Epelpsi???

K

Klippa

Någon som har en häst med epelepsi? Vet hur en häst med epelpsi beter sig? Går det att testa? :confused::confused:
Mycket tacksam för svar!

Sv: Epelpsi???

Har aldrig hört talas om att hästar kan ha EP men egentligen så varför inte. Hjärna har de ju. Men vad är det som får dig att tro att den har EP?? Den svimmar väl knappast av:crazy: Det här var så märkligt så det bör du nog fråga en vet om. MvH en epileptiker;)

Jag har sett när en häst fick ett EPanfall.

Det började med att han sprang runt i hagen, han hade inte koll på nånting. Benen fladdrade mest runt, han småramlade och snubblade tills han ramlade och blev liggandes. Jag minns inte om han skakade, men han var helt borta. Han kom sen upp på benen, han var fortfarande inte helt med, leddes in och fick kramplösande av veterinär.

Hej! Jo så här ligger det till att hon kan gå snällt om man tömkör el vad som helst jättelugn och fin för att sekunden efter bli helt galen liksom som att hon exploderar och reser sig och kastar sig åt alla håll under allt ifrån 1min till 5. Och ögonen blir undertiden jättekonstiga dom liksom står ut och helt stilla i huvudet och man kan inte få henne att lugan ner sig hon reagerar liksom inte på något. Det är ganska otrevligt att va ivägen för denna grova dam på dryga 165 när detta händer så jag måste verkligen få ordning på det. Någon som har något tips om vad det kan vara eller vad man ska hitta på. :confused::confused::confused:

Nær jag fick utrætt ifall jag hade ep så fick jag røntga huvudet, det kanske går att gøra på hæstar med och sedan finns medicin før mænisskor mot det mot hæstar vet jag inte.

Nær jag fick utrætt ifall jag hade ep så fick jag røntga huvudet, det kanske går att gøra på hæstar med och sedan finns medicin før mænisskor mot det mot hæstar vet jag inte.

Tyvärr mig veterligen så medicinerar dom inte EP på häst utan får man den diagnosen på dom så är tydligen avlivning den enda utvägen:cry:
Rätta mig gärna om jag har fel för det hoppas jag att jag har. Men det va en som sa så till mig iallafall. Känns inte kul när hon bara är 4år

Vet en bekant som hade en häst med epilepsi. Den ramlade omkull några gånger, varav en gång med matte på (har för mig att matte bröt armen eller liknande). Hon fick ta bort den, jag tror den blev 4-5 år.
Nu är det här länge sedan (20 år?) så jag hoppas att kunnande omkring detta har ökat sedan dess.

Har hästen EP så är det ju livsfarligt på ett så stort djur,och den bör tas bort om inte annat så för allt och allas säkerhet runt omkring. Har EP själv (samt min son) och vet att medicin inte är idiotsäkert fr anfall så även om det går att medicinera en häst skulle jag inte ta den chansen, tyvärr.

Hoppas innerligt att det är något annat som felas din totto och att det löser sig för dig.

Hur f-n kan du låta den ha det så utan att tillkalla vet?!?

Att ha ep som ryttare (här är en till!) är farligt nog. Att ha en häst som har det låter rent av livsfarligt!

Så, för hästens skull, kolla upp det!

Hur f-n kan du låta den ha det så utan att tillkalla vet?!?

Att ha ep som ryttare (här är en till!) är farligt nog. Att ha en häst som har det låter rent av livsfarligt!

Så, för hästens skull, kolla upp det!

Du självklart har jag haft vetrinär här x antal gånger och dom står ungefär lika frågande som alla andra jag har frågat, då EP hos häst är extremt ovanligt dock är deras senaste teori just EP och hon ska testas för det. Detta händer ju inte varje gång man hanterar henne precis och där emellan är hon jätte lugn. Så för de som inte sett ett sådant "anfall" låter det ganska otroligt att hon exploderar på det viset, Det har även på grund av det tagit lite tid innan vet råkat till och vara i närheten när det väl händer.:mad:

Jag har jobbat på en ridskola.
Där hade vi en häst som en morgon vid första anblick som han stod och klia sig mot stolpen.. Men hela hästen skakade varade ca 5 minuter som vi såg..
När veterinären kom så fick han spruta med b-vitamin.
Inget syndes på honom i övrigt.
Det gick en tid och ingen märkte något mer. Lite konstiga sår på hästen i ansiktet ibland och en morgon var boxdörren söndersparkad när jag kom.
Ringde och kollade med hon som hade haft lektionerna kvällen innan men allt hade varit normalt.

Sen hände det en gång till som jag såg hela hästen skakade och han var liksom okontaktbar .. Ringde vet omgående.. Återigen inget som syndes men vi började leka detektiver.. Dessa småsår och den söndersparkade dörren insåg vi var av anfall eftersom de hänt i boxen under natten.

Blodprover togs i allafall omgående. Å jag TROR att det var selenbrist som visade sig på dessa.

Efter ett flertal anfall så togs hästen in på ATG i Umeå för observation i flera dagar. Inget konkret hittades då men hästen blev utdömd pga risken att den skulle skada sig själv eller andra under dessa anfall.

Min första beskrivning av detta för veterinären var att det påminde om ett epelepsianfall i allafall

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
878
Senast: Strandad
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Mat Blev nyfiken när det fanns fingerlime i butiken. Men nu vet jag faktiskt inte vad jag ska använda den till :confused: . Finns det några...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama