Ensilage vs hösilage

E

Ella

Vad är det egentligen för skillnad på att fodra sin häst med hösilage eller ensilage? Och vilket är egentligen bäst? :confused:
 
Sv: Ensilage vs hösilage

Ensilage är mer proteinrikt och ges ofta till kossor m.m.
Medans hösilage ges till hästar.


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Ensilage vs hösilage

Hösilage och ensilage är samma sak men hösilage brukar ett torrare ensilage kallas.
 
Sv: Ensilage vs hösilage

egentligen ska man helst ge hästen vanligt hö. det är bäst för magen och hösilage medför risker som kolik och tarmvred. ensilage brukar man inte ge till hästar.
 
Sv: Ensilage vs hösilage

scizofren skrev:
egentligen ska man helst ge hästen vanligt hö. det är bäst för magen och hösilage medför risker som kolik och tarmvred. ensilage brukar man inte ge till hästar.

Måste höra var du har faktaunderlag för det påståendet? Har inte sett någon forskning som tyder på att det skulle finnas något samband mellan fodring av ensilerat grovfoder till hästar och kolik & tarmvred. Länka gärna in underlaget för det påståendet.

Juvelflickan: Du skriver : "Ensilage är mer proteinrikt", men det behöver inte alls vara mer proteinrikt än hö eller "hösilage". Det beror ju helt på när man skördar. Om du skördar vid midsommar (härnere i Skåne är det oftast då vi tar första omgången hästfoder) och plastar halva fältet och torkar andra halvan till hö är det ju ingen skillnad i näringsvärdena på de båda produkterna. Det enda som skiljer är vattenhalten.

OM man köper ensilage som främst är producerat till kor kan det vara taget tidigt och därför ha högre proteinvärden (som jag ser som en fördel), men är det producerat för hästar försöker man ju få en kvot på 6-8 oavsett vattenhalten.
 
Sv: Ensilage vs hösilage

Vad har du för källa till de påståendena??

Jag har dock hört att silage kan vara riskabelt att ge till fånghästar då varje ny bal medför ett foderbyte och att fruset silage kan (man vet inte säkert, forskning pågår) ge ökad risk för anfall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
692
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp