Carmoliana
Trådstartare
Min fodervärdspålla har ju melanom, och har nu lyckats få en knöl i munnen som ligger strax innan mungipan på ena sidan, tandis var ut och raspade tänder och kollade munnen förra veckan och sa att han trodde inte den var jättemycket ivägen, men bad oss hålla koll på den och försöka oss på att rida på betlösa alternativ så mycket som möjligt. Hon är riden mycket på hackamore och det lyssnar hon relativt bra på, sidepull har jag provat men ja, möjligtvis om man jobbar tonvis från marken så kanske de funkar sen, men det konstiga var att i början när jag red, tog tygeltag osv. lyssnade hon hela tiden (vet de är viktigt med eftergift och gav självklart massvis med sådant) men sen var de som om hon kom underfund med att mja, de var inte så farligt och drog iväg i full galopp och blev stendöv, gång på gång, körde sitt eget race, och då var detta trots allt, tack å lov, i paddocken inte i skogen.
Ägaren sa att hackamore är det hon går bäst på, men sa också de skulle finnas något svindyrt (1300:- nånstans) hackamore från Milers bits (hittade inte de, däremot dyra från myler?) och tyckte jag skulle satsa på något sådant...dock känns de väldigt onödigt dyrt, och undrar därför, är det någon som vet VART man kan hitta det och om de verkligen kostar sådär mycket, eller något likvärdigt bra hackamore, som fungerar på starka springglada pållar (vet de där me lydnad, men vi måste ut i skogen 9/10 så kan inte "träna på bana tills de funkar) men absolut inte är ett med sådär toklånga skänklar? inte längre än längden på de i ponnyhacket.
MVH
Ägaren sa att hackamore är det hon går bäst på, men sa också de skulle finnas något svindyrt (1300:- nånstans) hackamore från Milers bits (hittade inte de, däremot dyra från myler?) och tyckte jag skulle satsa på något sådant...dock känns de väldigt onödigt dyrt, och undrar därför, är det någon som vet VART man kan hitta det och om de verkligen kostar sådär mycket, eller något likvärdigt bra hackamore, som fungerar på starka springglada pållar (vet de där me lydnad, men vi måste ut i skogen 9/10 så kan inte "träna på bana tills de funkar) men absolut inte är ett med sådär toklånga skänklar? inte längre än längden på de i ponnyhacket.
MVH