Här kommer den långa utvärderingen (klippt och klistrat från annan sida, därav vissa upprepningar). Jag körde släpet tomt i 25 mil, och med häst i i 20 mil. Lastat i och av 4 ggr, backat och knixat med det och helt enkelt testat det på alla möjliga vis
Sådär, nu är transporten mycket motvilligt återlämnad.
Och här kommer den utlovade, ingående rapporten. Den ersätter alla tidigare rapporter =)
Jag är positiv, även till de saker jag var negativ till innan.
VÄGEGENSKAPER - Det ligger väldigt bra efter bilen, men fan vore ju annars med tanke på hur lätt det är och att det är boogie. Det sticker inte ut på sidorna av bilen (enhästars) utan är ganska precis lika bred som bilen. Fångar inte vind ens när lastbilarna blåser förbi nära, trots att släpet är högt. Går väldigt stadigt med häst i med, Vision brukar "klaga" genom att banka två gånger i väggen ibland när jag kör och han tycker jag svänger för skarpt/fort eller bromsar för hårt. Med Henran körde jag "tuffare" än med mitt vanliga släp och Vision sa inte flaska. Med beröm godkänt med andra ord
INVÄNDIGT - Ljust, rejält utrymme (det är enhästars vi talar om, 1.30 bred invändigt och 2.25 högt invändigt. Långt dessutom). Vision såg ut som en liten plutthäst i det (han ÄR en plutthäst men det är inte alltid han ser ut som det i släp). Sämre utrymme än i en tvåhästars utan mellanvägg, men mycket bättre än 2hästars med mellanvägg. Två takfönster gav både "utsiktsmöjlighet" (uppskattat värre av Vision) och eftersomd e är öppningbara gav de extra ventilation. Taklucka bidrar också till ypperlig ventilation. VÄLDIGT "rent" invändigt, inte en endaste liten pinal att skada sig på. Jag funderade på alla möjliga skadescenarion, men det enda som finns invändigt som "sticker ut" är fästena för bommarna, som består av halvrunda ringar och inte går att skafa sig på, och så TRE bindringar. En i väggen fram och en på höger sida bommen och en på vänster sida bommen. Således - inget hästen kan skada sig på i släpet.
UTVÄNDIGT - baklyktorna placerade på sidan, skyddade från sidan av bågar. Om hästen vänder baken till och slå så kan de krasha lyktorna om de träffar rätt. Inte annars. Små "ringar" på bågen vid lyktorna (infällda, svårt att förklara men omöjliga att skada sig på) där man kan fästa linor om man lastar med sådana. Inga skarpa kanter eller hörn att skada sig på om hästen springer förbi rampen. Inget på sidorna av nedfälld ramp att skada sig på heller OM man ser till att vrida in låsanordningen till luckan. Det görs med ett lätt hangrepp och första ggn tyckte jag det var jättekrångligt men sen tänkte jag inte på det. Enkel, snabb och säker låsning av luckan. Dubbla likadana lås på skötardörren. Omöjligt för häst att få upp skötardörren inifrån, omöjligt att som människa av misstag bli inlåst.
ÖVRIGT - Bommen fram kan enkelt tas bort. Kan panikutlösas utvändigt genom att man skruvar på en grej. Inte riktigt idealiskt, det tar liiite för lång tid om man ska vara petig. Bättre med de man bara drar i ett handtag/sprint/etc så fäller bommen. Glömde kolla om det gick att panikutlösa från båda sidor, går inte det har man ett litet minus där med.
Bommen bak är lätt att ta bort och lätt att lägga på. Jag var lite tveksam till hur bra det skulle fungera att ranta omkring med en hel bom när det gällde Vision, som ju har en tendens att kasta sig bakåt. Han stod still tills bommen var av och jag gick runt och in i släpet och backade ut honom när jag lastade av härhemma själv. Så det var inga problem.
Kapellet är smart tänkt, bra för korta personer, tyst och ventilerar bättre än en lucka. Vision tyckte dock inte om det, MEN han är van att åka med öppen lucka så när jag lät honom åka öppet var han fullt nöjd.
Bakluckan är gasdämpad och det behöves i princip INGEN handkraft att fälla varesig upp eller ner, man får hålla emot en aning när man fäller upp annars går det lite väl fort upp.
VISION älskade det. han var otroligt lättlastad, och gjorde bara halvtama försök att gå ut, men sansade sig när man höll emot i grimskaftet. Gick rakt på. Stod snällt och lugnt därinne och tyckte kort sagt om det. Åkte bra (men det gör han alltid) och verkade stå stabilare än i andra släp även vid aggresivare kurvtagning.
PAPPA hittade en del saker att gnälla på... Bland annat bristen på stötdämpare, axlarna är avpassade att dämpa. Pappa tyckte dock att iaf tom så var fjädringen stum. Varken jag eller pållen upplevde dock detta. Och man kan få den med stötdämpare om man vill. Sen gillade pappa inte alls kapellet, och lite andra löjliga smågrejer som varför de använt just en sådan sorts bricka för skruven där etc. Han tyckte dock att en hel del grejer var positiva. Dock tycks han ha gjort en total helomvändning och har nu återgått till att yra om ny axel på mitt släp. Vilket för två dagar sedan var helt idiotiskt att lägga pengar på. Nu är det tydligen jättebra ide. *suckar lite*
Så, ni som undrade ang grejer att skada sig på för hästen: INGA på det släpet jag provkörde iaf. Om de vänder baken mot släpet och slår kan de krascha lyktor dock, och talar vi små ponnyhovar finns det nog en teoretisk möjlighet iaf att de om de träffar på rätt ställe kan få en hov mellan släpet och bågen som går ut utanför lyktorna. Jag har dock inte mätt och jmf med några ponnyhovar, men jag kan inte garantera att det inte går.
Det kändes övht inte smäckigt elelr skramligt utan stabilt. Var fullständigt ljudlöst under färd.
Bakluckan i valbar ramp/dörrutförande studerade jag noga, och det är mycket enkelt att byta från ramp/dörr, det var rejäla gångjärn, gick väldigt lätt att öppna och stänga, tog inte emot, gick i utan problem (inga problem att stänga som dörr alltså utan lika lätt och snabbt som med lucka). Som dörr så kan den låsas fast i öppet läge så det inte blåser igen etc. Nu har jag bara jämfört med Tasjas Ifor, men Henrans lucka (enkel) var snabbare och lättare att stänga än dörrarna bak på Ifor. Både handgreppsmässigt, men även hur lätt de "passar" in och går i lås etc.