Enögd Loppa

millus

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av hästar som fått ett öga bortopererat. Vår ponny tog bort ett öga i tisdags och jag vill veta hur läkningsprocessen har sett ut hos andra hästar? Jag vill även veta varför hästen tog bort ögat? Vår ponny fick sitt öga borttaget pga cancer.

//millus

Sv: Enögd Loppa

ingen som vill svara, alla erfarenheter av enögda hästar mottages tacksamt!

//millus

Erfarenhet och erfarenhet, det bodde en enögd häst i "vårt" stall några dagar i höstas. Hon verkar klara sig bra, men man måste leda henne på den sida där hon har öga, annars "glömmer" hon bort att man är där. Och kommer det en bil så måste man vända henne med ögat mot bilen så att hon ser det.
Hon funkar bra ihop med andra hästar iaf.

Praktiserade lite på ett stort travstuteri där det fanns en enögd avelsmärr. Hon klarade sig utmärkt och tog väl hand om sina föl, även om hon ibland kunde råka klämma dom lite mot väggen när det var på "fel" sida. Men hon gick ju undan så fort hon kände fölet och skadade aldrig sina föl.

Jag har ingen aning om läknings processen men den går väl på antibiotika? Du kan ju iallafall påskynda läkningaprocessen med arnica. prova att hälla lite arnicalösning i maten!
Det finns en enögd häst som jag brukar gå förbi när jag är ute och vandrar med min sköthäst. Den verkar iallafall klara sig fint. Den vänder sig bara med ögat mot allt den vill se.
Det finns ju faktiskt helt blinda hästar som klarar sig fint ändå.
Lycka till med hästen.

Jag hade en ponny som innan vi köpte honom 96 hade haft en skada på ena ögats hornhinna. Tyvärr hade det inte läkt riktigt bra, och där fanns ett par ärr på hornhinnan kvar, vilket gjorde att han under de kommande 1½ åren fick ögoninflammationer några gånger (dels under sommaren - torrt, soligt, varmt och dammigt, och dels under vintern - snö och soliga dagar, mycket blänk), dock reagerade han väl på kortisondroppar de första gångerna. Vintern 97/98 fick han så en ögoninflammation igen som inte svarade på behandling. Efter en massa turer fram och tillbaka under flera månader så gav veterinären oss två alternativ - ta bort hästen eller operera bort ögat. Vi valde operation.

Hästen var 17 år då. Vad jag kommer ihåg läkte det superfint, han var kvar på sjukhuset i en vecka eller kanske två. När han väl kom hem var det ihopläkt fint - så här såg det ut då (1 eller 2 veckor efter operation);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/banditutanoga.jpg
Han fick smärtstillande ungefär 3 veckor efter operationen.
Vi tävlade till och med 4 veckor efter operationen (utom tävlan då på grund av karenstiden på medicinen) - och han tävlade helt avslappnat och världsvant, märktes ingenting att han saknade ett öga.

Det var som en sten föll från hans hjärta när ögat togs bort - låter knäppt men han blev bra mycket mer trygg och lugn. Ärren på hornhinnan eller de störningar han hade på hornhinnan, hade nog stört honom mer än vi fattat, innan.

Här är en bild några månader senare, då huden "fallit in" ännu lite mer. Det blir så när det inte finns något öga därunder som spänner ut huden :D ;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/banditutanoga.jpg

Han levde i 6 år till och var aldrig särskilt begränsad av att vara enögd. Han hoppades, reds ut i trafik, gick i flock med många andra hästar ute i hagen och så vidare. Han hade en fantastisk koll på allt som skedde på den sidan - något som fascinerade oss enormt. Sjätte sinne eller "aura" - men han läste till och med kroppsspråk även på den sidan.
Mycket häftigt till exempel vid hoppning och snäva omhoppningssvängar - ett par gånger hördes "ohhhhhh" på läktarna då publiken undrade om han överhuvudtaget hade SETT hindret innan han hoppade. Jag vet inte själv, men det kändes alltid tydligt hur snävt vi kunde svänga och uppenbarligen visste han alltid var hindren var ändå. :love: (mycket fascinerande)

Det enda som märktes tydligt var att han i hagen alltid var noga att hålla sej så att han såg de andra hästarna, dvs med sin högra sida mot dem. Dock blev han mer och mer slarvig med detta sina sista år, kanske på grund av att han blev ranghögre då och tyckte sej kunna bestämma mer över sina hagkompisar. (och lite senil-diva blev han också, han utgick från att alla skulle behandla honom med en larvig respekt) :rofl:

Sista åren blev han dock ganska hemmabunden och tyckte det var uppenbart jobbigt att åka iväg till helt nya ställen på träning, därtill blev han mer avvaktande mot nya människor eller att andra människor än jag (matte) skulle hantera honom. Några gånger sista året så kunde inte mina föräldrar få fatt i honom i hagen på kvällen i mörkret - men bara han hörde min röst så kom han fram.
Eventuellt fick han lite gråstarr på sitt kvarvarande öga och det var därför han blev mer hemmabunden och avvaktande, eller så berodde det på åldern (han togs bort 23 år gammal).

Någon gång red vi in i ridhusväggarna också - att rida en halvblind häst ger lite nya perspektiv på det där med hörnpasseringar :idea: (det är lätt att förlita sej på att hästen kommer svänga av sej själv när väggen närmar sej - ifall man är van att rida hästar som ser dvs)

Usch när jag skriver så känner jag ju hur mycket jag saknar den hästen... :cry:

Men jag skulle inte tveka att göra samma val igen - dvs bortopererat öga eller att ta bort hästen.

fanns en häst på ridskolan jag red på när jag va liten som hade ett öga. hon hade fått en pinne i ögat när hon va unghäst. hon hade inga som helst problem pga att hon bara hade ett öga. hon tävlade i hoppning med bra resultat.

Vi har en travhäst i träning som bara har ett öga. Hon är nybliven treåring nu, vi har haft henne sen hon var ett, och hon blev av med ögat när hon bara var några veckor. Var någon annan märr som gjorde illa henne.
Hon är så gullig för hon blinkar med ögat fast det inte finns något!!! Men det har aldrig märkts något på henne. Vi var ju lite oroliga när hon skulle köras in, men det var inga problem, hon är världens coolaste.

Men man får ju ändå tänka sig för lite grann, så att man inte dyker upp helt oväntat när hästen är koncentrerad på någonting annat. Men de utvecklar nått som ett sjätte sinne. :bow:

Det fanns en enögd häst på en kursgård jag varit på. Hon hoppade Msv innan hagolyckan. Skadan läkte bra och hon fortsatte som kurshäst men utbildades mer åt dressyr. Dock var det inga problem att hoppa henne måttliga höjder i alla fall. (Hon kanske hoppades högre också men det vet jag inte).
Hon tryckte lite inåt i ena varvet och var aningen skvättigare, men några problem var det inte vad jag vet.

När jag var liten fanns det en häst med ett öga i stallet, och dess ägare var blind! :eek:
De klarade sig finfint men red väl inte ut sådär jätteofta skulle jag tro..
Ägaren resonerade som så, att om hon kunde klara sig helt utan ögon kunde hennes häst klara sig med ett.

Jag har en enögd häst. Han fick vänstra ögat bortopererat som 17 åring (är nu 22) pga en sjukdom som heter månblindhet.

Han klarar sig utmärkt. Inga problem att leda på blinda sidan (vänster) eller hantera honom där i övrigt. Han både hoppar och går dressyr utan problem. Rids även i skogen utan minsta besvär. Det enda man kan märka är att han vrider huvudet lite på sne åt vänster när han ska titta på något rakt framför sig. Även ute i skogen måste han ibland vända huvudet extra mycket åt vänster ibland.

Jo, förresten. Man måste ropa hans namn om man kommer och går bakom honom från vänster sida då han annars blir lätt skrämd. Och, det kan vara svårt att klippa vänstra sidan.

Här är en liten bild:

SIMG0149.jpg

idag är det en vecka sedan Loppan fick ögat borttaget. Det konstiga är att det märks inte alls på henne att hon är enögd:) Det jag tycker känns läskigt är när hon är i hagen om något (tex en trädgren)skulle stöta till på ärret, det är ju tomt innanför det!!!

Vi har inte ridit på henne än. Vi vill vänta några dagar till för att se att hon inte får feber även nu sedan hon slutat med penicillinet. Hon verkar inte ha ett dugg ont i ärret heller. Gissa om det kommer bli långa galopper när hon är helt återställd. När Loppan har vårkänslor kan hon galoppera hur långt som helst, jag tror att hon utan att stoppa själv skulle kunna galoppera 5 km, lägg till att hon är 23 år så förstår ni vilken krutgumma hon är.

Förresten så är det tredje gången hon är nedsövd och opererad i ögat, första gången var för 10 år sedan då hade hon en ofarlig polyp i ögat. Andra gången var för 3 månader sedan då cancertumören till stor del togs bort, det blev alltså inte bra så tredje gången rök ögat..

Tag alla goda bukevänner för era svar, bukefalos är en outsinlig källa med kunskap:love:

//millus

vi hade också en arabskimmel där ögat togs bort på grund av cancer, ögat läkte på ett par veckor och sen började han ridas som vanligt, han var dock mycket gladare och trevligare efter operationen så han hade nog ganska ont innan, han reds som vanligt och gick med en stor hästflock man fick bara tänka på att inte komma upp för oväntat från den blinda sidan då han kunde bli rädd!

En sak förstår inte jag riktigt. Först när mant agit bort ögat, syr man väl igen ögonlocken så att det ska läka?
Vad är det som gör att det blir en grop sen, är det skinnet som sjunker in på något sätt?

Jag känner till ett par stycken hästar som är blinda på ett öga, dvs hela ögat är bortopererat efter olyckor (Spark i ögat från annan häst mm). De klarar sig bra (jobbar som ridskolehästar) och är inte mer skygga än andra hästar utan litar på sitt enda öga.

Först så står det en massa sårvätska och blod innanför ögat, sedan med tiden så börjar skinnet krypa inåt, det finns ju inget innanför som håller det på plats. På Loppan började skinnet bukta inåt redan efter 5 dagar och nu efter 8 dagar så börjar det bli en redig insjunkning, det ser jag som positivt att läkningsprocessen fortskrider normalt!

//millus

TACK FÖR ALLA UPPMUNTRANDE SVAR:love:

Vet en häst i ett travstall som bara har ett öga (bortopererat).
Travtränaren var tveksam om han överhuvudtaget skulle kunna gå att köra in eftersom han trodde att han skulle vara "rädd för allting som kom bakifrån" :crazy:
Men i allafall så gick inkörningen hur bra som helst & hästen springer nu på travet med hur fina resultat som helst, kommer oftast bland dom 3 första. ;)

Jag blir sugen på björnbär när jag ser din avatar :p

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar