Erfarenhet av spatt???

S

sockerloppan

Frågade tidigare hur mkt man skulle låta vet hålla på med att spruta lederna etc. Va in för en kontroll den 19/7 och pållen va bättre efter 3v hagvistelse å Metacam-han va dock inte helt ok, sa att ja inte ville spruta mer å vet tyckte inte de va nån idé heller eft. han va bättre.
De har i stort sett konstaterat spatt på h.bak...Nu ska ja sätta igång honom å se vart gränsen går innan han blir sämre- eft han varit så pass dålig så e ja rätt säker på att hans gräns kommer när ja börjar trava honom om ca 3-4v...

Dela gärna me er av erfarenhet av spatt, hur har din/annans häst kunnat leva med spatt??? Tack på förhand...//*ledsen&orolig*... :cry:

Sv: Erfarenhet av spatt???

När spatten väl "läkt ut" = förbenat sig så behöver den inte längre vålla några problem.
Vi har en dressyrhäst med spatt i båda bak som tävlar MSV A med framgång. Ska deb Intermediere i höst förhoppningsvis.
Spatthästarna kan få en något sämre bakbens rörlighet/vinkling, fast det syns inte någon skillnad på våran. Han var ren på röntgen 1999, sedan bröt ryttarinnan sin fot 2001, och då behandlades han i haserna, spatten läkte ut medans ryttarinnans fot läkte och sedan dess har det inte vållat några problem

Lycka till!

En av hästarna här har spatt som läkt ut, hon går lektioner och turer utan problem. Enda gångerna hon har varit stel är om hon inte blivit riden på ett tag, och var tvungen att gå lite varje dag i alla fall. Nu blir de perioderna längre där hon kan vila utan att bli stel.

Hade ett fullblod som fick spatt, hon var bra till och från, men sen blev det tyvärr bara sämre, hon fick även pålagringar i framkotorna, förmodligen efter felbelastning pga spatten bak. Till slut hade hon så ont att hon fick svårt att gå så vi var tvungen att ta bort henne :cry:

När spatten väl "läkt ut" = förbenat sig så behöver den inte längre vålla några problem.

Eftersom spatt är en kronisk torr inflammation i hasledens glidytor finns det ingen garanti för det du skriver nu, tyvärr. Däremot vet man att hästar som musklats upp och hålls igång, klarar detta mycket bra. Man ser helst att en spatthäst inte får någon längre vila, då den som oftast blir betydligt stelare igen.

Spatt läker ju inte ut, men kan hamna i ett vilande läge där en förbening sker. Jag har vi åtmintone 2 tillfällen fått uppleva bekantas hästar som återfått sin spatt på samma nivå som tidigare, trots att förbening har skett. Andra gången inflammationen gick igång på bägge dessa hästar, blev den tyvärr väldigt agressiv och utgången på det hela var bara en enda. :cry:

Min häst blev behandlad för spatt 4 ggr innan vi bytte vet. och hoppsan! det var visst ingen spatt utan förslitningsskada i knät! :angel:
Men han ju lära mig lite iaf... Det går inte att vila bort spatt. Förvärrar ofta situationen. Lång framridning (väldigt viktigt enligt min vet.). Och hur det slutar för hästen är väldigt olika från fall till fall.
Lycka till och tröstkramar i massor!

Beror väldigt mycket på vilken grad det är.. Har 2 stycken lektionshästar med spatt som nu endast går lättare lektioner = ingen hoppning över 50cm, inga lektioner med större krav på hästens samling eller mer påfrestande rörelser. Sedan har vi också precis avlivat en häst med spatt. Den visade sig i vinter och avlivades sent i vår så där gick det väldigt snabbt och det fanns ingen möjlighet att han skulle kunna gå som ridhäst alls.

Liknande trådar

Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Senast: MayGrace
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag har en islandshäst som nyligen har konstaterad spatt. Hon är svullen i ena hasen, mycket tydligt halt i trav, även i skritten syns...
Svar
10
· Visningar
6 767
Senast: Invincible
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka