ako
Trådstartare
Min pålle (hbl val, f-95) står just nu på Strömsholm efter att ha haft förstoppning i blindtarmen. Han är bättre o just nu känner jag mig inte speciellt orolig. Han har haft kolik en gång tidigare under de 8 år jag haft honom, och det var i höstas (då behövde vi inte åka, men han fick allt man kan få hemma, vetalgin, beviplex, sond, dropp) men då tänkte jag väl ändå mer att en gång, ingen gång. Nu är det "två gånger - en vana !", hjälp! Kan tilläggas att han har btt stall och grovfoder (blandade i en vecka, men det är ju i o för sig för lite egentligen) o var dålig i måndags kväll (vet ut, vetalgin, beviplex, sond) o piggade på sig men blev sämre i går igen o d åkte vi upp till Strömsholm. Jag tror på "klassisk" vinterkolik i kombination med grovfoderbyte/stallbyte, och under e här "till och fråndagarna" (må- ons) har jag även hft svårt att få i honom vatten. Han har hink och han lever till allra största del på grovfoder o går på uträknad foderstat, och jag anser mig nog ha skapliga häst- och foderkunskaper.
Allt nog, efter en sådan här grej vill man ju försöka göra allt man kan för att förebygga ny kolik. Jag har köpt loppfrö o salt att blanda i fodret men hann ju inte komma i gång med det eftersom han blev dålig igen o åkte upp till Strömsholm i går. Nu verkar alla prata om detta fantastiska kolikprofylaxfoder mash (mäsk) och jag undrar nu om ni har erfarenhet av det? Och om man bara ska ge det ett par ggr i veckan, hur räknar ni in det i en vettig foderstat? I dag (nåja, innan han blev dålig, just i dag äter han ju inte speciellt mycket alls) står han på 12 kg hösilage, 0,25 kg betfor o 0,5 kg Krafft plus protein (för att komma upp i vettig proteinmängd).
Tack på förhand!
Allt nog, efter en sådan här grej vill man ju försöka göra allt man kan för att förebygga ny kolik. Jag har köpt loppfrö o salt att blanda i fodret men hann ju inte komma i gång med det eftersom han blev dålig igen o åkte upp till Strömsholm i går. Nu verkar alla prata om detta fantastiska kolikprofylaxfoder mash (mäsk) och jag undrar nu om ni har erfarenhet av det? Och om man bara ska ge det ett par ggr i veckan, hur räknar ni in det i en vettig foderstat? I dag (nåja, innan han blev dålig, just i dag äter han ju inte speciellt mycket alls) står han på 12 kg hösilage, 0,25 kg betfor o 0,5 kg Krafft plus protein (för att komma upp i vettig proteinmängd).
Tack på förhand!