Ensilage/ hösilage, hur mkt?

Blomskan

Trådstartare
Har hört att det finns hösilage och ensilage, vad är skillnaden på dessa eller är det samma sak?

Har aldrig tidigare fodrat med detta men skall börja göra det med min nya häst. Min undran är hur mkt man kan räkna med att en stor häst äter i kg per dag.
Hästen är "normal", alltså lätt att hålla i hull.

Sv: Ensilage/ hösilage, hur mkt?

Om jag gör om frågan lite då så kanske någon kan svara... :)

Hur mkt ger ni era hästar och vad är det för sorts häst?

:bump:

Jag räknar 1,2 kg TS (torrsubstans) per 100 kg häst och dag.

Min häst Bella väger 400kg. Hö räknas som TS 80%.
Det blir 4 x 1,2 / 0,8 = 6 kg hö per dag.

Med hösilage på 40% TS blir det:
4 x 1,2 / 0,4 = 12 kg hösilage per dag.

Så du bör ta reda på torrsubstansen i ditt grovfoder och hur mycket din häst väger.
Är hästen lätt eller svårfödd - då justerar du den siffran jag har valt till 1,2 för att Bella är något tunn. Många väljer 1,0 men man kan välja både upp och ned.

Lycka till med mattelektionen!

Hur mycket du ska ge beror helt och hållet på TS halten i hösilaget. Finns där en analys?

Om jag inte helt är ute och cyklar beror det på TS-halten.
Hö är ju som ovanstående skirivit 84% TS.
Hösilage är torrare än Ensilage men blötare än hö. Det är vanligare att ge hösilage än ensilage till hästar.

Men som sagt, jag kan vara ute och cykla ;)

Jag räknar 1,2 kg TS (torrsubstans) per 100 kg häst och dag.

Min häst Bella väger 400kg. Hö räknas som TS 80%.
Det blir 4 x 1,2 / 0,8 = 6 kg hö per dag.

Med hösilage på 40% TS blir det:
4 x 1,2 / 0,4 = 12 kg hösilage per dag.

Så du bör ta reda på torrsubstansen i ditt grovfoder och hur mycket din häst väger.
Är hästen lätt eller svårfödd - då justerar du den siffran jag har valt till 1,2 för att Bella är något tunn. Många väljer 1,0 men man kan välja både upp och ned.

Lycka till med mattelektionen!

Puuhh.. Jag och matte.. Hmm..
Ska skriva ut din fina uträkning och ha den bredvid mig när jag ska räkna. :)
(Med 84% då..)

Har hört att det finns hösilage och ensilage, vad är skillnaden på dessa eller är det samma sak?

Det är samma sak. Men det heter ensilage alltihopa. Att hästfolk kallar en del ensilage för hösilage indikerar endast på att det är lite torrare. Hösilage är ett påhittat namn.

Det är samma sak. Men det heter ensilage alltihopa. Att hästfolk kallar en del ensilage för hösilage indikerar endast på att det är lite torrare. Hösilage är ett påhittat namn.

:bow: Precis så är det! ALLT grovfoder som det sker en process i är och förblir ensilage! Så högt som uppemot 70% ts sker det en process i fodret och är då således ett ensilage.

Många tror att det enbart är ett grovfoder som håller 40% eller lägre ts-halt som är ensilage, något som inte kan vara mer felaktigt!

Det grovfoder vi ger våra mjölkkor ligger på c:a 45-50% ts, det är ju inte i första hand vatten man vill fodra med.

Kicki :laugh:

Glöm inte att vaccinera hästen mot botulism bara :idea:

Glöm inte att vaccinera hästen mot botulism bara :idea:

Jag har hört båda sidor av det där.
Endel tycker att det är självklart andra jag har hört tycker inte att det är så viktigt.

Hur stor är risken igentligen?
I ett travstall som jag jobbade i tyckte dom bla. att det var nonsens men iofs så vaccinerar dom ju inte sina hästar på samma sätt som vi gör med ridhästarna heller... :cool:

ensilage och hösilage görs på olika sätt, kommer inte riktigt ihåg på vilket sätt man gör vilket men men :grin: Min häst äter hösilage får väl ca 20 kg om dagen och då är det räknat på tortt hösilage, ibland kommer detju blötare balar som mer liknar ensilage då får han ännu mer. Men han är nog lite åt det svår födda hållet, behöver mkt för att inte falla ur. Är ett varmblod på ca 500 kg.

ensilage och hösilage görs på olika sätt, kommer inte riktigt ihåg på vilket sätt man gör vilket men men :grin:

Nu är ju allt ensilage iom. att det sker en process i fodret! Och där ensilerar man antingen med eller utan tillsatsmedel. Vi brukar ha Kofasil Ultra eller köra "blankt". Om fodret närmar sig hö i ts-halt, över 70% ts, är det inte lönt att använda tillsatsmedel eftersom det ändå inte blir någon process.

Vill än en gång understryka att ALLT foder som det sker en process i är ensilage, och process sker ända upp till 70% ts-halt!

Kicki :laugh:

Men snälla, ännu ett påstående som måste avlivas i hästvärlden. Varför har hästmänniskor så himla svårt för att lära ?

Puuhh.. Jag och matte.. Hmm..
Ska skriva ut din fina uträkning och ha den bredvid mig när jag ska räkna. :)
(Med 84% då..)
Den kvot som Elgen1 använder är ABSOLUT MINIMUM för mängden grovfoder man ska ge till hästen. Det enda vettiga sättet att beräkna en foderstat är att basera behovet av näring genom grovfoder. Att ge en häst på 400 kilo 6 kilo hö är väldigt lite. Det optimala är så lång ättid som möjligt och vid behov lägga till den näring som saknas genom grovfodret i form av kraftfoder eller proteintillskott (lucern eller soja till exempel). Du räknar alltså ut hur mycket energi och protein hästen behöver. Ger så mycket grovfoder (ts) som hästen behöver för att täcka det mesta av dessa behov. Det som saknas i form av energi eller protein ges som tillskott. Vissa hästar har svårt att äta stora mängder grovfoder (äter inte upp) och först då kan man sänka grovfodergivan och ersätta en liten del av den med kraftfoder eller annat tillskott.

Ensilage och hösilage är precis samma sak, men hösilaget är något torrare än ensilage. Det man får tänka på är alltså att hösilage och ensilage har lägre ts-halt än hö. Man måste därför ge mer ensilage/hösilage för att få motsvarande mängd näring om man jämför med hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka