Erfarenheter av begagnad BMW X3

Windy

Trådstartare
Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar.

Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen gått max 20 000 mil.

Jag har kört Honda CR-V i 15 år och älskar min nuvarande av årsmodell 2010. Skulle gärna uppgradera till en lite nyare. Problemet är att det äf helt omöjligt att få tag på en manuell och automaterna får bara dra 1500 kg. Manuell diesel får dra 2000 jg.

Jag gar testat lite olika bilar, RAV4, Subaru forester, nyare Honda CR-V,

Nu har jag fått nys om att BMW X3 skulle kunna vara ett alternativ. Det finns flera inom min budget av årsmodell 2013.

Eftersom jag inte vet någonting om dessa bilar får ni gärna delge er av era erfarenheter.

Dyr att serva?
Bra dragbil?
Funka fyrhjulsdriften bra?
Negativt med så gammal BMW?

/Windy
 
Har inte erfarenhet av X3 men har en X1 (dock något nyare) som jag är väldigt nöjd med. Har också erfarenhet av andra äldre modeller av BMW som jag också varit väldigt nöjd med. Vet inte om det är samma fyrhjulsdrift och drag på X1 och X3 men de funkar i alla fall väldigt bra på X1an. Jag tror (obs tror) att X3 i mångt och mycket mest är storebror till X1. BMW är inte dyrare att serva eller reparera än andra jämförbara kvalitetsmärken. Däremot kan en del modeller ha avancerad utrustning som kan bli dyra att reparera.
 
Jag hade en BMW X3 av just årsmodell 2013.
Kolla upp hur kablarna som går in i torpedväggen på passagerarsidan ser ut att må, risk för vattenskada då avrinningshål sitter precis ovanför kabelgenomföringen.
Den reparationen kostade mig 15k + och BMW tog exakt 0 ansvar, fast de tagit in bilen för "optimering" då de kände till felet.
Optimering var att sätta en gummitut i hålet så vattnet tog annan väg.
 
Jag hade en BMW X3 av just årsmodell 2013.
Kolla upp hur kablarna som går in i torpedväggen på passagerarsidan ser ut att må, risk för vattenskada då avrinningshål sitter precis ovanför kabelgenomföringen.
Den reparationen kostade mig 15k + och BMW tog exakt 0 ansvar, fast de tagit in bilen för "optimering" då de kände till felet.
Optimering var att sätta en gummitut i hålet så vattnet tog annan väg.

Stort tack för tipset 😊. Var dj nöjd med bilen för övrigt?

/Windy
 
Jag hade en BMW X3 av just årsmodell 2013.
Kolla upp hur kablarna som går in i torpedväggen på passagerarsidan ser ut att må, risk för vattenskada då avrinningshål sitter precis ovanför kabelgenomföringen.
Den reparationen kostade mig 15k + och BMW tog exakt 0 ansvar, fast de tagit in bilen för "optimering" då de kände till felet.
Optimering var att sätta en gummitut i hålet så vattnet tog annan väg.

Jag har ingen erfarenhet av just BMW, men det jag vet om andra bilar är att långmilad dieselmotor inte behöver vara en nackdel om den är servade som den ska.

En BMW x3 2013 diesel som gått 20 000 mil, har den få eller många mil kvar?

/Windy
 
Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar.

Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen gått max 20 000 mil.

Jag har kört Honda CR-V i 15 år och älskar min nuvarande av årsmodell 2010. Skulle gärna uppgradera till en lite nyare. Problemet är att det äf helt omöjligt att få tag på en manuell och automaterna får bara dra 1500 kg. Manuell diesel får dra 2000 jg.

Jag gar testat lite olika bilar, RAV4, Subaru forester, nyare Honda CR-V,

Nu har jag fått nys om att BMW X3 skulle kunna vara ett alternativ. Det finns flera inom min budget av årsmodell 2013.

Eftersom jag inte vet någonting om dessa bilar får ni gärna delge er av era erfarenheter.

Dyr att serva?
Bra dragbil?
Funka fyrhjulsdriften bra?
Negativt med så gammal BMW?

/Windy
Skulle aldrig köpa en BMW istället för en Toyota eller annan japansk bil. Japanarna är ju väldigt problemfria om man jämför t ex med de tyska "kvalitets"bilarna. Vi hade tidigare en Subaru Forester 2019 och det är en vettig bil; bra med utrymme och inte så farlig bränsleförbrukning. Hade den i tre år och det var lite småfel på den, men inget stort och inget som inte gick på garantin. Har även haft två äldre modeller av RAV4 som har fungerat väldigt bra. Kan Volvo XC70 vara ett alternativ annars?
 
Skulle aldrig köpa en BMW istället för en Toyota eller annan japansk bil. Japanarna är ju väldigt problemfria om man jämför t ex med de tyska "kvalitets"bilarna. Vi hade tidigare en Subaru Forester 2019 och det är en vettig bil; bra med utrymme och inte så farlig bränsleförbrukning. Hade den i tre år och det var lite småfel på den, men inget stort och inget som inte gick på garantin. Har även haft två äldre modeller av RAV4 som har fungerat väldigt bra. Kan Volvo XC70 vara ett alternativ annars?

Nu har jag provkört BMW:n. Den funkade bra, men ingen waowkänsla. Jag är 165 cm lång, och tyckte den var trång invändigt.

Vi passade också på att provköra en RAV4 från -14. Manuell och hade gått 250000 mil. Den kändes sliten.

Hittills är det en RAV4 -13 automat som gått 18500 mil, som känns bäst. Det som är konstigt är att bilfirma haft bilen sedan 2021, besiktigad 2022, rullat 100 mil och sedan besiktigade 2023. Den är inte dyr så jag fattar inte varför den inte blivit såld.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: sjoberga
·
Utrustning Min älskade Subaru Legacy håller på att kasta in handduken så jag måste börja fundera på en ny bil. Jag vill ha fyrhjulsdrift, plats för...
2
Svar
29
· Visningar
6 563
Senast: Estivuz
·
F
Utrustning Suck, behöver hjälp nu, vet att det finns massor av dragbilstrådar, jag har sökt men hittar inte det jag vill veta. Sedan min vackra...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 204
Senast: Saint
·
S
Utrustning Är på jagkt efter ny bil..ja inte en sprillans ny men en bättre än den jag har.. Jag har några krav och undrar vad ni har för bilar. Det...
Svar
2
· Visningar
691
Senast: Sudd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp