Erfarenheter av pålagringar, någon?

SandraM

Trådstartare
Min hudn har som sagt vart halt under en tid nu och det har blivit 2 veterinär besök och sist även plåtar på tassar/handleder. Fick ingen reaktion på böjprover någonstans.

Han har svamp på den halta fram tassen. Även mycket torra trampdynor som vi behandlar och vi har börjat ge honom fiskolja.

På plåtarna hittades ingenting i tassen, men han hade lite pålagringar i handleden. Veterinären visste inte om detta kunde ha med hältan att göra utan skulle rådfråga ortoped. Men vi har inte fått höra något än utan de skulle höra av sig på Måndag.

Någon som haft pålagringar på sin hund, vad har man gjort? Operation eller annan behandling?

Kan säga att hunden är 9 månader!! :crazy:

Sv: Erfarenheter av pålagringar, någon?

Min hund blev halt/öm efter vila efter aktivitet varpå han "värmde ur" och blev bättre ju mer han gick omkring. Men hältan tilltog och vi åkte till vet som gjorde böjprover. Ingen reaktion lr annat så medicin sattes in i 10 dagar. Om hältan ej försvann så skulle vi röntga. Röntgen gjordes då hältan inte ville ge sig (hunden lekte å hoppa å for omkring ändå trots hältan) och efter vet konsulterat 3 andra veterinärer så var de överens om osteochondros i boglederna. Bokade tid på SLU för operation med god prognos men väl där så gjordes rörlighetskontroll samt böjprov och röntgen. Min arma stackare hade ocd i bog/armbågarna samt benfel i bägge bak så han fick somna samma dag. Operation sa veterinären skulle bli mkt dyrt, plågsamt för hunden och enormt tidskrävande (typ 3ingrepp per ben)
De sa att om jag hade kommir direkt vid 5 mån ålder och inte väntat ut hältan så hade man kanske kunnat åtgärda felen men nu var det ingen ide att ens försöka tyckte veterinären. Huuuu stackars djur som åker på detta! och stackars ägare som får leva kvar med sorgen.
Se till att du får se plåtarna och kanske be om ett utlåtande från nån annan vet/ortoped för man har ju läst/hört om feldiagnostiserade hd/ed läsningar osv som slutat med avlivning.... Det slog mig rätt hårt i magen kan jag säga.... tänker fortfarande mkt på... Tänk om det var fel?!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar