Erfarenhet av femkantig box?

Jazza

Trådstartare
Märklig rubrik men tänkte höra om någon här har haft sin häst i en box som haft ett "avhugget" hörn?

Måtten blir ungefär 4m mot ytterväggen, 3m djup och 2,20 djup där det konstiga hörnet blir.

På grund av stallets layout i övrigt så skulle den ena hörnboxens hörn hamna lite långt ut i stallgången, tanken blev då att kanske minska ner boxstorleken och göra en femkantig box men jag är tveksam.

Alternativet är nog att låta hörnet hamna så att boxen blir 3x3m i stället men då minskar vi ner boxytan ganska mycket. Hörnet blir då fortfarande "i vägen" (fast inte lika mycket) och rent estetiskt blir det fulare... Men det känns som att det är större risk att hästen rullar fast eller liknande när boxen är femkantig eller är det jag som är nojig?
Denna boxen är inte en som kommer användas jämt men till grepar/skottkärror etc och kanske om man "råkar" köpa en liten ponny.

Någon med input?:)
 
Min hästar har då och då stått i boxar med "udda" utseende. Aldrig varit något problem.

Har även haft hästar i stora boxar där dom likaväl rullat fast :meh:

Så länge det inte blir en smal gång så ser jag inga större problem.
 
Min häst har stått i box med avskuret hörn de senaste sju åren och inte haft några problem med det. Har inga exakta mått i huvudet, men jag brukar ha höet vid den sneda väggen och krubban är på den raka väggen precis intill. Funkar finfint.
 
Jag har en box med avskuret hörn och jag upplever den "mjukare" och större av någon anledning.
 
Vänner till mig byggde ett fantastiskt stall med "bikupor" - 6-kantiga boxar. Hästarna trivdes ypperligt i detta stall :up:
 
Jag *tror* men jag är inte säker att det avskurna hörnet räknas som en sida och det finns regler för hur stora hästar för vara i relation till kortaste sidan. Vet en som bygge en jättebox men kortaste sidan (den med det avskurna hörnet) var kanske drya metern, där fick det bara bo små ponnyer.
 
Jag *tror* men jag är inte säker att det avskurna hörnet räknas som en sida och det finns regler för hur stora hästar för vara i relation till kortaste sidan. Vet en som bygge en jättebox men kortaste sidan (den med det avskurna hörnet) var kanske drya metern, där fick det bara bo små ponnyer.

Det där har jag också läst någonstans men kan inte hitta det längre varken på Jordbruksverket eller deras "bygga stall"-broschyr.
Det står förvisso att kortaste väggen ska (eller bör, kommer inte ihåg) vara en viss längd men Det kan ju bli Skitkonstigt.

Vi har en stooor box med avskuret hörn som är större och bättre än de andra men kanske, kanske det inte räcker med den väggen in mot sadelkammaren. Jag har för mig att jag mätt den men kan ju inte hitta det där igen.

Vi har i dagsläget ingen häst där för jag har fler boxar än hästar men den är större än den den ena står i nu.
 
Jag *tror* men jag är inte säker att det avskurna hörnet räknas som en sida och det finns regler för hur stora hästar för vara i relation till kortaste sidan. Vet en som bygge en jättebox men kortaste sidan (den med det avskurna hörnet) var kanske drya metern, där fick det bara bo små ponnyer.
Jo, den bedömningen har gjorts tidigare så man kanske ska kolla det med jordbruksverket för säkerhets skull. Det där med kortaste sida är ju gjort för att hästen inte ska kunna lägga sig fast och det gör den ju inte om man kapar ett hörn i en box. Så jag råder ts att prata med jordbruksverket och helst få svaret skriftligt.
 
Märklig rubrik men tänkte höra om någon här har haft sin häst i en box som haft ett "avhugget" hörn?

Måtten blir ungefär 4m mot ytterväggen, 3m djup och 2,20 djup där det konstiga hörnet blir.

På grund av stallets layout i övrigt så skulle den ena hörnboxens hörn hamna lite långt ut i stallgången, tanken blev då att kanske minska ner boxstorleken och göra en femkantig box men jag är tveksam.

Alternativet är nog att låta hörnet hamna så att boxen blir 3x3m i stället men då minskar vi ner boxytan ganska mycket. Hörnet blir då fortfarande "i vägen" (fast inte lika mycket) och rent estetiskt blir det fulare... Men det känns som att det är större risk att hästen rullar fast eller liknande när boxen är femkantig eller är det jag som är nojig?
Denna boxen är inte en som kommer användas jämt men till grepar/skottkärror etc och kanske om man "råkar" köpa en liten ponny.

Någon med input?:)

Jag är inne på samma linje som flera här och jag skulle tro att 2,20 väggen kommer bli begränsade för storleken på häst , 2,2 meter innebär ej större häst än 1,48 cm i mankhöjd. För 160 häst krävs 1,35 m boxvägg och för 170 krävs 2,5 meter som kortaste vägg.
 
Jag är inne på samma linje som flera här och jag skulle tro att 2,20 väggen kommer bli begränsade för storleken på häst , 2,2 meter innebär ej större häst än 1,48 cm i mankhöjd. För 160 häst krävs 1,35 m boxvägg och för 170 krävs 2,5 meter som kortaste vägg.

Men de har ju liksom gått lite bet på matematiken här med snedväggarna.

Min box är långt mer än 3 meter bred och 4 meter lång men ena hörnet är kapat och hörnets bredd är 1,5 (har jag för mig). Det betyder ju att detinte går att rulla fast. Faktiskt så är det ju svårare att fastna i en rullning i min box med snedvägg snarare än ett hörn.

Man skulle ju i det stora hela kunna ha en halvmeter vägg på en sida och ändå få en mindre farlig box. Eller tänker jag helt fel?
 
Tack allihop:)
Ja, det är ju tänkt som en ponnybox i första hand men det är klart, gör man boxen 3x3 m så får man ju rent lagligt ställa en större häst där än om jag gör den femkantig... Lite klurigt, jag fattar ju vitsen med boxens kortaste sida samtidigt är ju det andra hörnet av boxen 3x3 m.

Jag får forska vidare i det innan vi bygger den boxen. De andra tre kommer bli 3x4,5m så denna boxen behöver egentligen inte bli en storhästbox även om jag tycker det är onödigt att bygga speciella ponnyboxar när platsen finns.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi ska bygga om i vårt stall och nu funderar jag över hur vi ska prioritera mellan boxstorlek och bredd på stallgång. Första förslaget...
2
Svar
21
· Visningar
3 214
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp