Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick nässelutslag förra året av ett bredspektra-antibiotika och blev tillsagd av läkaren att köpa valfritt receptfritt antihistamin. Jag blev rödprickig över hela kroppen och det kliade våldsamt, jag såg hur jag blev rödare och rödare medan jag var på jobbet när det blossade upp men med antihistaminet så lade det sig efter ett par dar. Jag hade ju även avslutat antibiotikakuren.Google i all ära men jag skulle vilja ha lite personliga erfarenheter av nässelutslag.
Har du haft det och hur betedde det sig? Hur lång tid tog det innan det försvann?
Tog du något mot det och hjälpte det? Biverkningar?
Google i all ära men jag skulle vilja ha lite personliga erfarenheter av nässelutslag.
Har du haft det och hur betedde det sig? Hur lång tid tog det innan det försvann?
Tog du något mot det och hjälpte det? Biverkningar?
Jag fick det för något år sen när jag provade en ny medicinsort. Det var över hela kroppen, t.o.m. i öronen och underlivet. Det kliade så jag höll på att börja gråta. Jag blev inte så jätteprickig, lite rosafläckig bara. Men kliandet var helt vidrigt.
Jag tog antihistamin så försvann det inom något dygn. Bröt förstås medicineringen av utlösande medicinen.
Det beror ju på vad man fått det av? Tar man bort orsaken försvinner utslagen.
Jag får utslag av stress och sömnbrist, botas av solljus och i värsta fall kortisonsalva.
Men man kan ju få dem av solljus, kyla, värme, allergi, osv. Så man behöver veta varför man fått dem för att kunna motverka.
Jag har för mig att jag skulle ta dubbel dos av vad som stod på förpackningen när jag åt det förra året.Fick det i våras, ingen aning om vad som utlöste det hela.
Började kring handlederna, spred sig över armarna mot bålen och slutligen var i stort sett hela kroppen ett enda stort sammanhängande nässelutslag. Fascinerande.
Åt en tablett av någon antihistamin (har inte koll på vilken) och det lade sig efter 1½ dygn. Har inte återkommit.
Men om man har lite otur kan nässelutslag komma och gå utan känd orsak i flera månaders tid.
Antihistamin är rätt behandling.
@Petruska fick kortison och det är nog inte ovanligt men det är verkningslöst mot nässelutslag. Det som orsakar rodnaden, svullnaden och klådan vid nässelutslag är just en kraftig histaminfrisättning och där har kortison ingen inverkan vilket då uppenbarligen antihistaminer har. Man kan gå upp en bit i dos från rekommenderad normaldos.
Mitt har varit som på dig: hela kroppen som ett enda utslag. Jag har nog haft det tre gånger, och jag vet inte vad som orsakat det.Fick det i våras, ingen aning om vad som utlöste det hela.
Började kring handlederna, spred sig över armarna mot bålen och slutligen var i stort sett hela kroppen ett enda stort sammanhängande nässelutslag. Fascinerande.
Åt en tablett av någon antihistamin (har inte koll på vilken) och det lade sig efter 1½ dygn. Har inte återkommit.
Men om man har lite otur kan nässelutslag komma och gå utan känd orsak i flera månaders tid.
Antihistamin är rätt behandling.
@Petruska fick kortison och det är nog inte ovanligt men det är verkningslöst mot nässelutslag. Det som orsakar rodnaden, svullnaden och klådan vid nässelutslag är just en kraftig histaminfrisättning och där har kortison ingen inverkan vilket då uppenbarligen antihistaminer har. Man kan gå upp en bit i dos från rekommenderad normaldos.