Erfarenhet av gaffelbandskada?

L

lotty

Hej!
Mitt varmblod skadade sitt gaffelband i september i fjol, vi fick det konstaterat på ett ultraljud.
Han har sedan skadan inte blivit bra, har varit svullen hela tiden.
Nu är han halt, svullen, öm och varm om skadan igen, betydligt sämre.
Ska på UL igen nästa måndag.
Någon som har några erfarenheter om sådana skador och hur man ska ha hästen, i box, liten hage eller?
Har fått lite olika råd tidigare.
Jag är så orolig för honom,min älskling, tänk om det aldrig blir bra.
Tacksam för svar.

MVH Lotta HC

Sv: Erfarenhet av gaffelbandskada?

Hej!
Mitt varmblod skadade sitt gaffelband i september i fjol, vi fick det konstaterat på ett ultraljud.
Han har sedan skadan inte blivit bra, har varit svullen hela tiden.
Nu är han halt, svullen, öm och varm om skadan igen, betydligt sämre.
Ska på UL igen nästa måndag.
Någon som har några erfarenheter om sådana skador och hur man ska ha hästen, i box, liten hage eller?
Har fått lite olika råd tidigare.
Jag är så orolig för honom,min älskling, tänk om det aldrig blir bra.
Tacksam för svar.

MVH Lotta HC

mitt halvblod fick samma skada. han behandlades direkrt när vi upptäckte det med stötvågsterapi ca 4 ggr.. med 2 veckors mellanrum. han var lindad på nätterna med stallbandage, på dagarna fick han gå ute i mindre hage. han skrittarbetades under hela konvalecensen, ca 6 månader...:crazy: efter detta blev det bättre...
hoppas att du får rätt på din häst! :bow:
kramar!

Hej!
Mitt varmblod har blivit behandlad med Finadyne samtidigt som han gick i liten hage på dagen och box på natten.
Du skriver att din häst skrittarbetades under tiden, var du ute gick med den då? Även under tiden då den var halt, i det akuta skedet?
Ska iväg med honom om en vecka, men det känns som en evighet dit.

Lotta HC

Det tar lång tid att läka alla ligamentskador. 6 mån är inte ovanligt när det gäller tendinit i ett gaffelband. Prognosen beror lite på var i gaffelbandet skadan sitter och på vilket ben. Samt givetvis hur illa det är skadat.

Hej!
Mitt varmblod har blivit behandlad med Finadyne samtidigt som han gick i liten hage på dagen och box på natten.
Du skriver att din häst skrittarbetades under tiden, var du ute gick med den då? Även under tiden då den var halt, i det akuta skedet?
Ska iväg med honom om en vecka, men det känns som en evighet dit.

Lotta HC

ok... min häst var väldigt lite halt..man kunde bara se det svagt, och lite tydligare med lugnande..jag märkte bara på honom att han kändes "knackig" eftersom han har mkt gång... han vilade såklart ett tag först, men när man börjar med stötvågsterapi ska de skrittarbetas under tiden. jag red på honom då. i detta fallet var det nog itne så "akut"skede som din häst verkar ha... hade aldrig haft hjärta att sätta mig upp och arbeta honom om han var halt. allt skedde i samråd med veterinären.
Hoppas att din häst visar sig bättre hon veterinären!"!! kramar

min häst pajjade båda gaffelbanden på båda bakbenen i november.fick boxvila i två veckor.sen sjukhage,var ute ca två timmar per dag då i december.går fortfarande i sjukhage och får gå 10 minuter nåndag i veckan.ska utöka efter hand.han hade bara 10% bra fibrer i bakbenen när jag var på ultraljud för en månad sen.får gå i lite större hage om ca 3 månader.det tar lång tid

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka