Erfarenheter av olika metoder vid operation av korsband.

Kivina

Trådstartare
Älskade odågan lyckades med konststycket att dra sitt korsband i fredags kväll. Igår besökte vi veterinären som konstaterade att korsbandet inte är av, men är rejält uttänjt. Knäleden röntgades, och det såg bara fint ut.

Veterinären ordinerade 3 veckor strikt vila och antiinflammatoriskt under samma tid. Han menade på att operation inte är nödvändigt i dagsläget, men att det blir svårt för henne att komma tillbaka som sporthund. Därför funderar jag på att operera henne iallafall. Självklart kommer jag att rådgöra med ortopeder innan jag helt bestämmer mig för operation och vilken metod som ska användas. Men jag vill också ha era erfarenheter av korsbandsskador och olika operationsmetoder.

Odågan är en snart treårig rottistik som är 58-59 hög och väger i dagsläget 36 kilo (ska ta ner henne 1-2 kilo nu för att underlätta läkningen). Hon är i övrigt fullt frisk och i god kondition.

Sv: Erfarenheter av olika metoder vid operation av korsband.

Jag har varit med på en del korsbandsoperationer på hund. På skolan utför de endast TTA, det är en nyare metod som enligt ortopederna på skolan ska vara lättare/mindre invasivt. Dock så arbetade jag med en väldigt duktig ortoped i somras som inte alls var glad för TTA, utan hade gått tillbaka till TPLO, då det enligt henom inte finns statistik som stödjer att TTA är bättre, och henoms erfarenhet är att TPLO ger färre komplikationer. Finns TR också, men har själv ingen erfarenhet av det. Kan försöka hitta lite fler artiklar, men här har du en iaf: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23432511.

Det är ganska vanligt att korsbandet på det icke opererade benet ryker också tyvärr.

Senast ändrad:

Ska läsa lite artiklar när jag orkar starta datorn. Just nu ligger jag i sängen för att hålla hunden lugn :p

Jag är medveten om risken att det andra korsbandet kan ryka, men jag har lite hopp till det faktum att det här verkar vara traumautlöst eftersom knäleden såg fin ut.

Stackars finingen. Jag tror du kommer kunna få ganska olika svar beroende på vilken ortoped du pratar med också. De har nog olika erfarenheter med de olika teknikerna, och är säkert själva mer bekväma med att utföra vissa tekniker före andra. Så det är ju alltid bra att ha lite statistik att gå på :). Dock så är det ju absolut bäst att välja teknik efter individen och individens skada. Jag skulle nog försöka hitta en ortoped som jag litar på, och som är villig att diskutera de olika teknikerna, och inte bara låst sig fast vid en. Kan tipsa dig om en jätteduktig, men blir i fel del av landet.

Tipsa på, jag är inställd på att åka en bit om jag får bra hjälp!

Jag ska ringa flera ortopeder imorgon och höra vad de tycker och tror om vilken op. Metod som är mest lämplig på henne.

Min nya vovve drog av korsbandet när han var valp och han har blivit helt återställd. Jag tänker inte ens på att han har haft en skada för det är fullt ös medvetslös med den hunden. Tidigare ägare tränade t o m sök och det hade hon nog inte vågat om hon inte trodde att korsbandet skulle hålla. Jag har hört talas om flera hundar som opererats för detta och som blivit helt återställda dvs de kan träna och tävla som tidigare.

Vår stora tik opererades TPLO för 9 dagar sedan - såret ser mycket fint ut och fick hon bestämma skulle hon springa omkring.

*Kl*

Tack för era svar. Det blir operation för lilla fröken, vi åker till Östersund ikväll och ska vara på ett besök imorgon eftermiddag och på onsdag är det dags för operation. Jag är grymt nervös, men tror och hoppas att det ska gå bra!

Hon är ändå så pass fräsch att hon tack vare knästödet kan stödja sig på foten, men knäleden känns ostabil iallafall...

Vi ska nog diskutera metod imorgon då vi ska på ett mottagningsbesök först, sen opereras hon på onsdag.. Återkommer om det sen :)

Och tack för tumhållningarna!!

Nu har vi varit på mottagningsbesöket. Odågan har de senaste dagarna faktiskt själv belastat benet både stillastående och när hon skrittar, så jag hade goda förhoppningar om att det inte var så illa som vi trodde från första början.

Ortopeden var också lite fundersam eftersom det inte är de klassiska korsbandssymtomen. Men något slags skada är det i knät. Det som gör oss så fundersamma är att hon haft klassiska korsbandssymtom som varit snabbt övergående. Knäleden var inte längre svullen - vilket den var i lördags. Hon stödjer sig på benet, men belastar det inte fullt ut (förutom ikväll när hon kissade, stående på bara det onda benet?!?). Hon är något instabil i leden, dock enbart kontrollerat i vaket tillstånd. Hon kände också en liten, liten upphakning i korsbandet då hon skulle böja benet efter utsträckning. I övrigt fick vi beröm för fina och välbyggda muskler, att hon är så liksidigt musklad och att hon har en sån stark rygg (som också kändes mjuk och fin när hon kände igenom den). Hon tittade också på röntgenbilderna från helgen, kommer sen med ett brett leende och säger "riktigt fin knäled!".

Slutsatsen är: vi börjar med artroskopin, för det gör man alltid, det som syns där får sedan avgöra om det behövs en korsbandsoperation (TTA) eller om det räcker med att rensa upp lite.

*kl*

Om det är någon som undrar så blev det en operation i onsdags. På artroskopin såg ortopeden att leden var jättefin, meniskerna var intakta, men att den inre delen av korsbandet var delvis av och resten uttänjt. Den yttre delen var intakt, så skadan i sig var inte SÅ stor. Men risken för att det skulle gå sönder helt var överhängande.

Vi kom hem igår kväll och hunden går riktigt bra på benet, tycker vila är överskattat och tycker jag är jobbig som håller så kort koppel på henne.

Nu kämpar vi på över jul, nyår och trettonhelgen, sen ska vi träffa sjukgymnast. Den 2:a januari ska stygnen plockas!

*snor min egen knapp*

Igår var det dags för återbesök efter 10 långa veckors rehab. Allt har gått jättebra under rehaben och igår fick vi massor av beröm för väl genomförd rehab och "frakturen" har läkt redan!

Vi fortsätter rehaba och tar en dag i taget, men nu kan det inte hända något med själva operationen.

Luff: hur har det gått för er?

Härligt läsa att det gick bra för er! Bra jobbat av dig och vovven :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
3 707
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror