Erfarenhet av sen töltsättning

lotols

Trådstartare
Är det någon vänlig person här inne som har erfarenheter att dela med sig av sen töltsättning?

Hur sent är det rimligt att tro att man kan töltsätta en häst? Säg att ni skulle träffa på en nioårig häst där ägarna helt enkelt inte gjort det steget utan bara ridit hästen i skogen i skritt, trav och galopp. Idag visar den inte någon tölt alls men är troligen fyrgångare.

Vilka chanser skulle ni ge att hästen kan lära sig tölta med professionell träning? Vad är det senaste ni känner till att en häst har lärt sig tölta?

Senast ändrad:
lämna iväg hästen till en erfaren tränare så hästen får bra förutsättnng för att få fram tölten

Min slänning var 5 år när hon töltsattes och hade inte visat någe tölt alls innan dess varken vid ridning eller i hagen.
tog 2 veckor så töltade hon riktigt bra och idag är hon en töltmoppe.

Beror helt på häst, men idag tycker jag att man möter väldigt sällan hästar som är svåra att töltsätta. :)
Vart i landet bor du?

Beror helt på häst, men idag tycker jag att man möter väldigt sällan hästar som är svåra att töltsätta. :)
Vart i landet bor du?

Jag bor i Gävleborg :)

Det jag tänkte var att även om en häst egentligen har bra förutsättningar för tölt och så är den riden som tregångare i flera år. Då kanske man har befäst det diagonala röresemönstret så att det blir svårt att få fram tölten.

Är det någon som har erfarenhet av rejält sena töltsättningar och hur det har fungerat?

Det jag tänkte var att även om en häst egentligen har bra förutsättningar för tölt och så är den riden som tregångare i flera år. Då kanske man har befäst det diagonala röresemönstret så att det blir svårt att få fram tölten.

Är det någon som har erfarenhet av rejält sena töltsättningar och hur det har fungerat?
Det brukar inte vara några problem ändå.

Jag har en islandskorsning på 11 år som är riden som tregångare, någon enda gång har jag sett honom tölta i hagen. I somras började vi känna efter om tölten finns och det gör den faktiskt. Märks att han måste stärka sig mer dock.
Så, om han kan börja tölta som 11-åring så kan nog de flesta. Gäller bara att man lägger upp träningen rätt.

Vi lärde våran 11 åriga varmblodsvalack tölta (som hade töltanlag sedan tidigare dock). Nu är det kanske inte riktigt samma sak men ändå. ;) Ta hjälp utav en duktig tränare så ska det nog gå vägen!

Min pålle töltsattes vid 7års ålder. Dock visade han mycket
Hmm.. Min mobil lever sitt eget liv. Hann inte skriva klart i morse men den postade vist i alla fall..

Det jag skulle skriva var:
Min pålle töltsattes vid 7års ålder. Dock visade han mycket som ung men gick mot att välja trav när han började ridas.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 328
Senast: Boj
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur