Erfarenhet av stötvågsbehandling?

Lundqvist89

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av stötvågsbehandling? Extra intressant om det är ligament som blivit behandlade. Men nyfiken att höra alla åsikter/erfarenheter:)

Hur bra effekt har det gett?

Min häst har skadade ligament i frankotorna(4-åring) där han blivit behandlad med stötvåg 3ggr med två veckors mellanrum. På ultraljudet 8v senare sågs ingen förbättring beträffande ligamenten.. Min häst har varit skadad lääänge nu.. Men ligament skadan blev upptäckt först i mars i år..

Om någon behandlat sin häst med stötvåg på ligament, har den blivit bra?

Sv: Erfarenhet av stötvågsbehandling?

Jag är förtjust i stötvågsbehandling. Både på mig själv och hästarna. Så bara positiva erfarenheter här. Inklusive på gaffelbandsskador som visade noll läkning på första ÅB (8 v) men jättefin läkningsbild på nästa ÅB. Nu kan man ju inte svära på att det var pga stötvågen, men..

Ena herrn får det på en has pga odefinierat problem. Hasen är hans svaga punkt, den ser helt förträfflig ut på röntgen osv - men nåt skit är det. Blir som nu av stötvåg. Min whiplash som vägrade bli ett dugg bättre försvann alla symptom av efter 2 stötvågsbehandlingar.

Sv: Erfarenhet av stötvågsbehandling?

Jag har positiva erfarenheter. Min 5-åring behandlades med stötvågsbehandling för fula ligamentskador på både sidor av knäleden som 2,5-3-åring. Han hade väl ungefär 50% chans att bli bra men är*peppar, peppar* helt fräsch och rids som vanligt.

Jag puttar upp denna, då jag är intresserad av denna behandlingstypen( min polle har fått sin första behandling igår för sitt gaffelband). Har nog inte läst någon med dålig erfarenhet, berätta vad ni tycker!

jag följer också med intresse... min häst ska få sin andra behandling för en senskada nästa vecka....

Min häst som jag skrev om ovan är helt fräsch (peppar peppar) efter sin knäskada, är 3 år sedan nu.

Hur många behandlingar och under vilken tidsperiod om jag får fråga?

Oj, jag har förträngt tror jag. Han fick 3 eller om det var 4 behandlingar, tror det var med 2-3 veckor emellan. Är ju tre år sen och han har lyckats med skador efter det så jag kan röra ihop... Det blev iaf dyrt då försäkringen inte täckte behandlingen.

Jag behandlade min plantar fasciit (ont under fötterna) med stötvågsbehandling. Kunde gå max 30 min utan att nästan grina innan. Hade så ett drygt år, testade massa olika saker. Sen fick jag stötvågsbehandling 6 ggr, nu kan jag gå flera timmar :love: Men på mig gjorde det ont!

Jag behandlade min plantar fasciit (ont under fötterna) med stötvågsbehandling. Kunde gå max 30 min utan att nästan grina innan. Hade så ett drygt år, testade massa olika saker. Sen fick jag stötvågsbehandling 6 ggr, nu kan jag gå flera timmar :love: Men på mig gjorde det ont!

Det var inte smärtfritt för hästen heller tyvärr. Men det blev ju bra på sikt.

Han stod på smärtstillande för skadan och behandlingen gick relativt snabbt. Han behövde inte lugnande eller så för att stå still iaf.

Jag fick under foten, hela vägen. Smärtan satt ju inte kvar efteråt, utan bara när hon gjorde behandlingen. Efteråt var det som att gå på moln. Så nått hände :D

Min häst svarade bra på stötvågsbehandling av sin gaffelbandsskada. Efter två behandlingar med 2 veckors mellanrum ansåg veterinären att den tredje behandlingen inte behövdes.

Min häst svarade bra på stötvågsbehandling av sin gaffelbandsskada. Efter två behandlingar med 2 veckors mellanrum ansåg veterinären att den tredje behandlingen inte behövdes.
Hade din hästs gaffelband börjar läka innan första behandlingen eller stod det rätt stilla innan?

Oj, jag har förträngt tror jag. Han fick 3 eller om det var 4 behandlingar, tror det var med 2-3 veckor emellan. Är ju tre år sen och han har lyckats med skador efter det så jag kan röra ihop... Det blev iaf dyrt då försäkringen inte täckte behandlingen.

@Molle2 Blev nyfiken själv så har kollat på historiken hos Agria. Han fick tre behandlingar med ca 2 veckor emellan. Verkar som intervallet var 10-14 dagar när jag kollar datumen. Han fick sina behandlingar på Husaby Hästklinik.

Hade din hästs gaffelband börjar läka innan första behandlingen eller stod det rätt stilla innan?

Vet inte riktigt då första behandlingen gjordes i samband med att skadan hittades. Har varit till och från till veterinären i minst ett halvår utan att något fel hittats. Bytte sedan klinik och då hittades skadan på gaffelbandet som det troligen varit problem med hela tiden...

Vet inte riktigt då första behandlingen gjordes i samband med att skadan hittades. Har varit till och från till veterinären i minst ett halvår utan att något fel hittats. Bytte sedan klinik och då hittades skadan på gaffelbandet som det troligen varit problem med hela tiden...
Precis som för oss alltså... Blev skadad 2014 i mars, åkte till kliniken samma vecka, dom behandlade för kotledsinflammation och hon blev bra, i två veckor. Problemet var att dom lät bedövningen sitta för länge, så den släckte grenen också där hon egentligen var skadad. I augusti bytte jag klinik, problemet hittades direkt och hon har nu stått på aktiv vila med UL kollar var 6-8;e vecka.
Nu ska vi dock börja behandla för att snabba på det sista, hoppas det funkar lika bra för oss som för er :-)

Precis som för oss alltså... Blev skadad 2014 i mars, åkte till kliniken samma vecka, dom behandlade för kotledsinflammation och hon blev bra, i två veckor. Problemet var att dom lät bedövningen sitta för länge, så den släckte grenen också där hon egentligen var skadad. I augusti bytte jag klinik, problemet hittades direkt och hon har nu stått på aktiv vila med UL kollar var 6-8;e vecka.
Nu ska vi dock börja behandla för att snabba på det sista, hoppas det funkar lika bra för oss som för er :-)

Våra problem började egentligen för ett år sedan då min häst inte funkade alls i ridningen helt plötsligt, var då till första kliniken och då konstaterades KS. Ingen reaktion på böjprov. Fick smärtstillande att rida och longera/tömköra på. Men det fungerade inte alls. Så var tillbaka till kliniken och då fanns det en minimal böjprovsreaktion på ena frambenet, men inget att bry sig i tyckte veterinären som ville gå vidare med ryggen. Scintade ryggen men det visade inget tydligt. Släppte hästen på bete under sommaren efter råd från veterinären. Satte sedan igång lugnt men problemet återkom ganska snart.

Valde att åka till en ny klink med en expert på ryggproblem. Det besöket slutade med att hästen blev sprutad i ryggen (ömmade rejält) samt gaffelbandsfästet och kotleden (hästen exploderade rakt upp vid böjprovet av det skadade benet). Denna veterinär tror att ryggproblemet inte kommer utav KSen utan av skadan i benet.

Ultraljud av gaffelbandet gjordes vid återbesöket och då syntes en gammal skada/inflammation. Behandlade då med shockwave och fick ordnination att skritta 45 min om dagen.
Nästa shockwave gjordes två veckor senare och var sedan på återbesök ytterligare en månad senare och den veterinären som då ultraljudade (min ordinare vet var ledig) var nöjd med resultatet och ingen mer shockwave ansågs behövas. Ua på böjprov denna gång. Veterinären ordinerade fortsatt skritt upp till 1h om dagen och sedan börja trava 2 min en halv månad senare och öka på traven 2 min/vecka.

Nu har vi varit på återbesök igen, vi var då uppe i ca 10-12 min trav. Den ordinarie veterinären var imponerad över resultatet och hur fin hästen var i traven. Ua på böjprov även denna gång och ingen ömhet över ryggen. Så nu har vi fått börja lite smått med galopp. Återbesök om två månader. Så vi är inte i mål än, men förhoppningsvis på god väg :)

Hoppas att det kommer gå åt rätt håll för er också!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 372
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Hästanna
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 430
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25