Equipe sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 6 637
H

hopp_o_galopp

Jag vet - Jag och mina utrustningsfrågor!! :p

Denna gång vill jag veta vad ni vet om Equipe sadlarna? Försöker googla lite på det, men hittar inte så jättemkt... Är det bra sadlar? Vad är det för stoppning? Går det att ändra bomvidd på dem? Har de någon dålig modell?

Kort och gott! Vill ha info om dem! :D

Sv: Equipe sadlar

Jag tycker de sadlarna är heelt underbara:smirk: Underbar sits och mjuka. Vet inte så mycket om dom, men brukar låna en av min tränare ibland när jag är där. Tyvär dyra, men om man har pengarna, tycker jag de är absolut prisvärda!

Tillverkas i samma fabrik som Amerigo sadlarna och om det nu är möjligt så anses det som den fabrikens "billiga" märke. Latexstoppning tyvärr. Men man kan ju tycka att eftersom det är samma sadelmakare som tillverkar amerigo sadlarna så borde de ha samma kvalite och senaste tekniken som amerigon. Det är bara det där med stoppningen....

De har latexpaneler i alla deras sadlar vad jag vet. Fördelen med Equipe är att man kan byta bom, kostar ca 1800:-. Väldigt praktiskt med en häst som ändrar sig.

Jag håller inte med PAU, jag tycker Amerigo har lika "dåligt" läder som Equipe. Equipe säljs till överpris, utan tvekan! Jag hade inte velat köpa en sadel för 20 000 som har det lädret. Men jag skulle inte heller få för mig att köpa en Amerigo (som jag tycker är överreklamerade) för 26 000 som har samma läderkvalitet som Equipe.

OK. Hur ska jag då tolka detta? Är det en sadel värd att satsa på, eller är det något man bör undvika????

svea08_ : tack för länken!

Centaur : tror du det är sånt läder som blir bättre med tiden, eller är det liksom "kasst"?

Förstår inte var ni fått dålig läderkvalité ifrån. Min spontana reaktion första gången jag satt i sadeln var just vilket underbart mjukt läder! De rekomenderar dock att ha det mjuka lädret i sitsen och det lite kraftigare vid skänklarna. Helt klart den skönaste sadeln jag har suttit i, enligt mig och min rumpa slår den Butet med hästlängder.

Blev en Equipe tillslut. Har haft den i snart ett år och den är precis lika fin i lädret som när jag köpte den. I början var den trång runt manken på hästen men den formade sig snabbt. Det stannade på 23 000 tror jag med alla tillbehör. Överkomligt.
Vet massor av folk som har köpt Equipe efter mig, rätt vanlig där jag rider faktiskt!

Blir väl mycket negg mot en sadel folk inte har råd med :devil:

Jag var nära på att köpa en Equipe till min häst, pga alla ändringar jag kunde få i priset. Men pga läderkvaliten avstod jag. Tror knappast folk har något emot Equipe bara för att de är dyra, isf borde väl Amerigo inte vara så populär? :smirk:

Dessutom så när jag var på Falsterbo i år hade de ganska många sadlar i tältet, både nya och begagnade, och de flesta begagnade såg ut som skit, och de hade tappat färg.

Hopp_o_galopp: Prova den och se vad du tycker om den, men jag tycker inte den är värd sitt pris. Och sedan ska jag inte ens tala om vilken dålig service jag var med om. :crazy: Väntade på utprovaren i flera timmar, hon ringde inte och sa att hon var sen, efter typ 2 timmar fick jag tag på henne, då var hon på väg. En timme senare ringde jag igen... Oj, då hade hon visst glömt säga att hon hade ett ärende och att hon sen skulle komma till mig. Det var lagom kul att vänta halva eftermiddagen på sadelutprovaren. Sedan visade det sig att hon inte hade någon sadel i rätt storlek heller.

Senast ändrad:

jag tycker du ska satsa på en Equipe om du gillar den! vet många som har den som är jättenöjda!
förstår inte heller va ni menar med dåligt läder jag tycker lädret verkar jättebra och mjukt! jätteskön att rida i.

Har en sådan sedan två år och kunde inte vara mer nöjd. Skönaste sadeln jag ridit i helt klart, och lädret är oerhört mjukt.

Nu misstolkade du mig jag menar eftersom de tillverkas i samma fabrik som amerigon så är det samma kvalite! Och mina Amerigo sadlar och tillbehör har jätte fint läder även min 6 år gamla hoppsadel är i jätte fint skick. och jag hade gärna köpt en equipe om det bara inte hade varit latex stoppning!!

För mig var servicen suverän. Hon ordnade så jag kunde få provrida i en paddock precis intill motorvägen på en sen lördagkväll när vi var påväg med nyimporterade hästen från Danmark. Perfekt!

Det kan jag inte säga, kollade på en helt ny svart sadel. Och den var långt ifrån mjuk... Men det kanske finns olika modeller och att vissa har mjukare läder än andra..

Svar till alla:

Har kollat runt lite nu och provsatt bland annat en Equipe idag. Den var helt underbart mjuk och det var bra läder + att latexstoppningen var soft så den kan forma sig fint efter pållen :p

Provsatt även Prestige D, CB Whitaker, Pessoa mfl. och Equipen var by far den skönaste! :)

Så ni som har sett/känt Equipe-sadlar med hårt/dåligt läder måste ha kikat på deras budgetsadlar eller något... :o :crazy: :p

Jaf har haft Grand Prix sadeln på min unghäst den var toppen! man kon väldigt nära hästen! skön att rida i

Vet någon förresten om det där med ändring av bommen gäller alla modeller? För när jag frågade en så sa hon att de billigaste inte går att ändra. Men de dyrare modellerna då?

Jag är intresserad av Freeland - fälttävlanssadeln som är typ som Prestige Paris K.
http://www.equipe.se/bilder/freelandbild.jpg

Går just DEN sadeln att ändra bom på??
Tacksam för svar! :bump: :bow:

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka