Equi-Flex och Järntillskott?

V

veronican

Någon som använt tillskottsfodret Equi-Flex ?
Jag fick det rekommenderat av veterinären när vi var nere på återbesök igår och det innehåller glucosamin, MSM och.. hm nåt mer ämne med krångligt namn :o
Om någon använt det, vilket resultat har ni märkt?

Min häst var nämnligen underbart nog OHALT men rätt stel och lite kort i steget fram, som blev bättre efter longering. Har haft erlichias 2 ggr så muskelstelheten är knappast förvånande. Plus att hon hade en rejäl förkylningsinfektion visade ett blodprov (blödde näsblod på vägen ner).


Blodprovet visade också på JÄRNBRIST, är det vanligt??
Vad finns det för (bra) tillskottsfoder på Järn? Är det rent järnpulver man ger eller ska man ge flytande? Ska även ge c-vitaminer i form av nypon för att öka järnupptaget.

Tacksam för synpunkter. :bow:
 
määäh jag som inte vet alls vad för järntillskott jag ska ge... bara hittat flytande som dessutom innehåller massa annat, men vet inte ens om det FINNS rent järn? :confused: :(
 
Har förr mig att kraft hade järntillskott i pulverform, samma typ av burkar som Mag&Tarm var i, men det är ett par år sedan jag såg det, så det finns kanske inte längre.

Du kan alltid kolla med kraft.

Jag kan ha helt fel också att det var någon helt annan fodertillverkare på det jag såg,såg det bara i butiken. Har aldrig använt det själv.

Mvh

Camilla
 
Persilja?? äter hästar det? :eek:

Hittade förresten endast KopparJärn hos Krafft... vill ju ge endast järn ihop med nypon för att öka järnupptaget (rekommendation av veterinären).
 
Mina äter iallafall persilja..prova får du se.
Rent järntillskott borde ju finnas, jag vet att förr sprutade man järn i hästarna, vet inte om det görs numera.
 
Ja, Krafft har Järntillskott. Järn-Koppar heter det, i pulverform, 700 gr som kostar 155.-
Sedan finns det ju FerroTopp, osså i pulverform. Åt min pålla då hon hade järnbrist. Köpte det på hästkliniken. Var något dyrare än Kraffts.
Flytande järntillskott finns det ett som heter Feratone, 1 liter kostar runt 180.-. Finns bla på Granngården.
 
Jag har provat ett preparat med Glucosamin, MSM och Chondroitin på mig själv (kommer inte ihåg märket). Jag har haft ont i mina höfter när jag har ridit, och det försvann när jag hade ätit medlet ett tag!!! Det kom inte tillbaka när jag slutade med medlet heller.
 
Feratone som Biofarmab har borde finnas i vår kära ridsportbutik här i stan. Det är inte rent järn, men innehåller 180mg järn per 30 ml Feratone (i dagsgiva). Tyvärr innehåller det inte några c-vitaminer, annars kunde du ju fått allt i ett!
 
:bow:
Frågan är väl bara om det är bäst att ge Feratone eller KopparJärn för de två verkar ju samverka? Var faktiskt å kollade på hyllorna på Granngården idag och det var lite prisskillnad ;) Det flytande är ju alltid dyrare, kostade nåt på över 250 spänn, medans KopparJärn kostade 125:-
Men å andra sidan äter hon ju "lite" pulver redan... :crazy:
 
Nyfiken bara ... Har du fått ngt svar på VARFÖR din häst har järnbrist? Jag har nämligen fått lära mig att det är extremt ovavnligt att hästar får järnbrist.
 
Nej du det kan nog inte ett blodprov säga... ;)
Men jag har funderat på det också. Min gissning är att kanske är hennes grovfoder helt enkelt järnfattigt?? För nu har hon ätit väldigt lite kraftfoder eftersom hon varit halt 3 månader och det hon fått i sig har i princip varit grovfoder...
Men jag vet inte.
Kanske har vissa hästar svårare att ta upp järn också?
Jag har en egen liten teori -högst hemmagjord- om att min häst kanske har en dålig produktion av c-vitamin.
För hon har nämnligen torra och spruckna hovar. Har provat med biotin och det hjälpte väl yttepyttelite TROR jag men inte speciellt mycket.
C-vitamin finns ju väldigt mycket i nypon och nypon har på många hästar visat gott resultat på hovarna enligt vad jag har fått höra.
Kanske är det så att vissa hästar med dåliga hovar (vars hovar skötts och skotts rätt) helt enkelt är sämre på att producera c-vitamin som normala hästar ska klara själva?
Isåfall skulle det kunna hänga ihop med järnbristen...

För att om min häst producerar för lite c-vitamin vilket underlättar upptaget av järn, så kanske hon inte KAN ta upp så mycket järn hon behöver??
En liten tanke bara :p

Men jag tänker inte följa mina egna teorier utan göra som veterinären sa och helt enkelt ge extra järn och nypon.
Dock intressant att du frågar... jag visste inte att det var så ovanligt med järnbrist? Läskigt... Det här ska jag nog klura vidare på och rådfråga en annan veterinär jag känner till, hon är vetgirig ;)
 
Man kan ta ett blodprov som kallas anemistatus och få reda på järnbristen...

Virus kan ge järnbrist, sjukdomar övht.
 
Ja, som Martha skrev så kan virus och infektioner ge järnbrist. Och nu har ju Gabby en förkylningsinfektion så då kanske inte järnbristen är så konstig trots allt... :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp