Er kunskap och erfarenheter av skador i 'bakpartiet'?

Docka

Trådstartare
Lite udda fråga kanske, men jag är verkligen helt clueless och skulle verkligen uppskatta om ni ville dela med er.

Min häst har skadat sig här:
medpil_96363754.jpg

Hon stegrade sig och gick över vilket resulterade i att hon landade med en smäll där som pilen visar :eek:
En välkänd equiterapeut kollade igenom henne dagen efter och kunde lokalisera en blödning i muskeln på detta stället och därefter fick hästen metacam i fem dagar för att hjälpa till.
Detta hände för två veckor sedan.

Igår var vi hos veterinären för att ta prover.
Just nu väntar jag på ett provsvar för att utesluta borrelia/erlichias innan vi påbörjar en hältutredning, men de vanliga blodvärdena var normala.
Hon är dock ordentligt halt på vänsterbak, går/skrittar på det utan problem - men vill inte lägga extra vikt på det som vid trav/galopp/snäva vändningar osv.
När hon travar ser benet ut som om det är gjort av spagetti, hänger liksom inte med.

Nu har ni ju inte sett hästen, med vad tror ni att det skulle kunna vara som blivit fel?
Jag har försökt fundera på vad för skador dem kan dra på sig på just detta stället, men det känns som om allt är väl skyddat av muskler...
Jag tror ju att det är mer än en muskelskada eftersom det inte blivit det minsta bättre på två veckors vila.

Så har ni några som helst idéer?
(Självklart ska vi tillbaka till veterinären om provet visar sig negativt, men jag kommer bli galen om jag inte får bolla idéer på en vecka!)

Sv: Er kunskap och erfarenheter av skador i 'bakpartiet'?

Jag hade hellre gjort en röntgen än blodprov.
Har det tagits några bilder alls?

Kolla korsben, bäcken och höftled.

Så väl skyddat av muskler är det väl inte om hästen landar med hela sin vikt på den delen:crazy:

Det kan ju ha hänt många saker, åk in till klinik och undersök, röntga och diskutera där. Något är ju fel så det är väl inte så mycket att fundera på:confused:

Min förra häst gick omkull i hagen och fick en krosskada på musklen ungefär där du visar. Prognosen var att aldrig skulle läka helt men att det inte skulle vara någon fara mer än skönhetsfel då hon blev kronisk sne i hela bakpartiet. Regelbundna koller hos vet/ET/massör hjälpte henne otroligt mycket och hon fungerade precis som vanligt.
Dock var det ju lite trixigt innan vi hittade utsprungsskadan då hon fick kotledsinflammationer.
Sen var det ju täcken och hålla varmt som hjälpte samt massera och stretcha mycket för att hålla det mjukt.

Har det bara gått 2 veckor, är ju skadan ganska färsk ännu. Veterinär kan ju säkert avgöra om det är nåt allvarligt (typ skelettskada). När mjukdelarna läkt ordentligt skulle jag ta ut en DUKTIG kiropraktor för att kolla att hästen inte blivit sned i ffa bäckenet eller fått andra kiropraktiska snedheter. Men låt det gå minst ett par veckor.

Tack för svaren! :bow:

Vad det än är så är jag medveten om att det kommer ta tid, och jag har fått många råd om att "låta det ta tid" och ge hennes kropp en chans att återhämta sig 'ifred'.
Jag kan till viss del hålla med, absolut!
Men samtidigt VILL jag veta VAD DET ÄR!
Jag vill liksom veta vad som hänt, hur lång tid det kommer ta att läka och om hon bör stå still så mycket som möjligt eller skrittas så mycket som möjligt eller vad det är som gäller...

Hatar att inte veta.

Så är provet negativt VILL jag röntga...
Jag har dock funderat en del på hur man går till väga när man röntgar höften på hästar? Använder man plåtar som vanligt eller krävs mer avancerad utrustning.
Jag tänker framförallt på hur man ska få rena bilder på det specifika området utan att behöva röntga rakt igenom hela hästen eller så?

kl. och risk på trådkap? :D

gör ett litet inlägg så jag hittar tillbaka.
min ponny satte sig på rumpan på ca 4 veckor sen och är nu halt och får butta.
min vet. tror hon fått en vrickning i hasen men hon är varken öm eller svullen där och har varit ohalt i 4 veckor fram tills i tisdags.
Borde hon inte vara det? och borde hon inte blivit halt direkt?
jag inbillar mig att hennes skada sitter längre upp.. hon går på som vanligt men skjuter liksom inte på med vänster bak som hon brukar, hennes övertramp har minskat väldigt mycket. det är det enda man kan se.
en okunnig kan inte se att hon är oren.
kanske ska ta ut nån duktig massör som kan känna igenom henne ordentligt?
efter hennes 3 veckor i box hage så klart.
ska iväg och röntga benet om tre veckor om hon fortfarande är halt.
Tänk så skönt om våra hästar kunde prata! :(

Varför vill de ta blodprov om hästen stegrat sig så den slagit över och blivit halt ? Känns som att börja i fel ände,eller har jag missuppfattat något ?

Varför vill de ta blodprov om hästen stegrat sig så den slagit över och blivit halt ? Känns som att börja i fel ände,eller har jag missuppfattat något ?

Precis vad jag tänkte skriva!

Ts varför har de tagit tester för fästingsjukdomar när du vet vad som har hänt? Jag hade åkt iväg och röntgat hästen så snart som det bara går att få tid så att du vet om det är en skelettskada eller mjukdelsskada eftersom behandlingen kan vara olika.
En massör eller eq har inget på hästen att göra förren röntgen är gjord och man vet vad som ev. har hänt med skelettet. Under konvalecensen kan de däremot vara bra att få hjälp av dem beroende på vad hästen har för skada.

När de röntgar får hästen lugnande och får gå in i ett rum med röntgenapparater, därefter röntgas hästen och du får veta resultatet. Om de använder plåtar eller via datorer beror ju på hur modern utrustning kliniken har. Självklart röntgas det rakt igenom hästen, hur menar du att de skulle göra annars?

Jag uteslöt visst information kring blodproverna, men såhär ligger det till;
Två dagar innan hon skulle hem från betet fick hon sin första fästing (har annars använt switch med bra resultat men pga regn valt att ej använda det under denna betesgång) och hon fick en kraftig reaktion på denna genom svullnad och ömhet - därför drog jag slutsatsen att om NÅGON fästing inte skulle vara bra, så var det den.
DÄRFÖR vill jag testa henne för detta först, så att hon kan få penicillin för den åkomman så fort som möjligt.

Dock är det ganska tydligt att det är något vidare fel på vänster bak, och det ska jag ringa tillbaka till vet om i veckan som kommer.
Jag visade henne för veterinärerna när jag var på plats (såklart), och dem höll med i mitt resonemang.

Hehe, tack för röntgen-förklaringen ;)
Jag vet dock hur en röntgen går till i allmänhet, det jag funderade kring var hur man går tillväga med just detta partiet - men när jag kom att tänka på det vill jag minnas att denna klinik använder sig av digitala bilder istället för plåtar - och då förstår jag processen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka