Sv: erfaranheter av täta tornutskott
Hej igen!
Det är som du skriver, att det är bra att arbeta på töm i en lång och låg form, i lugnttempo i trav fick jag lära mig av en dam som hade fått en häst med KS vid flera tornutskott symptomfri. Som Zomus skriver, de behöver hållas igång. Ibland kan det ju hända att de blir stående på grundav något annat och då behöver jag "bygga ryggen" innan jag sätter mig på honom. En duktig massör är också bra. Min får massage 1 gång i månaden och en duktig Equiterapeut har jag också haft till hjälp.
Jag fick också lära mig att det är viktig då de har stått en dag, att man börjar med tömkörning innan man sätter sig på dem. Även halter, igångsätting i trav från skritt, halt, rygga ett steg , fram i trav stärker. Tömköra över cavallatetti bommar stärker. Klättring uppför (ej nedför) stärker.
Då hästen blir starkare i ryggen tömköra i samlad form, skänkelvikning och rörelsen öppna är också stärkande för ryggen och övergångar.
Sedan när ridningen kommit igång, öka 5 min per vecka 2-3 ggr i veckan och rida varannan, tömköra varannan. Men då har jag också kört ut och arbetat på rakt spår utanför ridbanan. Det har iallafall fungerat bra på min häst. Han är ju förutom KS även sned och överbyggd, men träningen har hjälpt honom så mycket så han liksom säger "varsågod kliv upp på mig" och känns "all that" att sitta på. Jag red barbacka och han var så mjuk.
Alltid värma upp minst 20 min i skritt vid arbetet.
nu kommer jag inte på mer för stunden.
Nu har min kära häst urkalkning av strålbenen bägge fram och vi ska på återbesök till klinik nu på tisdag. Suck.....
Vi höres!