Era planer för året!

Chili

Trådstartare
Ni med gård, vad planerar ni att göra med gården i år? :) Några stora investeringar kanske, eller blir det bara lite löpande underhåll? Kom med inspiration till oss andra! :)
 
Sv: Era planer för året!

Jag kommer flytta tillbaka min häst till mina föräldrars gård, eftersom det inte är min gård så gör jag inga större insatser. Men tanken är att iaf installera en varmvattensberedare och sätta upp belysning vid en av hagarna. Små, ganska billiga insatser so gör stor skillnad.
 
Sv: Era planer för året!

Oooo, jag planerar alltid massor! Inte så jättestora saker och inte bara i och kring stallet, men ändå....! Ridbanestaketet ska målas om (stugrött med vita "toppar"). Innertaket i stallet och några resterande bjälkar ska målas. Jag SKULLE vilja ta upp en dörr från stallet direkt in till "vattenrummet" och göra det till en uppvärmd och exklusiv sadelkammare i lite mindre format med nytt innertak, ommålade väggar och snygga hängare, en liten sittplats med mera med mera med mera. Någon gång ska jag göra det, men kanske inte säkert detta år. :) Jag ska fortsätta bygga ut hinderparken med lite fler plankhinder och utfyllnader + bygga färdigt och måla en egen liten mur att hoppa över.

I boningshuset ska några rum få nya innertak och tapetseras om. Några av fönstren behöver åtgärdas och målas om. Och i logen och resten av uthusen kan man tillbringa mycket tid och energi med att röja upp och fixa till men det finns inga riktigt konkreta planer på åtgärder.

Slutligen så ska köksträdgården arrangeras mer permanent med fyra separata land, staket runt om och grus- eller stenlagda gångar mellan. Jag längtar MYCKET efter att det ska bli varmare och ljusare så jag kan sätta igång... :bump:
 
Sv: Era planer för året!

Här ska det byggas två uteboxar och sättas in en kamin. Har dock fixats en massa saker under det senaste halvåret.
Just det, stallet ska målas om också.
 
Sv: Era planer för året!

Vi flyttar i vår o bygger om allt på nya stället.

1. En verkstadsbyggnad är utblåst och där har vi byggt ny lösdrift, den är klar så när som som några meter staket.

2. Ladugårdsbyggnaden är klar med nyrenoverad logdel, och nybyggd uppställningsdel med spolspilta och sadelkammare.

3. Grund är precis gjuten till lösdrift nr 2 som ska ha 3 uteboxar i rygg (för fölningar, uppstallning vid skador etc).

4. Ny gödselplatta ska byggas.

5. Hus ska byggas, bygglov precis klart.

6. Gamla bostadshuset ska rivas.
 
Sv: Era planer för året!

Renovera transporten (eh ja den tillhör gården).
Få stallet klart.
Anlägga ridbana.
Dra om allt stängsel och byta till järntråd som inte töjs av snön...

Sen ska en vägg i huset slås ut och köket utvidgas.

Vi jobbar båda heltid + :D Sover och städar inte så mkt.
 
Sv: Era planer för året!

Årets planer är att byta tak på bostadshuset, byggfirman kommer så fort vädret är tillräckligt bra! Sen ska vi riva ner vårt sjukt fula gula tegel på fasaden som de satte på huset på 70-talet.. Huset ska få tillbaka träfasaden och målas vitt som det var ursprungligen!
På tur efter det blir det att göra klart sambons musikstudio.. Huset står klart, själva skalet alltså.. Det ska "bara" inredas.. Kommer bli perfekt när sambon kan flytta ut allt dit så vi får loss ett rum härinne..

Sen ska vi renovera klart vardagsrum och börja renovera hall och kontor om plånboken tillåter.. vi försöker passa på att göra alla tråkiga Måste-grejer först medans vi har kvar det här med ROT-avdrag så får vi ta skönhetsfixarna senare!

Förra året fick ladan nytt tak och vi byggde stall i den! Målade även om ladan så nu ser gårdsbilden helt annorlunda ut mot innan!
:D
 
Sv: Era planer för året!

Oooh vad roligt att läsa om allas planer! Det kliar i mina fingrar också...

Min lista är mycket lång, vi får beta av så mycket vi kan i år helt enkelt. :)

Vad som måste göras är en skorsten för luften/cirkulationen. Nästa stora sak är att måla om en hel del (igen... hehe) och eventuellt byta lite virke i stallet. Hur mycket vi kommer få gjort beror nog på hur mycket jag kommer att jobba i sommar. Mitt önskemål är att vi även isolerar "sadelkammaren" från insidan, målar om etc, skaffar nya garderober, så att det faktiskt blir en riktig sadelkammare där saker inte möglar. Skulle också behöva fräscha upp ett gäng diken som mest är igenvuxna.

Det var de stora grejerna, sadelkammaren kan trots allt vänta ett år till om så behövs.
Småfix; måla det nya staketet runt ridbanan. Skaffa nya bommar och måla dem, fräscha upp nuvarande hinder. Högtryckstvätta trädgårdens trästaketet och måla om. Nytt hagstaket där det behövs.

Lika bra att ha en diger lista så man inte behöver undra vad man ska göra på fritiden... ;) Och denna lista inkluderar inte huset/trädgården särskilt mycket, och bara det mest nödvändiga till stallet. :p
 
Sv: Era planer för året!

Fixa en ny hage. Renovera sadelkammaren. Köpa en thermobar, iaf till nästa vinter. Bygga in den på nått sätt. Ev köpa lite hindermaterial. Lilla gästhuset skulle behöva renoveras (trappan rasade bland annat), men får se om det blir i år.
 
Sv: Era planer för året!

Vi ska bygga nytt hus också men det är snarare inom fem år. Flyttade hit i oktober och har dragit nya staket, byggt ligghall och satt in ett nytt (begagnat) kök. Sambo är hantverkare så det är lite "skomakarens barn" över vårt boende :D
 
Sv: Era planer för året!

När man bor på en gård är det alltid 1000 saker som ska göras, och aldrig blir man färdig....
Planerna för sommaren är bla det underbart roliga jobbet att rensa diken i hagarna, och även röja sly i skogskanten (skulle vilja ha ett par kor som gjorde det jobbet!!)
Måla färdigt innertaket i stallet.
Dra om några staket (vi har gott om älgar!!)
Försöka bli av med gödselstacken, tur man har STOR gjuten platta, där går det att lagra mycket, men nu måste en del bort.
Saker jag VILL vi ska göra, men frågan är om tiden/pengarna tillåter det: Nya köksskåp och luckor i köket, Sambons dröm att göra om den gamla drängstugan till "Sports Bar" har legat på is i 4 år, men KANSKE det blir av i år......
 
Sv: Era planer för året!

Just ja, jag ska bygga klart stallet också! Vi fick bara panikfixa stallet då min morfar blev svårt sjuk och jag fick ta hem 2 av hans hästar.. Har en del kvar att röja ut där det ska bli sadelkammare och en till box som jag ska använda som foderkammare. Sen blir det bygga massa hagar, hann få klart en vinterhage innan hästarna anlände. Ska bygga en till vinterhage så jag kan alternera mellan dom samt få till sommarbetena. Sen har jag börjat kika på ridbana men det är ju så förbaskat dyrt!
 
Sv: Era planer för året!

Det största iår blir byte av tak på bostadshuset. Fast det blir en snickare som gör så vi får bbetala o titta på ;)

Troligtvis blir det även ny infiltration till avloppet.

Vi skall bygga en ligghall till, gjuten platta men annars "enkel" fyrväggars med två öppningar.

Om orken räcker passar vi på att regla upp den blivande sadelkammaren o gör inneväggar o tak.

Under våren blir det minst förberett för en rundpaddock, gruset ligger o väntar i stora högar. Allt vi behöver är sommartorka i marken. O sen såklart få upp staket.

Det är våra planerade inte så små projekt...
 
Sv: Era planer för året!

*kl*

Måla hela stallet (endast grundmålat nu)
Måla bostadshuset (endast grundmålat nu)

Måla klart stallet inuti (halvklart)
Spackla och måla stallets toalett
Iordningställa 'köksdelen'/tvättdelen i sadelkammaren

Tråda klart en stor sommarhage och stängsla beteshagen
Bygga altan till huset
Fixa trädgården runt omkring
Fixa iordning 100x40m rid- och körbana hjälpligt (dvs lägga stenmjöl på den del av vallen vi vill använda)

Bygga förråd till utemöbler mm

Ev. bygga vagnsslide/carport

Ev. bygga vindskydd i vinterhagen


PUST ! :eek:
 
Sv: Era planer för året!

Måla ena gavlen på ladugården/stallet. Låta pappa kolla tegelpannorna på ladugården och reparera en mycket sliten front (ligger i hans planering också)

Anlita någon att rensa upp marken och schakta bort utanför ligghallen.
Anlita samme "någon" att fixa uppfartsvägen som är gropig och behöver lite mer väggrus. Båda detaljer skulle han gjort i somras men det blev inte av och jag kan inte riktigt med att pressa eftersom det är en bekant som lovat att göra jobbet gratis (eftersom jag är så snäll att jag skänker honom hästgödsel när jag mockat och skänker honom matjorden som han ska schakta undan).

Kanske byta tak på stugan? Inte så bråttom utan kan vänta några år till om det är så.

Låta pappa kapa lite mer ved som jag har liggande i tremeterslängder.

Låta pappa fortsätta titta efter ett kök att installera i mitt uthus och fixa enkelt avlopp och eventuellt sommarvatten till det uthuset.

Låta pappa gräva ner ledning för sommarvatten i kopp i en av sommarhagarna?

Här är det mycket som andra ska göra, själv blir jag väl stående med lite målarfärg, förhoppningsvis inte i pappas skylift utan hinner gå på gaveln med stege innan dess. Det är högt och vingligt med skylift...

jo just det. Låna traktor av grannen för att få pappas skylift på plats.

Bortskämd?
Inte alls:D

40-åring som tack vare min duktige och hjälpsamme far har kunnat förverkliga drömmen att bo på landet!

Kanske bygga en ligghall till en annan hage, om jag först får även den matjorden bortschaktad och då grusar upp området i stället. Kunde vara praktiskt att kunna ha utegång av fler hästar senare och då spara mockning under höst och vår.
 
Sv: Era planer för året!

*KL*
Här ska inte göras så mycket eftersom stallet är hyfsat nytt (byggt 06-07).
Men golvet i sadelkammaren ska få klinkers på golvet. Blev aldrig gjort innan grejerna flyttade in, men NU SKA det bli gjort:D.
Sen är det väll den vanliga sommarstädningen i stallet som ska göras.

Däremot vad som skulle behövas göra: byta tak på huset, tilläggsisolera, byta fönster, renovera köket m.m m.m:crazy: Bara pengarna som fattas!
 
Sv: Era planer för året!

Jag funderar på att lägga grus på ridbanan som nu består av gräsmatta. Vi ska också måla om vår veranda invändigt och göra det lite mysigare att sitta där. I övrigt är planen att njuta så mycket vi kan :)
 
Sv: Era planer för året!

:)Gräva framför ligghallarna lägga markduk och grus.
Måla klart ridbanans staket. (egen grävare och grus)
Köpa en 250 liters Thermobar till mina 4 hästar ( har två 65 liters idag räcker inte)
Ta hem rörmockarn och fixa smartare på ytterväggen för vattenslangen vintertid ge gärna ideer.

Inne blir det ett klickgolv i trä i kammarn nya tapeter och måla eventuellt lite nya möbler dit.
Mer räcker nog inte ekonomin till
 
Sv: Era planer för året!

Hehe, som mig då... ;) Det är mina föräldrars gård men jag ska börja förvalta stallet och uthyrningsverksamheten. Vill dock lära mig att göra saker själv. Har läst på hur man t.ex. tilläggsisolerar från insidan, och hoppas vi kan göra det tillsammans så att jag faktiskt lär mig nånting.
Kommer nog bli lite som sommarkollo för mig! Förr var det alltid pappa som fixade, nu vill jag också bli en fixare. Förutom smågrejer alltså. Måla är inte så svårt. ;) Ser fram emot det här så otroligt mycket. Lägenhetsliv är inget för en lantis!

Vilken tur du har med snälla grannar där tjänster och gentjänster funkar!
 
Sv: Era planer för året!

Jag planerar att bygga egna thermobars! :) Kanske inte i år, det får vi se sen när vintern närmar sig. Men det är något jag vill ha i framtiden.

Och ja... jag tänkte ju köpa mig en häst också. :D Onödigt att ha ett stort stall förfogande men ingen häst, kan man tycka.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 213
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 542
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp