erfaranheter av täta tornutskott

mullah

Trådstartare
Jag fick veta idag att min häst har en lindrig art av täta tornutskott i sadelläget. Hon ska stå på Metcam i 14 dagar för att se om hon blir bättre att rida. Har den senaste veckan haft stora problem i galopp, det var därför jag sökte vet.
Men alla ni som har erfarenhet av den här defekten. Skriv och berätta om dem både det som gick åt helvete och det som gick bra. Vil gärna ha tips på hru ni rider hästar med det här felet. Tusen tack på förhand

Sv: erfaranheter av täta tornutskott

Hej! Min häst har ett överidande tornutskott mellan T14-15 och med tömkörning (arbete på töm) som ett komplement till ridningen har det gått att att hålla honom symptomfri. Han har verkligen älskat att arbeta på töm och det är så himla roligt.
Nu har han tyvärr en mycket värre prognos: urkalkning av strålbenen bägge fram, och är nu konvalecent sedan 3 veckor snyft men det är en annan historia.
Jag har fått jättebra hjälp genom åren att "bygga ryggen, då han förutom KS är sned och överbyggd och jag kan tipsa dig om träning som stärker ryggen.
Sedan har Agria på sin hemsida tips om Kissing spines.
Lycka till.

du fåpr hemskt gärna dela med dig av tips. Har ju förstått att det är viktigt att rida hästen i lång, låg form men vad kan man mer göra för att hålla det i schack?

Jag har haft två KS hästar.

En fick jag aldrig med hem tillbaka från Skara.

Den andra höll sig symtomfri så länge den höll igång.Den var "rund och fin" över ryggen och inte så där toppig som en del KShästar kan vara.Dessvärre så skar den av sig tåsträckarsenan efter att ha fastnat i staketet och blev konvalecent i några månader.Efter det kom den aldrig igång ordentligt igen och togs bort för KS.

Jag tror det viktigaste är att man ser till att bygga upp ryggmusklerna samt att man håller igång den och inte låter den stå i perioder.Bättre med motion och varierad träning varje dag än rena viloperioder.

Hej igen!

Det är som du skriver, att det är bra att arbeta på töm i en lång och låg form, i lugnttempo i trav fick jag lära mig av en dam som hade fått en häst med KS vid flera tornutskott symptomfri. Som Zomus skriver, de behöver hållas igång. Ibland kan det ju hända att de blir stående på grundav något annat och då behöver jag "bygga ryggen" innan jag sätter mig på honom. En duktig massör är också bra. Min får massage 1 gång i månaden och en duktig Equiterapeut har jag också haft till hjälp.
Jag fick också lära mig att det är viktig då de har stått en dag, att man börjar med tömkörning innan man sätter sig på dem. Även halter, igångsätting i trav från skritt, halt, rygga ett steg , fram i trav stärker. Tömköra över cavallatetti bommar stärker. Klättring uppför (ej nedför) stärker.
Då hästen blir starkare i ryggen tömköra i samlad form, skänkelvikning och rörelsen öppna är också stärkande för ryggen och övergångar.
Sedan när ridningen kommit igång, öka 5 min per vecka 2-3 ggr i veckan och rida varannan, tömköra varannan. Men då har jag också kört ut och arbetat på rakt spår utanför ridbanan. Det har iallafall fungerat bra på min häst. Han är ju förutom KS även sned och överbyggd, men träningen har hjälpt honom så mycket så han liksom säger "varsågod kliv upp på mig" och känns "all that" att sitta på. Jag red barbacka och han var så mjuk.
Alltid värma upp minst 20 min i skritt vid arbetet.
nu kommer jag inte på mer för stunden.

Nu har min kära häst urkalkning av strålbenen bägge fram och vi ska på återbesök till klinik nu på tisdag. Suck.....
Vi höres!

Min häst har också lindrig form av täta tornutskott, sk kissing spines. Hans kotor är inte ihopväxta utan enbart täta bak i ryggen, framför korset. Upptäckte detta vid en genomgång på klinik med röntgen av rygg.
Veterinären sa att det normalt ska vara 3 mm mellan kotorna, min häst kanske har 1 mm.

Min häst vilade nästan 4 veckor i somras och sedan när jag satte igång honom kändes det som att något var fel, han tappade ett bakben ibland och vill inte fatta galopp. Han har även alltid varit vääääälidgt seg, vilket jag har fått en förklaring till nu.

Jag fick inga som helst instruktioner vid klinikbesöket, veterinären sa att jag kan rida som vanligt och eftersom min häst varken var halt eller påverkad på annat sätt blev det ingen behandling heller. Han sa inte heller något om att det är bra med massage och att hästen ska hållas varm om ryggen.
Ibland undrar jag om det verkligen är kissing spines han har, måste vara väldigt lindrigt i så fall eftersom de flesta hästar som har åkomman inte klarar av att ridas längre och t om kanske måste avlivas.

Någon mer som har häst med diagnosen lindrig kissing spines som kan berätta lite??

Jag har också haft en häst med täta tornutskott.
Just det där med att tappa ett bakben ibland, och ha lite svårt för galoppfattningar var typiskt för honom.
Han fick oerhört lätt ont i ryggen om han blev kall, så jag var tvungen att vara noggrann med att hålla honom varm och torr - året runt!
Likaså märktes det direkt på hans rygg om han blivit stående en tid. Ett par dagar gick bra, men gick det mer än en vecka blev han känsligare i ryggen och behövde mer uppvärmning.

Jag tömkörde alltid ett par dagar i veckan, samt gärna innan jag red om han varit stående några dagar. Då släppte spänningarna och han fick upp ryggen.
Så länge han var igång och välmusklad märkte jag ingenting av hans ryggproblem (mer än om han blev kall då förstås).
¨
Tyvärr tvingades jag ta bort honom efter en otäck spark som ledde till många månaders boxvila. Ryggen rasade helt på honom då, och eftersom skadan efter sparken inte heller läkte som det skulle gick det inte att få igång honom och bygga upp ryggen igen.

Ursäkta lite OT, men jag är nyfiken: Ni som har KS-hästar/hästar med täta tornutskott i allmänhet - har röntgen även visat något annorlunda i mankkotorna eller är det bara just tornutskotten som avviker?

Hej1 inget som veterinären påpekat, eller som jag har sett då vi kolllat röntgenplåtarna. I vårt fall syns det tydligt att han har ett "överridande tornutskott" mellan T14-15. I övrigt "ok".
Vad intressant. Jag ska fråga veterinären om det,(ska till kliniken på måndag, i ett annat ärende). Återkommer!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V