Epilepsihund som går på Fenemal

grusholmen

Trådstartare
Jag har en rottistik på 6 år som har haft EP-anfall sedan hon var två år.

Vi medicinerar henne med Fenemal och har ökat dosen succesivt under åren.

Nu har vi varit hos en ny veterinär och diskussionen kom upp om att kanske sluta med Fenemal helt och hållet (och inte ersätta med något annat).

Finns det någon här på Buke som har gjort det, eller kanske börjat minska dosen istället för att öka? Blev det någon skillnad? Vad hände?

Alla erfarenheter och beaktningar mottages tacksamt.

Sv: Epilepsihund som går på Fenemal

Jag har en rottistik på 6 år som har haft EP-anfall sedan hon var två år.

Vi medicinerar henne med Fenemal och har ökat dosen succesivt under åren.

Nu har vi varit hos en ny veterinär och diskussionen kom upp om att kanske sluta med Fenemal helt och hållet (och inte ersätta med något annat).

Finns det någon här på Buke som har gjort det, eller kanske börjat minska dosen istället för att öka? Blev det någon skillnad? Vad hände?

Alla erfarenheter och beaktningar mottages tacksamt.

Jag hade en hund med EP och jag skulle aldrig i livet slutat med tabletterna!! Missade jag tabletten med någon timma fick den stackarn ett anfall direkt!
Vad grundade vet sin ideè på???
Fanns det något annat att ersätta tabletterna med?

* Jenny *

Idén grundar sig i att den veterinären min man var hos idag för att ta blodprov på rottisen (vet har själv haft 2 ep hundar) inte ansåg att medicinen gjorde någon skillnad.

Nu när jag skriver det så känns det helt galet för jag märker ju att när hennes anfall kommer tätare och vi höjer dosen så gör det skillnad och anfallen kommer mer sällan men... jag antar att hans åsikt är att biverkningarna skadar hunden mer än vad anfallen gör (måste hem och fråga maken vad vet sa egentligen).

Så vitt jag förstår skulle inte Fenemalet ersättas med någon annan medicin.

Vi har inte sett tendenser till att hon är så "känslig" att en timme hit eller dit spelar någon roll för anfallsfrekvensen. Vid en period sänkte vi tom dosen och vi upplever att det gav samma effekt som att höja den - dvs att uppehållen mellan anfallen blev längre.

Så kan det vara så att det är förändringen i Fenemalhalten som är viktigare än dosen i sig?

Som sagt, det är inget vi kommer göra utan mer information och en "second opinion" men det är ändå intressant att veta om det är någon annan som provat eller ens fått rådet.

Dosen fenemal ska anpassas till hundens storlek/vikt för att göra nytta. Det ska alltså finnas en viss koncentration i blodet.

Ta ett blodprov för att få rätt dos och laborera inte själv och leta upp en veterinär som tar anfallen på allvar och söker hjälp. EP-anfall kan ge både hjärnskador pga syrebrist och leda till att hunden dör i kramper så att "bara" ta bort medicinen eller att ändra doser planlöst är inte "bara".

Du har absolut rätt och vi kommer inte att laborera själva. Blodprov är tagna med jämna mellanrum under årens lopp och hon har alltid legat lågt i värden oavsett hur mycket vi har höjt sen senaste provtagningen. Vi får avvakta och se vad blodprovet igår visar.

Jag var mest ute efter information om hur andra har gjort och vad andra har fått för råd från sina behandlande veterinärer. Det känns som alla har sina åsikter och att det inte finns någon absolut sanning om varför epilepsi drabbar en hund och vilken behandling som är bäst.

Vår ordinare veterinär har studieuppehåll fram till hösten men innan hon återkommer gör vi inga förändringar.

...men fortfarande - all input är välkommen!

Hur ser hundens liv i övrigt ut?
En bekant till mig hade en jaktlabbe med EP som gick på Fenemal, trots höga doser fick han ofta anfall, sedan var det någon intelligent person som klurade på om inte löparundorna var för stressande för honom (både matte o husse var aktiva idrottsmän, så det blev ett antal mil i veckan i högt tempo.
När de slutade ta med hunden på löparundorna o koncentrerade sig på spår o lydnad istället försvann anfallen o medicindosen kunde sänkas.

Vet inte om infon hjälper dig.

Intressant! Vi har försökt kartlägga hennes vardag utan att hitta någon gemensam nämnare som vi kan koppla till när anfallen inträffar.

Det senaste året är det mest ansträngande vi gjort en rally-lydnadskurs och kortare cykelturer. Lydnadsträning och adekvat spårträning fungerar inte längre för hon har svårt att koncentrera sig längre stunder.

Innan det blev så hiskeligt varmt tog iofs husse skogsturer med båda hundarna som är 1-2 timmar långa. Det kanske är så att även det är för "stressigt" för henne? Värt att fundera på. Enligt "tabellen" är det dags för anfall om ca 2 veckor så om vi är lite lugna med långa promenader tills dess kanske det kan ge någon fingervisning.

Nu har vi fått svar på blodprovet och Fenemaldosen i blodet är 288! när gränsvärden ligger mellan 105-120. Inte konstigt att hon varit slö och vinglig.

Nu var faktiskt vets rekommendation att vi ska "avgifta" henne i en vecka, dvs ingen medicin alls. Naturligtvis beroende på vad som händer dag för dag men det är utgångspunkten.

Vet inte riktigt vilket som är värst - att som Pigan säger risken för syrebrist i hjärnan vid anfall eller att sakta förgifta henne med höjda doser medicin för att förhindra anfall. EP är ett helvete...

..nu ringde vet och reviderade sin rekommendation. Vi ska inte sluta tvärt med medicineringen utan trappa ner under en längre tid.

Det känns bättre och mer rimligt.

:cry::cry:
Jag går som i ett töcken!
Vår uuuunderbara storpudel,snart 2år gammal,har haft sitt 3 Grandmal anfall på 1.5 månader.
Vi skall till kliniken i veckan.
Jag har "fastnat" vid IN...Letar efter vettiga råd.
Foderbyte?
Sluta på "Bruksis"?
Inte låta honom fara runt som den lyckliga "Guttaperka"han är?
Han är det gladaste,smartaste och vackraste vi någonsin haft.
Har varit med om mycket i mitt hund och hästliv.MEN,detta var det mest fruktansvärda jag sett.Det tog rätt in i magen,jag gråter hejdlöst.
Stackars lillkillen!!
Snälla trösta mig och var raka i era råd.
Är "livrädd" för medicinerna de ger mot EP.Skall jag utsätta honom för det?:cry:

Jag kanske hamnade på fel plats.Ni får flytta på mig i sån´t fall.

Vår uuuunderbara storpudel,snart 2år gammal,har haft sitt 3 Grandmal anfall på 1.5 månader.
Foderbyte?
Sluta på "Bruksis"?
Har varit med om mycket i mitt hund och hästliv.MEN,detta var det mest fruktansvärda jag sett.Det tog rätt in i magen,jag gråter hejdlöst.
Stackars lillkillen!!
Är "livrädd" för medicinerna de ger mot EP.Skall jag utsätta honom för det?:cry:

Jag kanske hamnade fel.Ni får flytta på mig i sån´t fall.

Troligen Epileipsi??:eek:

Vår uuuunderbara storpudel,snart 2år gammal,har haft sitt 3 Grandmal anfall på 1.5 månad.
Foderbyte?
Sluta på "Bruksis"?
Stackars lillkillen!!

Jag hade också en såndär supergld o superlycklig hund som fick epelepsi....men vi tog bort honom när han fick sitt första grandmal..det var der värsta jag sett, mellan anfallen kom han till "liv" och man såg skräcken i hans ögon...fy fan jag får ångest bara jag tänker på det och det är ändå 8 år sen....han gick i o ur anfallen i 40 minuter innan jag fick tag på nån som kom o gjorde slut på lidandet ( bodde 45 min från närmsta klinik och hunden vägde 50 kg )

Det som var jobbigt var ju att han kom alltid ung 20 min INNAN anfallen började, han lämnade mig inte en cm ens...som tur var så var jag ju nästan alltid hemma , men det var ju jobbigt att bara åka hemifrån hundarna ens en timme....så han fick lämna jordelivet vid 2 års ålder min fina fina Figo ......

Det du beskriver först låter som ett status epilepticus, ett livshotande tillstånd som tack och lov är väldigt ovanligt. Det ska vi väl hoppas att Filbunkes hund ska slippa.

En del hundar reagerar väldigt negativt på epilepsimedicinen så till vida att de blir trötta och/eller personlighetsförändrade. Andra märker man inget alls på utan det enda som händer är att hunden slipper anfallen.

Vad man får räkna med är dock att hunden de första veckorna kan bli vinglig och lite avtrubbad. Fenemal, som man oftast ger, är ett s.k. barbiturat, vilket är ett mycket potent medel som även används vid narkos - därav vingligheten och såsigheten som kan uppträda. Efter några veckor och eventuellt efter dosjustering så brukar dock bieffekterna avta och hunden blir som vanligt igen.

Jag håller med dig om att det inte är en rolig medicin om den inte får avsedd effekt och om hunden drabbas av biverkningar. Men får den avsedd effekt och hunden förskonas från biverkningar så kan den få leva ett helt normalt liv med normal aktivitet. Din hund är ju ung, men det är ju svårt för någon utomstående att säga vad som är rätt att göra i din hunds fall. Det kan du bara avgöra själv - tillsammans med en veterinär som du litar på.

Jag förstår att det är chockartat men jag håller tummarna för er båda!

Det du beskriver först låter som ett status epilepticus, ett livshotande tillstånd som tack och lov är väldigt ovanligt. Det ska vi väl hoppas att Filbunkes hund ska slippa.

Aha....ja det kändes helt hopplöst och om han skulle ha kommit till "liv" igen så tror jag aldrig han blivit som han var igen...troligtvis fick han sin epilepsi pga en hästspark i huvudet...fy faen vilken hemsk sjudom...jag glömmer aldrig hans ögon och hans rop på hjälp.....:cry:

knapp

Hade en drabbad hund i bekantskapen som fick EP o när medicinerna inte funkade så han blev anfallsfri helt så tog de bort honom, vilket jag åxå hade gjort. Tycker inte det är ett bra liv för en hund när den har anfall då o då, men det är min personliga åsikt. Får man bukt med problemet med medicin utan större problem med biv är det förstås en helt annan sak.

Hej jag har en bordercollie som fick diagnosen epelepsi förra hösten efter 4 täta anfall , men fick borelia samtidigt , hade jobbig vinter med mycket medecin. Men min charlie på 6 år har inte haft nåt anfall sen mitten av april när boreliainfektionen blev låg och vilande, tog prover vid vaccination för 2veckor sen boreli,fenemalhalt, och lever och blodvärden. Allt var bra förutom att hunden fått anemi av för mycket fenemal ,så jag ska sänka dosen succesivt 10 dgr med 2x2 sen 10 dgr 1x1 och sen sluta helt och be en bön att han inte får några anfall. Har fått stesolid supp vid eventuella anfall ( charlie har ätit 3x3 tabletter om dan sen februari som är en stor dos orolig vad som händer men glad om han kan sluta med fenemal som ger skador mvh lena:bow::confused:

Vad ni är rara som svarar och försöker dela med er av era erfarenheter:)
Vi fick åka in till klinik igår natt. Han väckte oss. Hade då förfärliga små anfall. De var inte som Grandmal,utan mera som om någon:devil:gav honom elstötar genom hela kroppen.Minst 20 st på ca 15-20 min.När han höll huvudet lågt verkade de komma.
La han huvudet på sängkanten eller på armstödet till soffan,blev han lugnare:eek:
Han var precis förstörd av att med bara ngn minuts mellanrum,hoppa högt,som av en stöt.
Stackars lilla vännen. Vi packade in oss och körde halva natten.
Imorgon skall de göra MR och ta andra prover.
FY;FY;FY jag/vi känner oss,som om vi är "pleggade". Det är en mardröm:cry:
Har någon "därute" hört talas om ifall att Bandmask kan ge anfall av denna typen???
Natti,Natti nu tar vi katten och kryper ned och försöker sova.
Inget vi kan göra,utan bara förlita oss på proffessionen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 473
Katthälsa Det är säkert bäst att börja med att säga att vi har gjort en fullständig utredning av katten. Ortoped, neurolog och dessutom en...
Svar
5
· Visningar
7 059
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 022
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i... 2
Svar
26
· Visningar
6 439
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka