equiguardboots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare crocket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 960
C

crocket

vi ska köpa nya boots till min häst nu, för att han hade gummiboots innan o dom snurra uta hel*ete så han fick brännsår o shit.:( så nu vill vi ha ett par som INTE snurrar o som inte skaver för den lilla stadspojken har så klen hud, :p :crazy: hmm.
så vi väger mellan 3 st olika, alla är från equiguard.
boots 1: från h**ks med konstläder på utsidan, dom är formsydda efter hoven tydligen, just för att dom inte ska snurra.
boots 2: vanliga neopreme boots, fast dom har en "plupp" som sticker ut på insidan av bootset, där karleden är, så att dom förhindrar rotation.
boots 3:också vanliga neopreme, fast med fårskinn längst upp i kanten.

Någon dom har provat några av dom här?? vilka är bäst,
Skriv Allt ni vet om dom, för några mer skavsår bli jag stollig om han får :crazy:

Sv: equiguardboots?

Boots två har en häst i stallet där min häst står. De snurrar.

Min erfarenhet är att alla boots snurrar. Även de om är formsydda och de med pluppar. Jag har använt hööks formsydda, bruna boots. De snurrade ibland, men fraförallt så är kanten på dom väldigt... sträv.

Om pållen din har jobbig hud skulle jag satsat på ett par med fårskinnskant.

Precis som Fjunet säger snurrar boots nr 2. Det är ren lögn att de skulle sitta bättre på plats med den där "pluppen".
Själv har jag "föregångaren" till dem, tillverkade i samma material som neoprenskydden (svarta) från Hööks.
De är verkligen jättebra, inget skav trots "dygnet runt"-användande på känslig häst, mjuka och följsamma.
Dessvärre tillverkas de inte längre (iaf inte i Hööks regi) men jag vill minnas att Event har ett par liknande.
Annars är som sagt fårskinn ett fullgott alternativ säkerligen, även om fårskinnet lär vara ett h-vete att få rent... :crazy:

okey tack alla.
men hmm :confused: , nu blir jag lite fundersam här..som det ser ut nu är det ju självklart att jag köper dom med fårskinn, men de är ju så jäkla lerigt ibland..:crazy: men men, de är smällar man får ta antar jga, hmm

sen de där med dom som har plupp, de kan ju faktiskt vara olika från häst till häst kanske, en häst i stallet har sånna, o på honom snurrar dom inte alls tydligen, men han kasnke har djupare karleder ?!

vet du vart och Om man kan köpa såna från event???

men om de är någon mer som har provat, kom med förslag..om ni vet några fler bra boots

Har provat både 1 och 2.

1 är värdelösa tycker jag. dels snurrar de fastän de är formsydda, och sen trampar hästen på dem i bak kanten, och de är otroligt hårda i sin form och utformnad. använder dom aldrig pga detta.

2 är bra för hagbruk, de ger inte skav, men nog snurrar de. att rida med är problemet att de dippar så djupt att hästen direkt trampar på dem, dvs trampar på kanten vilket är oerhört störande för den när man rider. dessutom går de såklart sönder. för hagbruk är de ändå en favorit, även om de är avtrampade och fransiga i kanten, för de håller väldigt bra, spännena är suveräna. men som sagt: för hagbruk....

skulle inte använda fårskinn för hagbruk det blir för blött och sunkigt och är att be om mugg och skit, såvida du inte har en helt lerfri vinterhage kanske....men du ska väl ha att rida med? ändå jobbiga att underhålla då de blir blöta och skitiga i fårskinnet.

Känner igen problemet:-) Min häst kan bara ha Globus (de med blankt konstläder och guldtryck) hela dagen i hagen utan att få skav. De har ingen "pigg", men de som har pigg snurrar också, så det kan ju kvitta. Han får megaskav av gummiboots. Det positiva med Globus-bootsen är att de inte är så dyra. Vet dock en annan häst som fick skav av dessa, så det är nog ganska individuellt vilka boots som passar till vilken häst... Lycka till, i alla fall!

mackan: Ja, de är för ridning jag sak änvända bootsen. Hmm, de känns lite sådär att dom kommer ju bli sviiiin skidiga dom där med fårskinn..:crazy:

speedy: snurrar dom där glovus då??, vet att en i stallet har sånna, en liten tanig fullblodkorsning :p , så jag får höra med dom också..

Jag skulle tipsa om att ha typ eskadron med fårskinnsludd i vanliga fall och Globus boots när det är lerigt. Min relativt skavkänsliga pålle får inte skav av sina globusboots.

Ja - de snurrar. Men jag har lagt ut en förmögenhet på dyra boots (även köpt i travaffärer där de har ett annat sortiment) och har kommit fram till att Globus funkar bäst på min pålle. Har också haft de med fårskinn men de blev sunkiga ganska snabbt och tog lång tid på sig att torka.

bootseve.jpg

Eventboots finns på www.lillhastenistav.se, kostar 195:- per par.

dom bootsen såg ju trevliga ut :) , men hur är det med kvaliteen eg?, för jag har bara boots när jag broddar, o kommer han med en blaffig isbrodd på dom där så såg dom ganska klena ut? stämmer det? snurrar dom mycket?

speedy: hmm, för han fick brännsår av sina gamla boots, o de orsakas ju av snurr, så frågan är ju om dom inte bränner upp ändå...-hm, vad jag är besvärlig :p

tigertofflan: men dom där globusbootsen, snurrar dom mycket?, hur är kanten på dom? för om dom är mjuka och har en mjuk "övergång" så ska dom ju inte behöva skava ?

Senast ändrad av en moderator:

Jadu, jag vet inte, jag sitter ju på när dom i så fall snurrar ;) Men snurrar gör de, för de sitter inte likadant när jag kommer in igen.

Var det gummiboots du hade innan? Gummiboots har en tendens att ge brännsår, eftersom friktionen blir så stor. Globusbootsen är gjorda av neoprene om jag inte har helt fel för mig, och de är mjuka! Det blir heller ingen "skarv" där vid knäppningen. Tycker de bootsen är helt outstanding. Mina har överlevt misshandel i ett halvår nu, och behöver bytas om ett par månader. Extra plus för att de dessutom är billiga. :D

Tigertofflan skrev:
Jadu, jag vet inte, jag sitter ju på när dom i så fall snurrar ;) Men snurrar gör de, för de sitter inte likadant när jag kommer in igen.

hehe, då tycker jag att vi drar slutsatsen att dom snurrar :p

ja, han hade dom där förbannade gummibootsen innan, o gaah, jag blänger surt på dom varje gång jag öppnar stallskåpet o ser dom på översta hyllan, soptippen nästa iaf :mad: .
men de är ju mkt bra att globus bootsen är mjuka :) , hmm, nu står det mellan dom här globus, event bootsen och kanske dom med fårskinn, fast jag slipper dom gärna om det går :p .

Ptja, jag har haft mina när pållan hade brodd på, och det var inga problem - både häst och boots har hållit. Snurrar gör de inte heller.

crocket skrev:
vi ska köpa nya boots till min häst nu, för att han hade gummiboots innan o dom snurra uta hel*ete så han fick brännsår o shit.:( så nu vill vi ha ett par som INTE snurrar o som inte skaver för den lilla stadspojken har så klen hud, :p :crazy: hmm.
så vi väger mellan 3 st olika, alla är från equiguard.
boots 1: från h**ks med konstläder på utsidan, dom är formsydda efter hoven tydligen, just för att dom inte ska snurra.
boots 2: vanliga neopreme boots, fast dom har en "plupp" som sticker ut på insidan av bootset, där karleden är, så att dom förhindrar rotation.
boots 3:också vanliga neopreme, fast med fårskinn längst upp i kanten.

Någon dom har provat några av dom här?? vilka är bäst,
Skriv Allt ni vet om dom, för några mer skavsår bli jag stollig om han får :crazy:

jag köpte nya svarta Boots gjorda av neopren, tror det är märket Equiguard, jag tycker dom är jätte bra, jag har storlek m (medium) på min d-ponny. Dom är lite snyggare en gummiboots och inte så dyra om man skulle behöva köpa nya. För mig snurrade dom inget allts, verkligen nöjd! :)

men gud va bra :) , tror att jga beställer sånna då..tack så mycket :)

Liknande trådar

C
Utrustning nu när man börjar brodda så smäller jag på boots på min lilla köttbulle., honom kan man inte lite på, han lyckas med allt, så jag vill...
Svar
5
· Visningar
1 376
Senast: crocket
·
S
Träning min 4 åriga arab är hopplös. Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första... 2
Svar
33
· Visningar
6 538
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka