Erfarenhet av Resan?

tott

Trådstartare
Känner för en dos personlig utveckling igen och kollar på lite olika alternativ i min närhet. Det finns en som använder Resan-metoden, vilken jag tycker verkar intressant. Någon som har erfarenhet? Berätta!

Menar du det där som beskrivs i boken som heter Resan? Det var nån som gav mig den boken för längesen, jag läste den och typ halva boken skrattade jag och tänkte "herregud" och andra halvan var jag mest förfärad för att det tyvärr finns folk om faktiskt går på det där, som kommer avvakta riktig behandling och riskera att bli mycket sjukare :(

Menar du det där som beskrivs i boken som heter Resan? Det var nån som gav mig den boken för längesen, jag läste den och typ halva boken skrattade jag och tänkte "herregud" och andra halvan var jag mest förfärad för att det tyvärr finns folk om faktiskt går på det där, som kommer avvakta riktig behandling och riskera att bli mycket sjukare :(
Inte boken specifikt utan Resan-metoden som terapiform.

Känner för en dos personlig utveckling igen och kollar på lite olika alternativ i min närhet. Det finns en som använder Resan-metoden, vilken jag tycker verkar intressant. Någon som har erfarenhet? Berätta!

Kika gärna på ACT (acceptance and commitment theraphy) eller CFT (compassionfokuserad terapi), jättebra terapiformer som kan hjälpa dig med de saker Resan-metoden utlovar.
Jag har provat olika alternativa metoder tidigare men det enda som gett gott bestående resultat har varit terapi genom välutbildade psykologer.

Om du har djupt liggande saker som du vill bearbeta är EMDR en metod du kan prova. Det har tidigare använts mest mot PTSD men det går att använda vid stress, ångest, nedstämdhet osv.

"
Ett tydligt exempel på hur nyandlig frälsning maskeras som terapi är Brandon Bays så kallade Resan-terapi. Hennes bok The Journey marknadsförs som en kurs i självläkning. Under Bays ledning har ett stort antal ”auktoriserade Resan-terapeuter” etablerat sig internationellt och i Sverige. I Journey-sessionerna ska ett ”här-och-nu-själv” sammanfogas med ett “högre, inre jag” genom coachade övningar.

Ledarna betonar den terapeutiska funktionen, de talar “till hjärtat” och lovar snabba effekter. Associationerna till helbrägdagörelse ligger nära när Bays beskriver hur hon med hjälp av sin metod blev av med en cancertumör, stor som en basketboll.

Huma Nova erbjuder utbildning i psykosyntes för att under mottot ”bli den du är” skapa ”diplomerade samtalsterapeuter”. HumaNova betonar att det är vårt ”jag” som ska dirigera vår inre ”orkester”."

https://www.svd.se/i-morker-ar-alla-terapeuter-graa

Och 3000 kronor för en helg New Age-jox utan evidens eller någon form av bevisad nytta? Skicklig marknadsföring där.

Jag har provat. Effekten är att jämföra med att vara på en bra konsert, en hyfsad fylla eller något annat lustfyllt förutsatt att man vill tro på det. Mår du bra, har gott om pengar och är tillfreds med dig själv och livet så kan du väl lägga pengar på det och testa om det utvecklar dig.

Känner för en dos personlig utveckling igen och kollar på lite olika alternativ i min närhet. Det finns en som använder Resan-metoden, vilken jag tycker verkar intressant.
Jag har ingen erfarenhet av metoden, men tycker det är intressant att höra hur du väljer. Du "känner för en dos personlig utveckling" - vad är det som lockar dig till just den här metoden? Vad är det du läser som gör den intressant? Vad förväntar du dig att få ut av det?

Jag har ingen erfarenhet av metoden, men tycker det är intressant att höra hur du väljer. Du "känner för en dos personlig utveckling" - vad är det som lockar dig till just den här metoden? Vad är det du läser som gör den intressant? Vad förväntar du dig att få ut av det?
Såg metoden nämnas någonstans och tänkte den som ett alternativ till de andra alternativ jag har. Därför frågar jag här.

"
Ett tydligt exempel på hur nyandlig frälsning maskeras som terapi är Brandon Bays så kallade Resan-terapi. Hennes bok The Journey marknadsförs som en kurs i självläkning. Under Bays ledning har ett stort antal ”auktoriserade Resan-terapeuter” etablerat sig internationellt och i Sverige. I Journey-sessionerna ska ett ”här-och-nu-själv” sammanfogas med ett “högre, inre jag” genom coachade övningar.

Ledarna betonar den terapeutiska funktionen, de talar “till hjärtat” och lovar snabba effekter. Associationerna till helbrägdagörelse ligger nära när Bays beskriver hur hon med hjälp av sin metod blev av med en cancertumör, stor som en basketboll.

Huma Nova erbjuder utbildning i psykosyntes för att under mottot ”bli den du är” skapa ”diplomerade samtalsterapeuter”. HumaNova betonar att det är vårt ”jag” som ska dirigera vår inre ”orkester”."

https://www.svd.se/i-morker-ar-alla-terapeuter-graa

Och 3000 kronor för en helg New Age-jox utan evidens eller någon form av bevisad nytta? Skicklig marknadsföring där.
Huma Nova är ett av de företag i den branschen som jag absolut minst förtroende för. Redan reklamkampanjerna ger mig rysningar. Hela den där grejen med att man skulle ha ett "sant, inre jag". Hu!

Annars tänker jag väl, @tott , att om det du vill ha någon sorts upplevelse som kanske ger dig lite att tänka på och du tycker att det hela verkar intressant, så varför inte? Om du i övrigt känner dig stabil och mår bra, då.

Om det du vill är att mer seriöst ta itu med ett eller annat som är svårt i livet, så skulle jag avråda med viss kraft. Risken är då att upplevelsen gör att du mår betydligt sämre efteråt än före.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni som har stora(!) problem med ögontorrhet... Min bättre hälft är kroniskt ögontorr efter laseroperation, och använder Hylo Duo...
Svar
3
· Visningar
193
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
363
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 453
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar