Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Maja_Kandi

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att byta häst? Eller någon som köpt häst osedd efter endast telefonkontakt och filmer/bilder?

För mig gäller det inom Sverige men tar gärna emot alla erfarenheter, goda som dåliga.

Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den!
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag har gjort det men jag har också varit beredd på att ta konsekvenserna av det om det skulle bli fel.
Så om ska/kan göra det beror helt på vad man är beredd att riskera. I mina fall har det gått bra även om jag ett par gånger fått hästar som varit rena djurskyddsfall (OBS det har då inte varit tal om byten utan köp). I början sa jag till mig själv att jag var tvungen att sluta upp med att köpa osett. Men sedan kan jag bara konstatera att jag inte skulle ha kunnat lämna hästen där om jag hade sett den, ändå.

Mycket beror nog på användningsområdet för hästen. När jag har gjort det har det handlat om unga eller gamla hästar som varit främst tänkt som sällskap eller avelsston. Sällskapshästar kan ju de flesta vara så länge de inte är sjuka eller har ont och avelsston kan man ofta kolla upp mycket bra pappersvägen. Men om det är en häst tänkt för att kunna användas för hårdare träning/tävling så är det nog inte lika lätt.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag har köpt osedd tre ggr. En gång från Sverige, en gång från Tyskland och en gång från Danmark. Jättenöjd med samtliga köp!
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag har köpt 3 osedda från Tyskland. Såg film på 2 av dom och en bild på den tredje.
Alla betalades i förskott, en (1-åring) köptes via svensk förmedlare och två (4 och 10 år) förmedlades genom en svensk som jobbade i Tyskland. De var tänkta som tävlingshästar och den som var 1 år vid inköpet gick i fjol Breeders, de andra har gått 1,20 resp MSV dressyr.

Mycket nöjd med både vad jag betalade för hästarna och vad jag fick hem.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag har köpt en häst på postorder, en 4-årig shettis. Är mycket nöjd, men skulle väl normalt sett helst titta/prova...
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Köpte en fjordvalack osedd, han var 19 år sa dom , men antagligen är han en bit över 20, inga papper eller pass, men en supertrevlig sällskapshäst , som också följer med ut på lite mulleturer. Naturligtvis var priset därefter .
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jättetack för alla svar! Hästen det gäller står 50 mil bort och är inte så pass utbildad att det är nånting att provrida. Har sett både filmer och bilder på den och är väldigt intresserad. I utbyte skulle jag lämna ifrån mig min treåring, hästarna står ungefär på samma utbildningsnivå, men den jag är intresserad av är ett välstammat STO. Jag har en valack och vill avla, det funkar inte så bra. :cautious: Tjejen som har stoet är inne på samma linje som jag, att det inte är nån vidare mening att komma och se en betestjock treåring i en hage. Isf är tanken att jag skjutsar iväg min och tar med hennes tillbaka. Då har jag ju ändå en chans att ångra mig på plats om det skulle kännas helt åt skogen. Men det är ju ändå en bit att åka...

Tack för er input! Kom gärna med fler erfarenheter!
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag köpte min från Irland för tre månader sedan. Hade sett två ganska dåligabilder och en kort film som inte så särskilt mycket den heller. En grön, outbildad femåring men det var ngt visst med honom.
Men jag fastande för hästen, magkänslan sa att han var den rätte.

Köpte honom via mail, betalade i förskott, fick vet intyget faxat och så en dag i april kom han med lastbil till Sverige. Åkte ner till Skåne och hämtade upp honom och allt har fungerat klockrent. Det är min drömhäst på alla vis, massa jobb men han är så himla postiv och lättlärd att det är en glädje varje dag att få rida och hantera honom.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Tack för svar! :)

Det här stoet är alltså också fem år, inriden i alla gångarter som 2,5 åring men sen mest bara skrotat tills i vintras då hon blev riden igen i skritt och trav. Så mycket mer har hon inte gjort, men hon har diplom som treåring och har en mycket bra stam, samt att hon tilltalar mig MYCKET både på bilder och filmer. Dessutom låter hemmet helt rätt för min treåring så det känns liksom bra i magen, ni vet. ;) Men det känns ju alltid lite osäkert, såklart... Därav är det väldigt skönt att höra andras erfarenheter!
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Där hade jag nog backat lite. Varför bara gått och skrotat så länge? och ägaren tycker att det är onödigt att åka och titta på den,,,nejnej...där ringer det lite varningsklockor. Om ett byte ska ske så kan det ju inte bero på tidsbrist att den gått och skrotat så att säga. Lite reserverad skulle jag nog vara faktiskt.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag har ifrågasatt båda delarna. Hon har inte haft hästen så länge och innan det har den bara stått hos uppfödaren och inte gjort nånting efter inridningen. Så det är DÄR den inte gjort nånting, inte hos nuvarande ägaren. Den var alltså iväg på inridning i en månad och reds där problemfritt i alla gångarter för att sedan återgå till vardagsliv hos uppfödaren. Nuvarande ägaren började om från början och har alltså ridit den ett 15-tal gånger i skritt och trav utan problem.

Anledningen till att hon drar sig för att komma och titta är personligt och det förstår jag till fullo men det är kanske ingenting man ska skriva om på ett forum.

:)
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

I detta fallet kan det kanske bero på att det är en ponny och inte en storhäst som "säljaren" då byter till sig?

Jag köpte Juno osedd och enbart på stam. Hade knappt ens sett en bild på honom när jag bestämde mig:D. Hade iofs en nära vän som gjorde veterinärbesiktingen så det var förstås en extra trygghet. Betalade honom i förskott och så skickades han upp till mig med lastbil.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

En av mina tävlingshästar byte jag till mig när hon var 3 år. Uppfödarna hade inte ens en film på henne utan jag köpte henne osedd, obesiktad och byte mot mitt gamla tävlingsto som skulle gå i aveln. Nu sju år senare har denna hästen tävlat upp till 1.40 klasser, och har aldrig varit skadad eller varit på veterinärbesök. Min bästa affär helt klart.

När det gäller unghästar har jag inga problem med att köpa osett men vill kunna se en löshoppning och gångartsfilm. Film tillsammans med stammen och mödernet är det som avgör om det blir köp.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Tack för svar!

Ja detta är ju då ett ungsto, ponny, som jag sett både på film i alla gångarter i frihet och löshoppning samt ridfilm. Hon har kanonstam och är helt klart min typ av häst, verkar jättetrevlig. Utbildningsmässigt i nivå med en 3åring. Inte så mycket att provrida direkt, och det är ju inte min heller. Så på så vis är det väl okej att inte åka och titta, men det är ju ändå som det är, lite som att köpa (och lämna) grisen i säcken.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Har gjort det tre gånger. Två av tre gånger har hästen varit perfekt :love:
Tredje gången var det inte kul, den fick åka hem igen efter en vecka.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jag köpte min ponny osedd på endast ett telefonsamtal (där jag redan innan bestämt mig för att jag ville ha honom), två bilder och vem som är hans pappa. Men eftersom han är shetlandsponny så var han inte dyrare än att jag kunde chansa på pannkaka.
Det första som hände när jag kom för att hämta honom var att han nosade på mig och sedan kliade han tillbaka när jag började klia på honom. Jag blev såld redan då och det blir inte sämre heller, jag tror att han är min once-in-a-lifetime-ponny. Så med andra ord går det att konstatera att för mig blev det väldigt bra.
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Vad var det med den hästen du fick skicka hem?

Kl

Min häst köpte jag inte helt osedd men nästan, kollade bara på han i hagen och bestämde mig för att han ska jag ha:p ingen hantering, ingen provkörning eller nått alls.
Och det blev rätt bra till slut iaf, man får bara vara lite envisare än han:D
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Jättetack allihop för era inputs! :bow:

Nu är det nästan bestämt att det blir ett byte! Jag ska bara försöka få lite referenser kring den andra tjejen och ringa runt lite samtal här hemma. Det ska ju hinnas skos och besiktas och allt sånt också innan det kan bli tal om nån flytt. :)
 
Sv: Erfarenhet av att byta häst/köpa häst osedd

Håller med tidigare inlägg. Man får vara beredd på att man kanske inte fått all info om hästen om man köper den osedd. Mina bästa köp har jag gjort när jag åkt och tittat på hästen. Man ser så mycket mer både fysiska saker och även hästens psykiska status får man en bild av.

Det är svårt för säljare att berätta allting, en del berättar inte heller allting per telefon. Så ska man öka chanserna till ett bra hästköp så tycker jag man ska åka och titta på hästen.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
658
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
972
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp