ensilage som innehåller grön havre kan man ge det till häst?

T

ticken

Våra vallar kommer i år sås med havre och en vallblandning med gräs och klöver pga att vi har våra vallar ekologiskt.
Frågan är om det finns några som gett detta till hästar eller om vi behöver köpa annat foder till hästarna?
 
Sv: ensilage som innehåller grön havre kan man ge det till häst?

Det går att ge hästar helsädesensilage.
 
Sv: ensilage som innehåller grön havre kan man ge det till häst?

Hej
Fodermässigt är det inga problem. men problemet är att skörda det.
Normalt sår man in vallväxten i havre på våren, och skördar havren på hösten, för att sedan skörda vallen först nästa år.
slår man den första året har det inte blivit någon gräs svål som tål att köras på. Du kommer garanterat att få med mycket jord, plus att de gräsrötter som som håller på att växa sig starka förstörs.
Mitt råd är att du skördar som vanligt till hösten, för att sedan skörda hö först nästa år.
Lycka till
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 221
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp