läker sig själv och det kommer att gå över av sig själv.
Mina funderingar ovan är mest för mitt eget intresses skull. Och för att höra andras erfarenheter.
Tack för länken, har mailat en forskare på SLU. Hoppas jag får svar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: cactuspower
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 569
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka