Erfarenhet av stallfönster av plexiglas?

dumle_gumman

Trådstartare
Vi har äääntligen köpt hästgård. Planerar köpa nya fönster till stallet (öppningsbara så hästarna kan titta ut på stallplanen :) och har sett att flera återförsäljare säljer fönster med plexiglas istället för vanligt glas.

Vad har ni för erfarenheter av plexiglasfönstren? Blir de "mjölkiga"/immiga/repiga fort? Andra erfarenheter? För-/nackdelar gentemot vanligt glas?

Spänd på att höra vad ni har att säga om dessa...:bump::bow:

/D-G
 
Om man inte ska ha några andra skydd i fönster där hästar förvaras så ska man ha slagtålig plast typ okrossbar som OM det ändå skulle gå sönder inte ger några vassa kanter, utan att det då smulas sönder, typ material som makrolon. Det jag har sett i stall som har dessa är att det ändå kan bli en hel del repor på dem med tiden. Sedan är det väl en kostnadsfråga då jag har förstått att dessa material är ganska dyra.
 
Vi har satt in en typ av okrossbart fönster i lösdriften, den har inte varit i bruk så länge så kan tyvärr inte ge någon recension ännu, men följer tråden med intresse :)
 
plexiglas går också i sönder av en spark, blir stora bitar men de är tillräckligt vassa för att skada sig på.

så ett galler är ett måste även med okrossbart glas.

(egen erfarenhet, hästen har sparkat ut 2 gjutjärns fönster med plexiglas. det ena innan vi viste att man behövde galler, och andra när gallret var på lagning).
kan ta bild på hur skärvorna blir, inte lafat det ena än utan vara bommat för då hela fönstret måste bytas.
 
I stallet hos mamma o pappa (nybyggt 2009) så har vi sånt glas som krossas helt om det skulle gå sönder. Det är lite dyrare är vanligt, men vi behöver inte ha galler eller dylik. Har alla fönster öppningsbara :)
 
Det finns ju också varianten där gallret sitter på bågen och därmed öppnas när fönstret öppnas. Kan vara värt att titta på.
 
Jag har plexiglas i ett av mina fönster hemma för min lilla häst plockade ner sitt galler. Man ser väldigt bra igenom det förutom att han har slipat tänderna på det någon gång så det är ett par repor på det. Men skulle absolut vilja ha det i alla fönster för det blir sjukt mycket ljusare utan galler och så mycket lättare att städa i fönstren! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp