Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har aldrig hört att man måste ha kvitto för höet :/, vad ska det vara bra för?Ah. Så därför är det gratis för köparna att slänga.
Hur gör ni som slänger på soptipp o dyl m kvitto? Har lärt mig att jag måste kunna uppvisa kvitto på maten till hästen och kvitto på inlämning av plasten eftersom hästar räknas som livsmedelsproducerande. Har bara 2 privat alltså. Står ju på mitt kvitto från producenten att det är hösilage i småbal så då är det ju plastat.
Alltså vid inspektion (är det länstyrelsen nu?). Kvitto på inköp måste jag ju ha annars också såklart om man inte köper svart.
Har aldrig hört att man måste ha kvitto för höet :/, vad ska det vara bra för?
Jag lämnar in plasten till lantmännens insamling och där är det bara att köra dit och slänga. Har gett ensilage de senaste 10 åren och aldrig ens fått frågan om jag vill ha kvitto.
@the_connemara det gäller bara om du producerar foder, ssom primärproducent.
Hästar som sällskap kräver inget sånt. Verksamhetsutövare behöver, men för skatteskäl.
@the_connemara det gäller bara om du producerar foder, ssom primärproducent.
Hästar som sällskap kräver inget sånt. Verksamhetsutövare behöver, men för skatteskäl.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terarfoder.4.207049b811dd8a513dc80004232.html
Läser man i broschyren ska alla hästar i stallet ha inskrivet i passet att de inte går gå till livsmedelsproduktion om man inte ska räknas som foderföretagare om jag fattar rätt. När det infördes var det mycket mer omfattande, det var då jag läste på o man skulle kunna uppvisa kvitto på såväl hö som plast. Men det räcker kanske o hänvisa till din insamling om de alltid tar emot o inte lämnar kvitto? Mina kvitton säger ju inget om hur mycket plast jag lämnat tex utan bara var o när.
Så.. om man köper en bal varannan vecka och sätter utanför stallet så måste man anmäla det som sin foderanläggning?Nej, du kan som hästägare själv vara ansvarig. Om du t ex själv sköter inköp av foder är du ansvarig för att anmäla dig.
Glöm inte anmäla din foderanläggning
Platsen där du hanterar ditt foder är en foderanläggning. Du ska anmäla din foderanläggning så att den kan registreras hos Jordbruksverket. Mer information om foderanläggningar och hur anmälan går till hittar du till höger.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...erochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.html
Hästar som inte har infört i passet att de inte får slaktas som livsmedel måste förstås följa regelverket för livsmedel, det är väl naturligt. För matsäkerheten är det ingen skillnad om 25 slaktade hästar kommer från en eller 25 ägare.
Men måste man verkligen visa kvitton på allt (innefattar även kraftfoder och tillskott) vid inspektion? Aldrig hört eller varit med om..
Jag (är inackorderad) häst inte sparat ett enda kvitto på foder. Min stallägare är foderproducent (spannmål och grovfoder) så vi är registrerad foderanläggning + tillstånd för djurhållning så allt sånt är i ordning.