Erfarenhet av knäledsinflamation

E

Emina

Är nyss hemkommen från Mälarkliniken och med diagnosen hälta hö. fram och knäledsinflamation. Fick behandling och återbesök om fyra veckor. Tills dess blir det boxvila två dagar, sjukhage 4x4 m samt skritt för hand 1-2 ggr/dag i 15 min. Ska tillägga att vi också fick Metacam i 12 dagar. Ni som har erfarenhet av knäledsinflamation hur länge var era hästar konvalecent, och är dom helt återställda/friska idag? Har hört både bu och bä om just knäledsinflamationer.

Sv: Erfarenhet av knäledsinflamation

Nu talar du om carpit va, dvs problemet är fram? Det vi kallar knä på hästen är ju inte knä på frambenen. Men eftersom du skrev 'hälta hö fram' så antar jag du menar fram?

Iaf, MIN erfarenhet är att det mycket beror på VAR det komemr från. Valacken hade dubbelsidig carpit (dvs bägge fram) och det berodde på överbelastning pga problem i ett bakben. Han sövdes ju och det gjordes en artroskopi i vänster has samma dag, samtidigts prutades knäna med kortison och han kom hem för 8 veckor i box. Knäna helt återställda vid ÅB, dock inte hasen. Carpiten har inte kommit tillbaka (och idag så hoppar han till och med, något hán inte gjorde innan).

Unghästen har ju haft i stort sett varenda led inflammerad och så även knäna i olika omgångar. Där vet vi tyvärr inte vad grundproblemet är, och vi behandlar, hon svarar (står aldrig på boxvila dock) och så går det ett tag och så är det tillbaka.

Jag har haft en häst med knäledsinflammation, el. "carpit" som det så vackert fick heta på pappret, i båda fram. Hans problem uppkom då jag inte var tillräckligt stark för att orka driva fram och fånga upp så att han jobbade i en skonsam form och han hamnade på bogarna = överbelastade.

Lång konvalecens blev det ju, uppåt 8-10 veckor har jag för mig. Han fick dock stå i lite större hage mot slutet. Sen skrittade vi 20 minuter varje dag i en månad, och började sedan jobba igång honom långsamt.

Har är helt återställd idag och innan jag lånade ut honom var han skitfin, tränade på SM-nivå men hans nerver höll tyvärr inte för tävling :(.

Jag har aldrig mött en häst som inte kommit tillbaka till var den befann sig innan inflammationen, men de finns säkert såna med...

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Visst menar jag "carpit", tappade bara bort namnet då jag skrev inlägget.

Jag har också en häst som nyligen är behandlad båda framknän och båda framkotor samt vänster bakkota. Här har hältorna varit mycket diffusa och inte så höggradiga men det KAN vara så att problemen kommer från vänster bakkota och att han avlastat fram. Detta för att han ALLTID har varit mer eller mindre stel i muskulaturen vänster bak, trots massage, träning och behandling.

Min häst är en distanshäst och varför dessa problem visar sig nu är antagligen för att jag lade om träningen till hårdare, mer intensiv träning på vårvintern och uppenbarligen så var det inte så bra. Jag har stora förhoppningar att han efter konvalescensen ska gå att tränas upp till tidigare kondition men att jag nu får återgå till tidigare träningsmetoder som höll honom frisk och fräsch.

Det är dock väldigt olika hur konvalescensen läggs upp? Jag har inte blivit rekommenderad boxvila, utan hagvila i normal hage några veckor och sen skrittpass.

/Camilla

Min häst har pålagring på vf knä som sitter mot carpus. Har behandlat och varit hos flera veterinärer men de säger bara att jag ska avliva för att de tycker han är gammal och vill inte kolla upp när jag säger att problemet kommer från hb.

Under våren gick det bra men pga idioter (sk hästmänniskor) som jagade hästarna i hagen så fick min tillbaka sin inflammation och det blev en till vända till veterinären. Då äntligen hittade jag en som kollade bakbenet också och kom fram till att glidleden hb has var uttunnad. Frambenet behövde jag inte oroa mig så mycket för men däremot bakbenet blir lite strul.

Nu mår han bra men jag har lite restriktioner tex får jag inte sitta och harva på banan. Tävla lite går bra eftersom själva tävlingsmomentet är så kort men hemma får jag inte rida runt runt. Eftersom min pålle tycker att det är roligare att vara ute i skogen så gör det inget för min del.

Mirage har varit ofräsch i nästan 2 år till och från och har nu äntligen visat att han mår bra, eller så bra han kan må iaf. :)

Ni som har hästar som haft inflamation i framknän,carpus,har ni skott era hästar med något speciellt beslag efteråt för att förebygga att det kommer tillbaka??:confused:

Visst menar jag "carpit", tappade bara bort namnet då jag skrev inlägget.

Jag tror inte bara jag förstår vad det är du skriver men eftersom "rätt ska vara rätt" benäms hästens framknä med ordet Carpus.
En inflamation i Carpus benäms Carpit.

Ni som har hästar som haft inflamation i framknän,carpus,har ni skott era hästar med något speciellt beslag efteråt för att förebygga att det kommer tillbaka??:confused:

Mkt intressant fråga och helt omöjligt att svara på utan att ha sett individens benställning innan skoning.
Ett par olika benställningar som väldigt ofta orsakar carpit är sabelbenthet, felaktig inskening i carpus och parallelförskjutning.

Min har haft carpit + kotledsinfl. båda fram (7 år sedan). Inget på rtg. Det blev inte bra förrän kiropraktorn hittade en jätte låsning i ena bogen. Inga problem med detta efter. Ska tillägga att vet. typ "gav upp" efter 3:e behandlingen (tuppkam + cortison inj. i led) som hästen svarade sådär bra på, vilket ju var förståeligt med facit i hand.

Så ett råd är att kolla upp HELA hästen (kiropr/ equiterap, sadel, skoning mm) vet. må vara bra på sitt, men de "glömmer" alltför ofta att fundera på och ge råd till VARFÖR hästen fått skadan. Speciellt om man inte funnit något uppenbart på en ev. rtg.
Mälarkliniken har en kiropraktor tror jag, beställ tid där också...

Min häst hade inflammation i hö. framknä för 4 år sedan.
Är nu helt ridbar och har inga problem med knäet.

Startade upp honom först efter vet. instruktioner men det var alldeles för snabbt. Hältan återkom så att vi fick ge en cortisonspruta till.
Han fick då mycket längre konvalecent än vad vet. rekomenderade.
7-8 månader fick han gå och skrota i hagen.
Sedan skritturer och långsam uppstart i flera månader.
Han skos med tätare intervaller och med korta tår.

Min häst är parallellförskjuten på båda fram och dessutom innåt tåad,inte världens bästa förutsättningar.:cry: Hon har gått med så kallade Rollerskor i 3år.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka