S

Skeila

Hittade ingen annan tråd om detta, ursäkta om jag missat den om det finns någon.

Jo, såhär är det. Våra hästar hade jättebra hovar, tills i våras då dom började spricka och ha sig. Det lossnar bokstavligen "hovmassa" från hovarna :confused:
Hovslagaren har också lagt märke till detta. Jag prövade med någon typ av salva berikad med EMU-olja. Dock har jag inte märkt någon skillnad, hovarna är lika dåliga i alla fall. Har prövat med andra hovfetter och oljor, men märker ingen skillnad. Hovslagaren sa att det enda han tyckte verkade funka var Enzion.
Han hade ingen erfarenhet av det, bara att han visste några som hade prövat det och det hade visst varit rena mirakelkuren.

Nu är det så att jag har ingen som helst erfarenhet av Enzion. Har försökt googlat lite, men blir inte så värst mycket klokare.

Har någon av er använt det? Vad tyckte ni? Värt pengarna?
Hur länge behövde ni använda det?
Behöver man göra några ändringar i foderstaten?

Vill verkligen göra något åt pållans hovar nu, det här känns lite som "sista hoppet". Tacksam för svar :bow:

Sv: Enzion?

Många påstår enzion förbättrar hovkvaliten. Testa, det är dyrt, men då vet du ju. Salvor eller annat jox ska INTE smörjas på en hov..då torkar hornet ut och du får sämre hovkvalite. Men en fråga, vad har din hovslagare gjort då för att förbättrat din hästs hovar ?

Jag har gett enzion till min häst i ett halvår nu. Första tre månaderna dubbel dos, sedan normal dos. Hovarna på min häst har blivit mkt bättre, men om det beror på just enzionet eller ngn av alla de andra åtgärder som gjorts för hans hovar, det kan jag inte svara på tyvärr. Dyrt som f*n är det också :(

Jag har fortsatt ge av enzionet helt enkelt för att jag inte "vågar" sluta :d

Jag har använt Enzion i flera år och omgångar till olika hästar och mina hovslagare tycker att det är en förbättring när dom har fått det. Jag tycker att det är värt alla pengarna... "No foot no horse"...

Mina hästar tävlar hoppning på ganska hög nivå så belastningen på hovarna ökar med ålder och klasser, vilket märks på en del av dom.

Men en Bra uträknad, noggran och analyserad foderstat ihop med rätt träning, enzion och en bra hovslagare kan hjälpa problemet.

Ibland kan det också vara idé att byta hagar, om sanden torkar ut hovarna eller leran gör hovarna för sura och uppluckrade.

Min häst har bra hovkvalitet tycker jag, men de växer väldigt långsamt, så jag provade en burk Enzion en månad för att se om hovarna kunde växa snabbare av det. Men inget resultat på tillväxten, jag tyckte det borde ha märkts på en månad. Flyinges hovslagare säger att Enzion hjälper, så jag skulle provat det om jag hade en häst med dålig hovkvalitet.

Jag ger kiselgur till min häst sedan mer än ett år, dels för att min hovslagare rekommenderar det, och dels för att det är såpass billigt, och min häst har bra hovkvalitet och bra päls/man/svans. Men det är svårt att veta hur mycket kiselguret hjälper.

Har du någon teori varför hovarna plötsligt har blivit sämre - dåligt foder, dåliga hagar, konvalescens? Jag tolkar ditt inlägg som om hästen har haft bra hovar förut, som plötsligt har blvit sämre? Eftersom det tar ca ett år för en hov att helt växa ut, så beror den dåliga kvaliteten nu ev på vilket foder hästen fick för ganska länge sedan, eller om den har stått skadad och rört på sig mindre?

Har du analyserat foder och uträknad foderstata? När det kommer så plötsligt känns det som att det är något i fodret som saknas.

Jag har ingen erfarenhet av Enzion men när min häst hade super sköra hovar gav jag henne Hoofmaker. Det var super bra och fungerade på min häst. Det tog väl några månader innan man kunde se att det verkligen hade hjälpt men efter att hon hade fått detta i ca 7 månader kunde vi sko henne igen. Hovarna va så sköra innan att dom bara sprack så jag fick ställa av henne helt för hon är så grymt ömfotad när hon går utan skor. Hon fick Hoofmaker i ca 1 år. Slutade med det i nu i sommar nån gång och hovarna ser jättebra ut. Mycket nöjd.:banana:

Min häst har bra hovkvalitet tycker jag, men de växer väldigt långsamt, så jag provade en burk Enzion en månad för att se om hovarna kunde växa snabbare av det. Men inget resultat på tillväxten, jag tyckte det borde ha märkts på en månad. Flyinges hovslagare säger att Enzion hjälper, så jag skulle provat det om jag hade en häst med dålig hovkvalitet.

Jag ger kiselgur till min häst sedan mer än ett år, dels för att min hovslagare rekommenderar det, och dels för att det är såpass billigt, och min häst har bra hovkvalitet och bra päls/man/svans. Men det är svårt att veta hur mycket kiselguret hjälper.

Har du någon teori varför hovarna plötsligt har blivit sämre - dåligt foder, dåliga hagar, konvalescens? Jag tolkar ditt inlägg som om hästen har haft bra hovar förut, som plötsligt har blvit sämre? Eftersom det tar ca ett år för en hov att helt växa ut, så beror den dåliga kvaliteten nu ev på vilket foder hästen fick för ganska länge sedan, eller om den har stått skadad och rört på sig mindre?

Hm, hennes hovar har liksom alltid varit torra och lite spruckna, och att dom nu börjat lossna ser jag mer som en följd på att jag inte hittat nån lösning. Salvor och andra hovfetter funkar inte ett dugg. :(

Har du analyserat foder och uträknad foderstata? När det kommer så plötsligt känns det som att det är något i fodret som saknas.

Ja, jag har analyserat, superbra hö och uträknad foderstat så jag tror personligen inte att felet sitter där...

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 723
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Jag har läst lite i trådar här på buke om dåliga hovar. Det var ngn som rekommenderade (tråden var från 2005) ngn olja/salva som hette...
Svar
5
· Visningar
1 570
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 469
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka