erfarenhet av hästkiropraktorer?

S

shallowxx

hej hopp! någon som har någon erfarenhet av hästkiropraktorer? bra eller dåliga? jag skulle behöva ta ut en till min häst, men vet inte vem eller vad jag ska tänka på...
någon som vet? :confused: :confused:

Sv: erfarenhet av hästkiropraktorer?

TÄNKA PÅ ska det självklart stå på slutet.... :o

Hej, kan bara dela med mig av vad jag fått lära mig den hårda vägen. Man tar inte ut en kiropraktor utan att först varit hos en veterinär. Om man på vets. inrådan tar dit en kiropraktor är det en helt annan sak. Jag förstörde nästan min lilla 1,5åring då hon blev manipulerad i halskotepelaren. (Hon var frisk, dock hävdade kiropraktorn att man kunde förbättra hennes frambensrörelser, dum och fåfäng som man är så trodde jag ju inte att det skulle vara någon fara att låta honom behandla min fina häst. Hon hade/har inga dårliga rörelser.) Slutade med att min häst blev allvarligt skadad, halsmuskelatur skador och nervskada. Nu ett halvår senare ser det ljust ut och hon har äntligen fått gå ut i hage till de andra kompisarna igen. SÅ TÄNK DIG FÖR! Kiropraktorn kan inte se hur din häst ser ut inuti. Däremot inte sagt att man inte ska behandla en häst med kiropraktik då det finns hästar som fått sina problem lösta av detta. Först vet, sedan alt.behandling.

usch vad hemskt... stackars pålle...
min häst masseras regelbundet var annan vecka och massören är även en vän och hon föreslog att en kiropraktor skulle titta på min totto... jag hör mig för lite bara... tack fö svaret

Hejsan!

Har suttit i precis samma sits!
En massör kom ut och sade att hon var låst på ett flertal ställen, hon rekommenderade en kiropraktor och jag lät kiropraktorn komma.
Det kiropraktorn gjort på min häst är inget annat än UNDERVERK!
Jag kan rekommendera det så otroligt starkt!
Denna kiropraktorn kom två gånger med 14 dagars mellanrum. Innan, under och efter den tiden var en massör hos min häst regelbundet.
Det har blivit en heeelt annan häst!
Mycket gladare, mer sammarbetsvillig, lugnare m.m. m.m.

Det är ju olika från individ till individ hur mycket de reagerar på behandling.
Men det finns inget att förlora!
Jag tog inte min häst till en veterinär först.

Lycka till!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Här kan du hitta en hästkiropraktor nära dig!

Lycka till igen!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Tag en kiropraktor som har goda referenser/gott rykte.

Jag har haft en kiropraktor ute till min häst 2 ggr och det var bland det bästa jag har gjort. Önskar bara att jag hade gjort det tidigare.

Hon jag tog ut har jag hört en hel del om innan och skulle vara bra.

Nu ska hon komma ut igen i veckan, för jag misstänker att det är något som inte är som det ska med totton.

Men om du ska ta ut en så se till att h*n är utbildad och har bra rykte.
Lycka till!

ibland hjälper inte goda referenser/rykten

jag känner till en häst,ej min,som ble utdömd f ländryggsproblem,hakar på tänder,o ngt annat av en kiropraktor..ägaren ville få veterinär att döma ut per telefon vad jag förstod det.fick förklara att de inet går till så..mkt kunnig veterinär specialsit på rehab kom o tittad epå hästen o visst går det att gör angt åt den,den skal bara ridas upp o musklas ordentligt...

Icke en sådan kiropraktor får komma i närheten av mina.

skall jag ta ut en alternativterapeut blir det i samråd med mina husveterinärer,i samråd med häst(så gottd et nu går) o där jag har full kontroll på vad som görs o varför...

Jag ser inget fel i mjuka manipulationer vid behov,men man måste veta varför o vilken effekt..

jag konsulterar gärna folk som vet mer om musklers funktion etc än jag,omjag tex behöver stretcha ländryggsmuskeln på et speciellt sätt så behöver jag hjälp att komma åt den.

Jagf blir -mörkrädd-när jag hör om alla dessa som tar ut än det ena o änd et andra till sina halta o lytta hästar utan att konsultera veterinär först...

Thina

Jag hade en equiterapeut ute till min vackre springare. Men det efter rekommendationer efter att ha prtat med en tjej som jobbat somveterinär och har häst i många herrans år.
Och jag kan bara säga att denna equiterapeut har gjort underverk med hästen! :bow:
Så i fortsättningen kommer jag att ta ute henne ca. 1 gång om året/minst för att kolla honom. Om man tävlar mycket kan det vara bra att göra det minst 2 ggr/år.

MVH. :banana:

Jag hade en kiropraktorer med lång erfarenhet och stor kunskap. (ingår i hästkirogruppen) Rekomenderades av många och han är mycket duktig, dock kan även kiropraktorer vara mänskliga och göra misstag och kanske har din häst en skada som inte syns men när hästen manipuleras så kan den komma fram och det kan i värsta fall leda till slakt. Ingen seriös kiropraktor behandlar en skadad häst, dock så syns ju inte inre skador (kotor och nerver) på utsidan på en häst. Så var lite vettiga, ta först kontakt med en vet., sedan kan man pröva alt.behandling! Som jag sa, jag är inte emot kiropraktorer, men jag vet hur fel och farligt det kan bli. Nu är det upp till er som hört min varning att lyssna om ni vill, men jag kan ju inte tvinga er...

Hej. Har haft kiropraktor på både förra och nuvarande häst med väldigt bra resultat. Har rekommenderat henne till flera andra, också de är väldigt nöjda. Nu anlitas hon även till ridskolans hästar.
Kan verkligen rekommendera henne. Med håller med om att man först konsulterar en veterinär innan man tar ut en kiropraktor.

Jag PM:ar dig kiropraktorns namn.

Jag väljer equi-terapeuter. De har mer ingående utbildning i hästens anatomi och är väl insatta i flera olika behandlingsmetoder som akupunktur, elektromagnetbehandling, laser, massage och kiropraktik. De har en bättre blick för helheten.

Sen har jag upptäckt IR-terapi :idea: som uppenbarligen har haft effekt på våra hästar. Törs inte sluta med det ;)

Instämmer, känner man att saker och ting inte står rätt till kan man ta ut vet. Före så att vet. får kolla vad det kan vara för fel. Sedan kan man ta kontakt med olika slags alternativbehandlare. Alternativet är att man kollar om det finns möjlighet att både vet. och t.ex. kiropraktor åker ut och kikar på hästen samtidigt.

cactuspower skrev:
Instämmer, känner man att saker och ting inte står rätt till kan man ta ut vet. Före så att vet. får kolla vad det kan vara för fel. Sedan kan man ta kontakt med olika slags alternativbehandlare. Alternativet är att man kollar om det finns möjlighet att både vet. och t.ex. kiropraktor åker ut och kikar på hästen samtidigt.

Helt korrekt. Det kan vara bra att ha en officiell status på hästen och det får man bara hos vet. Att denne konstaterar att ett fel finns och att h*n inte har någon ide om behandling. Detta för att försäkringsbolaget, vid ett tragiskt slut, inte kan påstå att hästen blivit dålig p.g.a. alternativbehandling. Håll ryggen fri, så att säga.
Min erfarenhet är dock att om man pratar med försäkringsbolaget om sina problem ställer dom ofta upp med goda råd och ideér. Men inte alla har den erfarenheten... :cool:

Hej - du har fått en massa bra råd redan, vill bara lägga till att alla vi som jobbar med komplementärmedicin (massörer, equiterapeuter, kiropraktorer m fl) GÄRNA samarbetar med veterinär och ALLTID rekommenderar veterinärs diagnos i botten när vi behandlar en häst med problem. Om den person du vill anlita verkar ha problem med det så skulle jag inte anlita honom eller henne. Kolla referenser och personens yrkesutbildning eftersom det vad jag vet inte finns någon utbildning till hästkiropraktor i Sverige.
mvh
Lejonelle

Jag har en equiteraput som inriktat sig på hästchiropraktik, han har gjort underverk med mina hästar, och jag litar på honom till 100% Men jag skulle inte ta ut vem som helst till mina hästar. Leta efter någon med mycket goda rekommendationer.

*lånar knapp*
Jag skulle jättegärna vilja ta kontakt med en kiropraktor eller equiterapeut, men det verkar inte finns så många här runt Växö. Känner inte till någon faktiskt. Någon som vet någon? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: Amk
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Mearas
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka