era hästar

OliviaCarizma

Trådstartare
Hej!

Skulle vara kul att veta hur alla fick sin/sina hästar!;)
Själv hoppas jag att snart få hem min sköthäst på ridskolan:p vit och vacker som en sagohäst och lika snäll så:D
 
Sv: era hästar

Nu är jag bara fodervärd, men kan berätta ändå!
Det är två hästar, som båda stod på en liten ridskola med upp till fyra ridhästar. Ponnyn Tyra red jag lite de första åren men var ingen favorit eftersom jag inte var tillräckligt bestämd för henne! För tre år sedan fick jag rida min andra häst, en islandshäst som heter Kjoi. Han är lite speciell och det är inte alla som får rida honom. Men jag fick och det sa klick ;):love: Sedan red jag lektioner på honom hela det året, och året därpå blev jag medryttare och fick rida och pyssla med båda hästarna så mycket jag ville, eftersom ridskolan lagt ner. Så den våren frågade ridläraren/ägaren om jag ville ta Kjoi och Tyra på foder. Och det ville jag såklart! Nu har jag haft dom ett år och det blir minst ett år till! Så får vi se sen. :)
 
Sv: era hästar

Två är egen uppfödda och den tredje köpte jag loss från ridskolan. En Haflinger:love: hon kunde inte vara kvar på ridskolan då hon hade tröttnat :)
 
Sv: era hästar

Cinderella fick jag av min far, hittad på annons (gamla stallet.se)

Simba egen uppfödning.

My, en ridskola jag skode på förr skulle göra sig av med några små ponnyer och jag fick en av dom.
 
Sv: era hästar

Jag hittade båda mina på hästnet.se(inte vid samma tillfälle dock), kärlek vid första ögonkastet! En ponny och ett halvblod :)
 
Sv: era hästar

jag har tre hästar just nu en på foder och två som jag äger.

Foderhästen provred jag, jag och en kompis åkte på en liten provridningsturné och denna häst var den sista jag red den dagen. Otroligt trevlig häst med härlig attityd. När jag satt av sa ägarna direkt att vill du ha henne så vill vi gärna låna ut henne till dig. En vecka senare åkte jag och hämtade henne

Ponnyn som också är min första egna häst har jag känt i över 10 år, han är en fd verksamhetsponny stått i en verksamhet där jag först gick som elev och nu senaste åren jobbar på. Senaste året visade han tydligt att han börjat tröttna och blev dessutom allt sämre både i sin eksem och sin bronkit. Jag och min chef diskuterade vad vi skulle göra och kom fram till att vi har två alternativ, ta bort honom eller försöka sälja en sjuk ponny. Slutade med att jag och en kompis tog honom på foder för att rehabilitera inför försäljning, efter en månad köpte vi honom tillsammans och jag har inte ångrat mig en sekund! I dag är han frisk, pigg och glad och jag hoppas på minst 10 år till med honom!

Kallblodet köpte jag för snart tre månader sedan. En fd stallägare är uppfödare och hans dotter hörde av sig en dag och frågade om jag inte skulle vara intresserad. har känt hästen sen han var föl. Åkte dig och provkörde och föll pladask. Han visade sig vara hästen med stort H!
 
Sv: era hästar

Jag var 15 år och sommarjobbade på ett stuteri. Några månader innan jag åkte dit hade min första egna häst fått avlivas så mina föräldrar hade sagt till mig att jag fick välja en häst från stuteriet som kunde få följa med hem.

Det var en 15-årings dröm eftersom stuteriet hade över 100 hästar!

Det blev denna 3-åringen som fick följa med hem! :D



Nu har han precis fyllt 15 år och jag har fortfarande kvar honom!





För ett par år sedan tog jag med honom upp till Åre när jag skulle plugga där. Då sökte jag en sällskapsponny att låna men fick ett samtal om en ponny som verkade bra men var bara till salu. Löjligt lågt pris.

Så jag åkte och hämtade den lilla 8-månaders hingsten. När vi flyttade hem igen så gick det några månader och sedan sålde jag honom (då som valack) eftersom jag inte hade någon användning för honom, B-ponny som han är.

Men så ringde nya ägaren här för ca ett år sedan och kunde inte ha kvar honom och frågade om jag ville köpa tillbaka honom, så det gjorde jag. Nu håller jag på att köra in honom, han går från klarhet till klarhet och kommer bli en tuff liten ponny! 4 år är han nu!

8 månader:



Nu, 4 år:

 
Sv: era hästar

Min paintfröken, Chinook 3 år, köpte jag som 1-åring av uppfödaren. Letade häst efter att ha haft en lååång paus från hästar och hade alltid drömt om en paint. Fastnade för henne redan när jag såg annonsen, skulle kolla på en annan häst den dagen och frågade om vi fick komma och kolla på henne efteråt. Första hästen var en besvikelse och hon kändes helrätt på en gång. Så, innan vi ens hade flyttat till gården vi skulle bo på så hade jag hittat min häst :D Hon stod kvar hos uppfödaren från April till Juni innan vi kunde hämta hem henne och nu har hon vart min i lite mer än två år :love:

21421_10151731565155842_1452393123_n.jpg


995108_10151731564855842_674252300_n.jpg


Sen har jag en liten fis, en korsningsvalack (troligen mellan Am. miniatyr och shettis) på 14 år som jag bara skulle ta hand om i 2 veckor egentligen. Hade redan en shettis på foder som sällskap till min, men både jag och barnen förälskade oss i lilla Malle och de två veckorna blev två månader. Sedan sa den egentliga fodervärden, min syster, att ägaren skulle sälja honom så¨då köpte vi honom. Det roliga med honom är att min andra syster ägde honom innan den förra ägaren och nu är han tillbaks "i familjens ägo" igen :)

Här är lille Maldini iaf:

57948_10151731565115842_677794899_n.jpg
 
Sv: era hästar

Wiktor hittade jag via en annons på internet, där en ponny i närheten behövde mer motion och mer ompyssling. Jag började som typ skötare, blev sedan mer och mer mitt ansvar att ta hand om ponnyn och när det var dags för sommarbete och jag ville ha kvar honom i Göteborg så blev han som en foderponny. Jag fick sedan ponnyn i present av tjejen som hade honom. Han stod i stallgången med ett sidenband runt halsen och ett kort "Grattis på födelsedagen". Jag började sköta om honom i september 2006, maj 2008 skrev jag på kontraktet att han var min. Hur mina föräldrar övertalades är för mig en gåta. Men hon tyckte vi passade så bra ihop och ville att han skulle stanna hos mig. En mycket speciell herre som har gett mig lika många tårar av glädje och skratt som av sorg och oro.

Bengan har jag på foder, det var hans ägare som hittade min annons på internet. Det var en bit att åka för att hälsa på hos honom och ägaren, men det var helt klart värt det. Har haft honom i 1 år ganska exakt och hoppas på många år till med honom.
 
Sv: era hästar

Jag fick min då 4-åriga häst till skänks av hennes uppfödare, som jag fick kontakt med via en bekant.
 
Sv: era hästar

Min första häst ägde jag aldrig - det var grannens häst som mest glömts bort i hagen och där jag långsamt kom att ta över all skötsel under tidiga tonåren. En underbar häst som blev modell för vad jag velat ha sedan...

Nummer två var speciell sedan jag träffade henne några timmar gammal. När hon var snart 6 år köpte jag henne och red in. Idag är hon en tant på 18 som blivit mycket mer än vad jag vågade drömma om. Och finns kvar hos mig så klart.

Nummer tre, fyra och fem var resultatet av att jag ville avla. Två valda på stam och exteriör, men jag gillar dem skarpt. Den sista kärlek så fort jag satt upp.

Och så de första avkommorna till ovanstående.
 
Sv: era hästar

Bengan köpte jag som sällskap till det halvblodet jag skulle köpt (men av tråkiga anledningar fick åka hem till uppfödaren igen) men iallafall var en kompis som skulle köpa häst och där i hagen bredvid gick en shettis med samma namn som jag har efternamn och när ägaren fick reda på det och att jag letade shettis så tyckte han att vi hörde ihop ;) så han fick åka med hem.

Ove var en ren och skär impuls. Sa till bästa vännen att "fasiken man kanske skulle köpa 1 åring.." Sagt och gjort, hittade en jag fastnade för på hastnet. Åkte och kollade en månad senare och skrev på papprena på plats och 2 månader senare när han var avvand kom han hem :p bra impuls, satte mig i skiten ett par månader men nu ser det ljust ut igen ;)
 
Sv: era hästar

Första hästen. En kompis föreslog att vi skulle titta på annonser, jag ville inte först då mina föräldrar sagt att det inte var läge för en häst men gick till slut med på det. Hittade en som stod på våran ort, jättebillig (travare) och jag tog med mig annonsen till släktkalaset på kvällen för att få min vuxna syster med på övertalningen (jag var 14 år). Vi fick tillåtelse att titta på honom och föll pladask. Världens trevligaste häst och han var mitt allt.

Nuvarande hästen hittade jag på blocket. Ringde men hästen var såld - osedd. Letade vidare men annonsen låg kvar så efter några veckor mailade jag och frågade igen. Då hade köparen blivit allvarligt sjuk och tvingats dra sig ur så han var åter till salu och vi tittade på honom. Provred 2 ggr innan vi köpte honom.
 
Sv: era hästar

Sitter just nu i bilen på väg till Örebro från Kalmar för att sova på hotell med pojkvän och hund i natt för att imorgon hämta mitt nya hjärta :)

Stella är en ridponny född 2008 som hittade mig kan man säga, jag hade en köpes annons ute och letade projekthäst/ bästa vän och hade fått säkert 200 svar men inget kändes klick. Men Stellas matte svarade och de var inget världsomvändande just i första svaret inga bilder men det var ngt som fick mig nyfiken och vi mailade lite och jag åkte 40 mil och kikade och blev dökär.
Så nu en vecka senare är jag snart vuxen ponny ägare :-D
 
Senast ändrad:
Sv: era hästar

Båda kommer direkt från olika uppfödare. Den andra hästen köpte jag som föl efter att ha blivit förälskad i hennes halvsyskon, men de såldes vartefter inridningen fortskred. Och inte hade jag råd att köpa nån av dem och inte ville jag ha hingst heller. Trist att kastrera en sådan tillgång.
 
Sv: era hästar

Hittade min på Hastnet. Såg annonsen och sorterade bort den, hon var för långt bort, för ung och inte inriden. Efter att utan större framgång letat efter en inriden arab mellan 3-6 år så gav jag upp, ringde på annonsen (hade sett att samma uppfödare hade ett antal araber till salu). Bestämde en tid för att kika på henne och de andra som var till salu. När vi kom dit och hade kikat på dem så var det klart att det var en av dem jag hade fastnat för. De andra hon hade till salu kändes inte alls rätt. Efter en del funderande så åkte jag ner en gång till för att kolla på henne och se lite mer av hur hon är. Efter att ha promenerat med henne från betet till stallet och på vägen mött en livsfarlig traktor (som hon faktiskt vågade gå förbi även om den var livsfarlig) så var jag fast. Henne skulle jag ha. Någon vecka efter hämtade vi hem henne. Tog tid att lasta, men stod som ett ljus på transporten hela vägen hem. (Vid andra titten på henne så var det första gången hon hanterades av människa utan att resten av hästflocken var med, och när vi hämtade henne var det första gången hon skulle kliva på en transport). Med andra ord, en betydligt grönare häst än jag hade tänkt från början, men hittills går det bra. Tack o lov för hennes underbart fina inställning till allt och hon har utvecklats mycket på den månad jag haft henne hittills.
 
Senast ändrad:
Sv: era hästar

*kl*

Min första häst stod i ett travstall, jag var rätt liten då, 12-13 år bara (tio år sedan! Vad tiden går fort..)
Han var stor, riktigt stor, fyra år och så snäll och social som en häst kunde bli. Kliade jag honom så kliade han tillbaka och buffade på mig riktigt försiktigt. Rätt ful var han med stora hovar och dom längsta öron jag sett, men jag tyckte såklart han var världens finaste. Dög inte till trav så jag fick honom som min egen ett tag. Undrar fortfarande vad det blev av den hästen..

Min första riktiga alldeles helt egna häst fick jag som nyss fylld 14-åring, var en gubbe i finland som var på dödsranden och skulle göra sig av med travhästarna. Han var inriden och "världens snällaste" enligt ägarna.. Visade sig dock långt senare att han nog hade problem med synen och dessutom var han inne i en riktig trotsperiod. Blev många sparkar och bett. Attackerade i hagen som jag aldrig varken före eller efter har sett en häst göra. Blev ohållbart tillslut när stallägaren hotade att skjuta honom i huvudet, vid det laget var jag den enda han accepterade (mer eller mindre). Och hur mycket kunskap har man som fjortonåring? Som jag önskar att jag kunde börjat om nu istället.. Direkt man kom upp på ryggen så var han gudasnäll, gjorde absolut ingenting alls.
Som tur blev han inte slaktad iallafall utan hamnade i finland, vad jag vet så är han fortfarande knepig
men det har blivit häst av honom också på ålderns höst :) (inga kommentarer om ridningen..)

4x7e.jpg



Mitt livs kärlek, den första jag köpt som vuxen hittade jag i finland på annons, tyckte han var snygg på bilden med en härlig utstrålning. Hade jag inte tagit honom så hade det blivit slakt. Väldigt billig var han, och halt också. Nu mår han väldigt bra och är en mycket social och tillmötesgående häst, även om han fortfarande är tydlig med saker han INTE gillar. Och rädd för knäckebröd.. :D

Här är han:
647o.jpg



Den andra jag har nu var också en "slakthäst". Slakttransporten var redan beställd. Hon är 18 år gammal och ingen hade velat köpa.. Alldeles för pigg för tanterna och för gammal för alla andra. Men vi kikade iallafall och hämtade hem henne en vecka senare. Visst är hon rejält pigg och glad, men gudasnäll att hantera och rida. Här tar sig sambon (nybörjare) en tur:

rbqi.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: Oh_really
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 881
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 102
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 238
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp