Enzion vs. Kiselgur

-Catherine-

Trådstartare
Min häst har sedan jag köpte honom i början på juni förra året fått Enzion i maten pga sina usla hovar (smuliga hovar med sprickor på alla fyra). Under dessa åtta månader har hovarna förbättrats otroligt mkt och idag har sprickorna på alla fyra växt ned och kvalitén på hovarna överlag är MKT bättre.
Om denna förbättring nu kan tillskrivas Enzionet, det är ju omöjligt att svara på, men jag har iaf fortsatt att ge honom det helt enkelt för att jag inte vågar sluta :crazy:

Så till min fundering:

I fredags då jag var in till stan för att inhandla en ny hink Enzion så var det till min stora förskräckelse slut i butiken och de skulle inte få hem förrn om drygt en vecka. Jag fick en smula panik och tänkte att jag kan ju inte vara utan helt, vad gör jag nu.

Efter lite vändande och vridande på burkarna i hyllorna så hittade jag ngt som hette Kiselgur och som enligt beskrivningen skulle ge samma/liknande effekt som Enzion. Burken var dessutom hela otroliga 350kr billigare än en burk Enzion :eek:

Jag köpte burken, tänkte att det är bättre än ingenting iaf. Men jag är fortfarande fundersam och hittar ingenting att läsa på internet som stillar min undran; Vad är bäst - Enzion eller Kiselgur? Är det kanske rakt av sammalika och rent av bortkastade pengar att köpa det nära tre ggr dyrare Enzion?
Jag är tokrädd att hovarna skall bli sämre igen :(

Hjälp mig, ngn som vet? :confused:

Sv: Enzion vs. Kiselgur

Jag är ingen vän av färdigblandade fodertillskott men jag kollade vad Enzion var för något. Produkten innehåller tydligen metionin, zink och biotin vilket bevisligen är bra för hovarna. Kiselgur å andra sidan är helt meningslöst att ge. Den burken kan du kasta!

Där ser man, meningslöst alltså :(
Tur burken var billig iaf..

Jag får ta en sväng in till Sundsvall och köpa en burk Enzion där istället, kan inte vänta tills de får hem det i Hudik.

Tack för svar!

Verkningslöst? Tja, jag och många med mig har haft mycket bra erfarenheter av Kiselgur iaf. Jag har fått på det stora hela fått samma effekt med kiselgur på mina hästar som TS fått med det betydligt dyrare Enzionet på sin. Men men, smaken är som baken...

TS: Läs gärna om mina erfarenheter av kiselgur i tidigare trådar.

Jag har också bra erfarenhet av Kiselgur, Enzion däremot har jag aldrig prövat.

Men du köpte din häst i juni 2008 skrev du ... här där jag bor var det en period med värme och ffa torka i maj, sedan kom blötan igen. Då torkan kommer blir hovarna hårda och när sedan blötan kommer så blir det som du skriver, de smular sig och spricker. Min ena häst (som har lite skörare horn normalt) tappade stora delar av sin hovvägg tidigt i somras och vår duktiga hovslagare sa att det såg ut så hos de flesta runt om och att det berodde på växlingarna i markfukten. Se alltså upp när det blir torka, så hoven inte torkar ut, för då kan de börja smula sig när det blir fuktigare i marken igen! :idea:

Nu har jag läst igenom alla trådar jag hittar om kiselgur och det verkar ju som om det är lite spridda åsikter, för en del har det funkat toppen medans det varit helt verkningslöst för andra. Jag har nu ändå köpt burken så jag fortsätter väl att ge av den, det kanske inte ger ngt, men det kan ju knappast skada heller :)

Dock är jag nojjig, jag vågar inte sluta med Enzionet ändå, hovarna HAR ju faktiskt blitt bra mkt bättre. Så jag åker in till stan i slutat på veckan och försöker få tag i en ny burk. Visserligen är det ju omöjligt att svara på om det beror på Enzionet eller om det är ngt annat eftersom i princip ALLT kring hästen ändrades då jag köpte honom; bostad & strömaterial, hagar & foder..och det kanske viktigaste av allt - ny hovslagare :)

Flaekja: Jag tror absolut att det ligger ngt i det du skriver om blöta & torka så jag håller nogsamt uppsikt över pålles fötter, men peppar-peppar får jag väl säga, än så länge går det bara åt rätt håll. Dock så har jag lite tur, vi har till mesta dels myrmark här där vi bor och tack vare det så torkar aldrig marken ut helt och hållet. Nackdelen är väl då snarare att det tenderar att bli lite väl blött när det är regnperiod, aldrig får det vara riktigt bra, pålle har ju mugg också :crazy:

Ja det beror ju helt på om hästen har brist på de ämnen som kiselgur isf ersätter. Nej skada lär det inte göra, men visst vore det roligt (för plånboken om inte annat) om det funkade lika bra som Enzion? Men jag skulle nog också tveka om jag var du, varför bryta ett vinnande koncept? Det jag reagerade på var mest att kiselgur skulle vara helt meningslöst, jag vet som sagt många som det har hjälpt. Hoppas pållens hovar fortsätter hålla nu!

Kiselgur är KANON!!
Däremot har enzion inte haft någon som helst verkan på mina hästar...
Med kisel tog det "bara" 3 mån för att se stor skillnad.
Kiseln gör att hoven växer lite fortare och kan då verkas oftare och man får en riktigt fin hovkvalité.

Detta är min erfarenhet.
Hade super problem med förra hästen och hennes hovar och kiselgur var det enda som hjälpte. :bow:

Dessutom är kiselguren billig att fodra med!

**KL**
Mitt nya sto fick ett par hovbölder i sitt tidigare liv, och sedan de började med enzion har hon inte haft de problemen. Nu i sommar har jag släppt hästarna på bete och jag vill helst slippa att fodra extra. Hon äter inte enzion från handen. Ska jag fortsätta med att ge henne tillskottet i sommar eller kan jag räkna med att hon får i sig nyttigheter så det räcker i sommar och fortsätta igen när hon tas in?
/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka