• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eem
  • Startdatum Startdatum
E

Eem

Är det inte det ena så är det det andra :crazy:
Damen gjorde en start nu i fredags på Rättvik och det man var mest orolig för var hur hon skulle sköta sig vid defileringen där hon brukar var allmänt otrevlig. Nu skötte hon sig väldigt bra men plopp så dök ett annat problem upp :eek:
När kusken skulle styra ut från innerspår för att vinna :D loppet 400m kvar så gick det inte! Hästen var stenhårt entömd på högertömmen. Så det blev en 7:e plats i stället.
Hon var bra i travet och hon gjorde en start för två veckor sedan och var då inte entömd.
Fast förra gången hon startade på Rättvik så var hon också lika entömd och hon fick gå på innerspår på upploppet.
KAN det vara en fix idé hos hästen att om hon ligger på innerspår och inte har nån häst innanför sig så vill hon sen inte gå ut i spåren???
Någon som har nån teori?
I näst senaste starten var hon aldrig i närheten av innerspår och vann då efter att ha legat i 3:e spår sista 500 m.

MVH Eem

Min blir entömd på innerspår eller rättare sagt i ledning..han har alltid varit det och har iallafall tagit 14 segrar...tror hästar kan få fixa ideer :crazy:

..sen KAN det ju vara nåt som inte står rätt till...nåt som kanske bara känns när man tar upp och skall köra ut ett spår..nåt i nacke eller rygg typ....om hästen inte är rent halt på böjprov förstås....

Jag har haft människor som klämt och kollat på hennes rygg (2 equiterapeuter o en veterinär) och dom har inte hittat något. En equit. hittade ett ömt ställe på korsryggen, men inget allvarligt. Och sen har hon en hovled h. fram som hón var lite böjöm i som är behandlad och som vi håller efter. Men hon var fin i benen dagen efter start så jag hoppas (om man nu ska göra det) att det är en fix idé.
Vilka hjälpmedel finns det för denna fix idé då?
Murphybländare och entömsbett?

MVH Eem

Det är skitsvårt om man inte har nåt att gå på...jag har ju varit så vrång hela tiden att jag INTE haft hjälpmedel till min, utan verkligen försökt lagt ner mig för att hitta "felet".......men det är BARA i ledning , och när han får tryck på sig han gör det :crazy:
därför körs han sällan vid sargen övht, utan får gå i andraspår eller t om tredje...men man kan väl prova huvudstång eller murphy , det gör ju inte ont :D
däremot så KAN det vara hovleden ändå...eftersom det är på höger och det är det hästen ställer sig emot när den skall utåt, kanske gör det ont bara i vissa lägen :confused:
jag har haft magnetboots på hästar med "ömma hovleder" och det är faktiskt väldigt bra, menman ska inte ha dom för ofta då det finns en hel del "knutpunkter" i området.

Liknande trådar

Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 340
Senast: Tagliabue
·
Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 686
Senast: Tagliabue
·
Trav Ja, hur brukar ni som e tränare/skötare etc. klä er de dagar ni är på tävlingar? Känner att man gärna vill se någorlunda ok ut jämfört...
Svar
2
· Visningar
1 294
Senast: YaHilweh
·
Trav Alltså... Jag var på min första ponnytravsstart på nästan två år idag. Och jag är så j*vla besviken... Inte på hästen, inte på kusken...
Svar
12
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka