Erfarenhet av inkar?

Wembley

Trådstartare
Min häst har fått en ink mitt under magen. Ett väldigt olämpligt ställe eftersom den sitter mitt under sadelgjorden och han visar obehag av den. Veterinären rekommenderar 7 dagars behandling med Xterra (indiansalva) och att han under tiden det behandlas och läker ska vara utan gjord. Hon bedömer att det tar runt 14 dagar att få bort den inklusive läkning.

Typiskt nog har hästen just blivit igångsatt (i 14 dagar) efter 3,5 mån vila p g a min skada och jag behöver ha honom igång ordentligt till i mitten av april.

Vad är era erfarenheter? Har behandlingen fungerat och hur lång tid tog det? :confused:

Jag använde xterra mot en ink som satt precis i virveln under magen på min häst. Den blev skavd av täckesgjordar och jag tror även han själv petade på den när han låg ner så den växte som helsike och var skitarg, blödde och hade sig. Smetade på xterra och det tog nog.. ja runt 2 veckor innan den var något så när läkt, fast jag upplevde att det tog ett tag innan huden såg "hållbar" ut där så jag vet inte om jag hade vågat lägga sadelgjord på den så snabbt. Nu syns det dock inget så det har inte blivit någon ärrvävnad eller något.
Men går det inte rida barbacka då? Långa skritt-turer över stock och sen är inte fy skam det heller.

Sen ska det väl tilläggas att det finns många olika sorters inkar och de tar nog lite olika tid. Min häst hade en på nosryggen som försvann jättefort, men den var inte så stor och arg så det var nog lättare. En bekant la på xterra på en jättekonstig ink hennes häst hade på ett bakben och den skiten ville aldrig läka.. men den var nog något speciellt.

Jag höll på med en Ink och Xterra för ett par år sedan och det tog flera månader innan den försvann , men till slut gick det .
Skulle inte räkna med att allt läkt men de är ju olika men vad har du för val ?

Jag använde xterra mot en ink som satt precis i virveln under magen på min häst. Den blev skavd av täckesgjordar och jag tror även han själv petade på den när han låg ner så den växte som helsike och var skitarg, blödde och hade sig. Smetade på xterra och det tog nog.. ja runt 2 veckor innan den var något så när läkt, fast jag upplevde att det tog ett tag innan huden såg "hållbar" ut där så jag vet inte om jag hade vågat lägga sadelgjord på den så snabbt. Nu syns det dock inget så det har inte blivit någon ärrvävnad eller något.
Men går det inte rida barbacka då? Långa skritt-turer över stock och sen är inte fy skam det heller.

Skönt att det blev effekt iallafall! :) Jag är inte helsugen på att rida barbacka (än!), dels för att hästen är väldigt kantig över ryggen :o och dels för att jag precis läkt ut 3 frakturer i ryggen som kom av att jag gjorde en flygtur från denne häst i november.

Sen ska det väl tilläggas att det finns många olika sorters inkar och de tar nog lite olika tid. Min häst hade en på nosryggen som försvann jättefort, men den var inte så stor och arg så det var nog lättare. En bekant la på xterra på en jättekonstig ink hennes häst hade på ett bakben och den skiten ville aldrig läka.. men den var nog något speciellt.

Inken är inte så stor i detta fallet, kanske kan det underlätta? :confused:

Jag höll på med en Ink och Xterra för ett par år sedan och det tog flera månader innan den försvann , men till slut gick det .
Skulle inte räkna med att allt läkt men de är ju olika men vad har du för val ?

Min fråga var vad andra hade för erfarenheter. Jag har inte varit med om inkar på mina hästar tidigare. Men nej, i nuläget har jag inget annat val. Nästa steg är att injicera med cellgifter eller operera bort. Vi kommer att lägga fokus på tömkörning ett tag, då den smala tömkörningsgjorden fungerar utan att skava inken.

Använt XXterra. Rena miraklet, ink under magen som han slog sönder när han slog med bakbenen mot insekter. Behandlade med XXterra tre gånger med några dagars mellanrum. Den kom aldrig tillbaka.

MEN - det blev hemskt äckligt under behandling (de varnar för det med), blodigt och svullet och urk. Hästen verkade inte bekymrad av det. Minns inte hur lång tid det tog innan helt läkt men efter 2 v fanns inget spår av inken, men jag tror inte jag kunnat lägga en gjord över. Jag hade nog räknat med en månad borta från ridning faktiskt, i alla fall ridning med sadel.

Ja, det såg banne mig inte roligt ut under tiden. Inken på magen hos min häst var platt, men säkert 4 cm rakt över. Som en stor knapp. Det gick inte många dagar förrän själva kroppen på Inken ramlade bort, men sen efteråt ska ju alla "rötter", eller vad man nu ska kalla det, bort också och då var det rätt äckligt. Det fanns ju ingen päls kvar där heller så det tog ju ett tag innan allt var helt återställt!
Fast jag är fortfarande väldigt ställd över hur bra det funkade, min sambo har brottats med sina fotvårtor i år och de vill inte försvinna.. kanske ska prova xterra på dem med? ;)

Förstår varför du inte vill rida barbacka då @Wembley! Min häst har också en hemsk barbacka-rygg så jag rider aldrig barbacka.

Har precis behandlat en liten ink under magen med xxterra. Tog 2-3 v . Gick väldigt smidigt måste jag säga och hästen verkade inte besvärad alls. Hon blev lite svullen i området det första 3-4 dagarna, men sedan liksom torkade inken in och slutligen trillade den bort. Nu satt denna inte i vägen för ngt alls, men jag om den hade suttit vid sadelgjorden så hade jag nog inte lagt på sadel under första veckan pga svullnaden, men sedan hade jag provat med att lägga ett rejält lammskinn runt gjorden .

Min häst har haft två olika sorters inkar. Några små och runda, som såg ut som vårtor, och en lite större som var mer "fnasig" i kanterna och lite vitaktig. De små lyckades jag bli av med genom att strypa dem med gummisnoddar. Den lite större hade han i örat och eftersom den inte direkt var i vägen, så hade jag tänkt låta den vara. Jag fick höra allt ifrån att jag stoppat tuggummi i örat på kusen (någon som alltså var helt säker på att så var fallet!) till att "Jag förstår varför du vill rida med luva på tävling. Det är där SÅ fult!".

I somras, efter en tävling, så hade hästen löst problemet själv. Han hade kliat sig i transporten på hemvägen och allting var borta! Den har inte visat tendens att vilja komma tillbaka, så jag hoppas att han slipper få fler inkar nu.

@Ridinglady hur många dagar strök du på XXterra? :crazy: Jag har behandlat i 7 dagar nu, men tycker inte det hänt speciellt mycket. Den ser möjligen lite större ut till ytan och ganska torr och fnasig, men om den försvinner vette katten? :confused::(

Xterra, får man det utskrivet, eller är det receptfritt? Våran ena ponny har en väldigt dumt placerad, precis vid sadelgjordsläget

Använt xxterra på en ink på utsidan av ena frambene. Funkade mkt bra på me det äcklade sig endel. Inken var ca 3 cm i diameter. Efter första behandlingsomgången var den nästan borta men jag fick ta en omgång till för att den skulle ge sig helt. Hästen gillade dock inte att bli smord efter några gånger.

Det finns ett medel mot kondylom som man kan prova om inte xxterra biter, heter Aldara. Läste en studie där man fått lyckat resultat på i stort sett alla inkarna genom att använda xxtterra eller Andra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 293
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka